"Топ Гиър": Обичайните заподозрени
Източник: Топ Гиър
0

Какво определя външния вид на автомобилите? Аеродинамиката? Автомобилният спорт? Влиянието на школата Баухауз? Съвременната архитектура? Кристофър Едуард Бенгъл?

Вероятно сте чували да изтъкват всяко от изброените, а и някои други като най-важния фактор, влияещ на автомобилния дизайн, но държа да ви кажа, че има един несравнимо по-значим.

Става въпрос за Кралския колеж по изкуствата (RCA) в Кенсингтън, Лондон. Преди 40 години в това учебно заведение е открита магистърска програма по автомобилен дизайн - първата в света форма на академично обучение в тази област.

Да проектираш нов автомобил е сложна задача, а тази на преподавателите тук е още по-тежка - те формират специалистите, които придават облика на съвременния 4-колесен свят.

Всъщност през 80-те имаше период, в който човек можеше да види пряката връзка между двете. Всяка година вървеше изложение на завършващите, на което си струваше човек да запомни представените модели, защото след година-две можеше да открие фрапиращо сходни, макар и леко укротени силуети в концептуални модели, дело на същата кохорта от студенти, вече служители в автомобилни компании.

След още няколко години същите форми, но с още една степен по-кротки, се появяваха на пазара.

Днес е друго. Гостуващият лектор Сам Ливингстън опитва да обясни с две думи за какво става въпрос: "Налице е ясно изразена тенденция да няма различим стил на колежа. Задачата ни вече не е да насочваме ръцете им, докато скицират коли. Целта ни е да развием интелекта им така, че да могат да отговорят на два въпроса - какво правят и защо го правят?"

Ръководителят на програмата проф. Дейл Хароу дава обяснение за тази промяна: "Вече има много поколения дизайнери, завършили RCA, и всяко от тях е със свои собствени приоритети - някои залагат на ретро стила, други слагат акцент върху брандирането. Въпросът ми е: какво ще правим след това? Как може да направиш един атрактивен, секси продукт, при условие че на колата се гледа с лошо око?"

Според него този въпрос е изваден отново на дневен ред от икономическата криза - ако автомобилните компании се иска да оцелеят, те трябва да намерят отговор, а най-добре подготвени за това са хората от последното поколение възпитаници на колежа.

Сега предизвикателството е да променим плана за обучение така, че да формираме друг тип дизайнери, смята Хароу.

Главният преподавател Ричард Уинзор добавя: "Подходът към дизайна се променя. Основната част от работата вече е намирането и обработката на информация. Ролята на дизайнера става по-комплексна.

Работата му вече не е само да седи зад дъската и да чертае, а да бъде наясно с проблемите, пораждани от автомобила в съвременното общество, и с това как работата на дизайнерите влияе върху него."

И така по време на курса студентите биват "изстрелвани" навън в големия истински свят с премигващи очи, за да се запознаят с реалната  действителност в момента.

Обществени промени, тенденции в дизайна в автомобилната промишленост и извън нея, икономически показатели, технологични пробиви...

И да превърнат всичко това в полезна информация. Включва основно и работа в екип, след което обаче всеки от студентите трябва да вложи резултатите от изследването в собствената си творческа разработка. Колежът предлага и докторантура, при която студентите разглеждат проблемите на транспорта и дизайна в един по-генерален аспект.

"Става дума за поглед отвъд създаването на един автомобил към средата, в която той ще се използва, казва координаторът на изследователското звено Андрю Нейхъм. - Автомобилната индустрия вече няма нужда от дизайн "по шаблон".

В магистърския курс провокираме студентите да разчупят стереотипите. Творческата свобода и самоувереността са изключително важни на този етап от кариерата им. Те трябва да бъдат много взискателни към себе си и да умеят да използват резултатите от изследователската дейност."

За да отбележат 40-годишнината на колежа, тазгодишните студенти получиха от GM Европа задача, носеща названието "Бързо напред" - всеки от тях трябва да проектира "Опел"/"Воксхол" за времето след 40 години.

