Как китайските EV поведоха развоя в целия бранш
Източник: iStock/Getty Images

Н яма спор, че през последните няколко години китайските електрически автомобили са една от най-горещите теми в бранша. Скоростта на тяхното развитие изглежда надвишава това, което останалият свят може да предложи и споровете в тази посока са все по-малко.

Как китайските производители успяха да постигнат това? Всъщност, те полагат усилия от много години, като отделиха доста време и средства, за да изградят основите на днешния си успех. И вече резултатите са неоспорими. Макар по-голямата част от китайските електромобили все още да се продават в рамките на страната, тяхната глобална експанзия тепърва ще набира инерция. И вече много от останалите производители се стремят да сравняват техните предложения с китайските.

Огромен пазар, който подхранва иновациите

Пазарът в Китай е огромен по своите мащаби и расте все по-бързо. Според прогноза на Китайската академия на науките, пазарът на т.нар. „нови енергийни превозни средства“, както страната нарича електромобилите (или EV), през 2025 г. ще надхвърли 16 млн. броя. Академията отбелязва, че растежът на местния пазар вече влиза в узряващата фаза и ще бъде по-плавен, като до 2030 г. по улиците на Китай ще има между 100 млн. и 160 млн. електромобила.

Износът също се увеличава все по-стабилно. Според данни на China EV100, за периода януари – ноември 2024 г., износът на автомобили от Китай е 5,84 млн. броя или 23% ръст. Амбициите на китайската автомобилна индустрия са да увеличи значително своето глобално присъствие и според Джан Йонвей, вицепрезидент и главен секретар на China EV100 (тинк-танк организация на автомобилния бранш в Китай), за целта производителите трябва да преминат от търговски към инвестиционен подход, съобщава China Daily. Добре е за производителите да създават партньорства с местни фирми.

Източник: iStock/Getty Images

Не трябва да се пренебрегва фактът, че паралелно с глобалната експанзия, производителите трябва да се борят и с все по-сериозната конкуренция на местно ниво. Китайските автомобилни производители са между 150 и 240 в зависимост от статистиката. Повечето от тях са съвсем млади, но пък са много нахъсани и „гладни“ за пазарен дял. А най-добрият начин за „отхапване“ от него е чрез иновации.

Много иновации

Характерно за китайските електромобили е високото ниво на технологии в тях. Колите стават все по-умни и именно разнообразието от технологични функции и възможности е едно от най-атрактивните средства за привличане на вниманието на клиентите. „Основният отличаващ фактор в следващата фаза ще бъдат умните технологии, където местните брандове в момента държат предимството“, казва и Джан.

Той казва, че тази година ще е решаваща за изкуствения интелект и неговото внедряване в жизнения цикъл на един автомобил. Това включва проучването и разработката на новите модели, производството им, продажбите, следпродажбеното обслужване, самите функции в колите.

И това е само една малка част от технологиите. Китайските коли предлагат и множество свързани услуги, а все повече от тях въвеждат и автономното управление. „Темпото на развитие на интелигентни автомобили в Китай надскочи очакванията на индустрията. През първата половина на 2024 г. навлизането на автономния от Ниво 2, плюс усъвършенстваните асистиращи системи в новите модели надскочи 55%“, казва Чен Цинтай, ръководител на China EV100. С други думи над половината от новите коли в страната вече предлагат поне ниво 2 на автономия.

Източник: iStock/Getty Images

А Уан Чуанфу, председател на борда на BYD, очаква през т.г. умните функции за управление да се превърнат в една от основните функции на новите автомобили и в сравнително скорошно бъдеще колите без автономни способности да се превърнат в нишови продукти. Той допълва, че в момента китайските EV водят световния пазар от гледна точка на иновации с три до пет години. Браншът трябва да се възползва от този стратегически прозорец, да продължи да развива иновации, зелени технологии и международно сътрудничество, казва Уан.

Годините неуморни усилия дават резултат. Ако за някои успехът изглежда случаен или плод просто на подценяване от страна на производителите в други страни, това не е точно така. Китайските автомобилни компании смениха целия подход към разработката и производството. Те съкратиха цикъла на разработка с години, популяризираха по-ефективни производствени процеси като гигапресите и обновяват моделните си гами по-бързо.

Подходът им към разработката и въвеждането на иновациите също е различен и следва повече методите на ИТ сектора, отколкото на автомобилостроенето. Това също означава по-бърза разработка и въвеждане на новите идеи. Резултатът е много голямо разнообразие от технологии в автомобилите – някои модели дори идват с дронове. Именно този смел подход към иновациите е в основата и на успеха, който, както казва Уан, е спечелил минимум три години преднина на китайските EV спрямо останалите. 

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Колоритният Грозев каза сбогом на Hell’s Kitchen

Колоритният Грозев каза сбогом на Hell’s Kitchen

Любопитно Преди 6 часа

Златните постигнаха нова категорична победа над Черните куртки

ЕС с "план Б", ако Тръмп се откаже от преговорите за Украйна

ЕС с "план Б", ако Тръмп се откаже от преговорите за Украйна

Свят Преди 6 часа

Това заяви върховният представител на ЕС по външната политика Кая Калас

Стачки и протести блокират Европа на 1 май

Стачки и протести блокират Европа на 1 май

Свят Преди 7 часа

В Италия ще се проведе общонационална 24-часова стачка, протести във Франция и Германия

Вътрешният министър разпореди мерки за BG-ALERT

Вътрешният министър разпореди мерки за BG-ALERT

България Преди 9 часа

Дирекция „Инспекторат“ започна проверка на системата

Русев: Отклонение в работата на една от системите на F-16

Русев: Отклонение в работата на една от системите на F-16

България Преди 10 часа

Русев: Проблемът ще бъде отстранен

Хобито ти иска сцена – дай му я ТУК и СЕГА!

Хобито ти иска сцена – дай му я ТУК и СЕГА!

Любопитно Преди 12 часа

Защото „един ден“ е удобно извинение. А днес е възможност.

Израел поиска помощ от България за пожара край Йерусалим

Израел поиска помощ от България за пожара край Йерусалим

Свят Преди 12 часа

Селищата, разположени на около 30 км западно от Йерусалим, бяха евакуирани

Кралска буря: Уилям планира да лиши Меган от титлата „Нейно Височество“

Кралска буря: Уилям планира да лиши Меган от титлата „Нейно Височество“

Любопитно Преди 12 часа

„Чарлз може и да е склонен да търпи това, но Уилям няма да го направи“, заяви източник от кралското семейство

Грандиозен Концерт на Богдана Карадочева, Стефан Димитров и приятели на 4-ти Юни в Зала "България"

Грандиозен Концерт на Богдана Карадочева, Стефан Димитров и приятели на 4-ти Юни в Зала "България"

Любопитно Преди 12 часа

Тони Димитрова, Йорданка Христова, Мими Николова, Михаил Белчев, Сандра Александрова и Артур Надосян, актьорът Владимир Пенев и още любими български изпълнители ще са на една сцена със Стефан и Богдана

Мъж нахлу в училище и наби дете в Семчиново

Мъж нахлу в училище и наби дете в Семчиново

България Преди 12 часа

Причината най-вероятно е свада между пострадалото дете и сина на нападателя

Моди даде разрешение за удар по Пакистан

Моди даде разрешение за удар по Пакистан

Свят Преди 13 часа

Светът е на прага на война между ядрени сили

Когато танцът обединява света – България задава ритъма с One Dance Festival

Когато танцът обединява света – България задава ритъма с One Dance Festival

Любопитно Преди 13 часа

17 години One Dance Festival: международен танцов форум с мисия, награди и европейско признание

„Избрах те, защото никога не съм чувал за теб“: Тръмп унижи журналист в ефир

„Избрах те, защото никога не съм чувал за теб“: Тръмп унижи журналист в ефир

Свят Преди 13 часа

Главнокомандващият постави старшия национален кореспондент на мястото му по време на напрегнат разговор

Бутат хотел на Румен Гайтански – Вълка до  язовир "Искър"

Бутат хотел на Румен Гайтански – Вълка до язовир "Искър"

България Преди 13 часа

Столична община ще претендира за средствата за разрушаването по съдебен ред

Украйна е готова да подпише сделката със САЩ днес

Украйна е готова да подпише сделката със САЩ днес

Свят Преди 13 часа

Споразумението изключва всякакви разпоредби, свързани с дълга на Украйна за предишна военна или финансова помощ от САЩ

Коя беше Виктория Рощина - украинската журналистка, загинала след мъчения в руски затвор

Коя беше Виктория Рощина - украинската журналистка, загинала след мъчения в руски затвор

Свят Преди 14 часа

Журналистката Виктория Рощина е заловена през лятото на 2023 г. близо до Запорожката атомна електроцентрала