Те направиха заедно проучванията си за това как ще изглежда светът тогава, но разработките им бяха индивидуални. Като казвам това, имам предвид наистина индивидуални.

Представяйки проекта си, Хюнжун Парк споделя и своята философия: "Информация, съзнание и ефективност са нещата, които искаме, но именно те ни заробват - претоварват ни. Имаме нужда от любов и взаимодействие помежду си, за да пробием технологичния пласт, който ни обгръща все по-плътно. Тя има нужда от докосване и ласка."

Затова и колата му изглежда като човешко тяло. Тя представлява скрита под латексов лист танцьорка с подобни на автомобил контури. Наистина трябва да се види.

В действителност няколко от представените тук проекти буквално се променят пред очите ви. Моделът на Жуи Гуо се движи върху магнитно поле.

Корпусът на колата е от ламели, които се отварят и затварят, променяйки размерите й. Гарбиел Там е създал пикап, който се "оформя" около товара си. Автомобилът на Далибор Пантушек разцъфва като лале.

Моделът на Дейвид Сийзинг, наречен Modula пък е... модулен. Ананд Кришнан предвижда левитиращи коли, които се движат плътно една зад друга за намаляване на въздушното съпротивление, пояснявайки, че значение има не формата на отделните автомобили, а това как те изглеждат в летяща формация.

Мартен Валгрен пък е проектирал огромен бръснач, който се сгъва, за да се превърне в задвижвана от вятъра кола с вятърна турбина или генератор на вълни.

Две основни мисли изникват веднага в просмуканата с бензин глава на човека от 2009 г. Първо, голяма част от тези коли нямат волан - всъщност повечето нямат и колела.

Как ще се отрази това на удоволствието от шофирането? Студентите казват, че и техните глави са просмукани с бензин, но според тях за обикновените автомобили за ежедневието този въпрос не стои.

Те допълват, че могат да проектират спортни автомобили, но поставената задача е друга.

Второ, концепциите им изглеждат почти смехотворно футуристични. По време на откриването на специалността "Воксхол" произвежда модела HB Viva. Той, разбира се, не е разполагал с осем въздушни възглавници, катализатор или блутут, но със сигурност е предшественик на "Астра".

Определено можем да кажем, че еволюцията от първия до втория модел е доста по-малка отколкото от днешната "Астра" до един полиморфен безколесен автомобил, който се движи без шофьор по суша или вода и разполага с вятърно задвижване и електрогенератор.

Уинзор обаче не е склонен да отстъпва.

"Нормалният дизайн е едно, а тази задача има за цел да предизвика изследователските способности на студентите, да ги накара да извадят това, което се крие дълбоко в тях. Тези идеи винаги могат да бъдат "преведени" на обикновен език и да намерят практическо приложение."

Днес RCA обучава студентите си да обърнат внимание на всеки аспект от създаването на една нова кола, а не само да проектират красива обвивка за механиката и хората, които ще я използват.

Ако един дизайнер смята, че даден автомобил ще изглежда по-добре с нов облик, че има нужда от алтернативен тип задвижване или пълна интериорна промяна, то той трябва да може да защити позицията си.

"Целта ни е да ги подготвим за бъдещето, казва Хароу. - Те трябва да развият лидерски и презентационни умения. Ако очакваме да променят света, трябва да ги подготвим за това."

Възпитаници на колежа и техни разработки:

Питър Хорбъри
Превърна колите на "Волво" от ъгловати в елегантни, без това да се отрази на сигурността.

Мартин Смит
Имаше сериозно влияние в "Ауди", а след това и в "Опел"/"Воксхол". Сега влага енергията си във "Форд".

Мори Калъм
Неговата "Лагонда Виняле" бе сред звездите от изложенията през 90-те. Сега е важна клечка в "Мазда".

Джери Макгавърн
Създаде MGF и първия "Фрийлендър", а сега оглавява дизайнерския отдел в "Ленд Роувър".

Антъни Ло
Ръководи дизайнерския отдел на GM-Европа. Създаде удивителния "Сааб 9-X".

Йън Калъм
Революционизира "Астън Мартин", а сега прави същото в "Ягуар". Поредица от хитове.

Питър Стивънс
Най-големите му постижения са "МакЛарън Ф1"и "Лотус Елан". Един от най-търсените консултанти.

Джеф Ъпекс
Като шеф на дизайнерския отдел на "Ленд Роувър" придаде достойнство на тружениците 4х4.

Марек Райхман
След "Линкълн" той пристигна в "Астън Мартин" и направи "Рапид". Сега работи по "Лагонда".

Герт Хилдебранд
Главен дизайнер на "Мини", който развива любимия на мнозина силует в нови пазарни ниши.

 

 

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Пожар спря влаковете от Михайлово към Стара Загора

Пожар спря влаковете от Михайлово към Стара Загора

България Преди 20 минути

Той бушува в старозагорското село Арнаутито

Ключовите моменти от речта на Чарлз III при откриването на парламента

Ключовите моменти от речта на Чарлз III при откриването на парламента

Свят Преди 1 час

Кралят обясни законодателния дневен ред на правителството на Киър Стармър

„Резервоарът ми е празен“: Адел планира голяма почивка от музиката

„Резервоарът ми е празен“: Адел планира голяма почивка от музиката

Любопитно Преди 2 часа

Звездата разкри, че ѝ липсва животът ѝ преди да стане световна знаменитост

"Възраждане" след срещата: Дойдоха само "Демократична България"

"Възраждане" след срещата: Дойдоха само "Демократична България"

България Преди 2 часа

"Нямаме представа защо от Промяната не присъстваха"

<p>Кметът на Париж се гмурна в Сена, за да докаже, че е чиста&nbsp;(ВИДЕО)</p>

Кметът на Париж се гмурна в Сена, за да докаже, че е чиста преди Олимпиадата (ВИДЕО)

Свят Преди 2 часа

Властите в Париж с нестандартен опит да "успокоят духовете" преди старта на Олимпиадата

ГЕРБ-СДС ще подкрепят инициативите на ПП-ДБ при наличие на мнозинство

ГЕРБ-СДС ще подкрепят инициативите на ПП-ДБ при наличие на мнозинство

България Преди 2 часа

Росен Желязков: Вярваме, че тези разговори са добра платформа за постигане на общи цели

След опита за покушение: Tатуировки с лика на Доналд Тръмп станаха хит

След опита за покушение: Tатуировки с лика на Доналд Тръмп станаха хит

Свят Преди 3 часа

Популярност набират и фланелки с емблематичния кадър от секундите след стрелбата

Президентът на САЩ Доналд Тръмп и британският премиер Борис Джонсън на сцената по време на годишната среща на върха на правителствените ръководители на НАТО на 4 декември 2019 г. в Уотфорд, Англия

Доналд Тръмп се срещна с Борис Джонсън и Лиз Тръс

Свят Преди 3 часа

Да си припомним и един забавен експеримент на Daily Star за Лиз Тръс и марулята

Медведев към НАТО: Това ще бъде обявяване на война

Медведев към НАТО: Това ще бъде обявяване на война

Свят Преди 3 часа

Медведев: Отвеждат НАТО на път, по който няма връщане назад

<p>Вижте забавните физиономии на Джорджа Мелони</p>

Емблематични или преувеличени? Многото лица на Джорджа Мелони

Свят Преди 3 часа

Разровихме се из архивите и избрахме нейните най-интересни изражения

Намалиха заплатата на бившия районен прокурор на София

Намалиха заплатата на бившия районен прокурор на София

България Преди 3 часа

Решението е на Прокурорската колегия

Кремъл: Тръмп не донесе нищо добро за Русия, но поне имаше диалог

Кремъл: Тръмп не донесе нищо добро за Русия, но поне имаше диалог

Свят Преди 4 часа

Песков: Напротив, бяха наложени все повече и повече ограничения на Русия

Още трима топ лектори се включват във Future Forum

Още трима топ лектори се включват във Future Forum

Любопитно Преди 4 часа

Тази есен NOVA и Webit ще бъдат домакини на мащабното събитие за личен и професионален растеж