Как в Китай се борят с прекомерния брой на автомобилите
Източник: ЕПА/БГНЕС

Г олемите китайски градове ограничават броя на новите автомобили в опит да се справят с двойното градско главоболие: замърсяването и задръстването.

Само че дали това е добра практика? 

В края на миналия месец в южния китайски град Шънджън тълпи от хора се втурнаха да си купуват коли, след като 15 минути по-рано властите предупредиха обществеността, че въвеждат нови лимити върху броя на регистрационните номера, които ще издават. 

Някои платиха хиляди долари допълнително на търговците на автомобили, възползвали се от паникьосаните купувачи, а хората, които взеха под внимание слуховете за предстоящи ограничения, се сдобиха с коли по-рано през месеца: 42 хил. нови регистрации бяха отчетени от 1 до 20 декември.

От 29 декември правителството ще пуска само 100 хил. регистрационни номера годишно

чрез търгове и лотарии. В града обаче живеят над 7 млн. души. 

Шънджън, който е близо до Хонконг, е осмият град в Китай, който ограничава регистрацията на превозни средства, присъединявайки се към Пекин, въвел таван през 2011 г., Шанхай, Ханджоу, Тиендзин, Гуанджоу, Гуейян и Шъдзяджуан. 

Допълнителни методи за контрол на трафика, възприети от повечето градове, включват разпределяне на регистрационните номера чрез лотария и забрана за коли, чиито собственици не са местни жители, да влизат в града за известен период. 

Има и ограничения, прилагащи се за определени регистрационни номера, като например да не могат да се движат през деня, както и да се движат или само на четни, или само на нечетни дати. 

Хаосът и безчинството, усетени от много граждани в Шънджън, разпалиха национални дебати за ефективността на такива ограничения, а също и за законовата им основа. 

В Китай има над 160 млн. регистрирани частни коли,

а в добили тъжна слава заради смога градове като Пекин емисиите от превозни средства са над една четвърт от замърсителите, сочат официални оценки. 

Целта на налагането на таван е да се намалят вредни газове и задръстването, подчертават държавни медии. 

Само че докато автомобилопроизводителите приветстваха миналогодишните

рекордни продажби на най-големия пазар на автомобили в света,

експерти твърдят, че политиката досега не е постигната значителен ефект. Годишно продажбите на леки автомобили в Китай са скочили до близо 20 млн. спрямо 2 млн. на година преди едно десетилетие. През 2014 г. продажбите са нараснали до 19,7 млн. бройки, което е ръст от 9,9 % спрямо отчетеното за 2013 г.  

С продължаващото нарастване на покупателната способност на средната класа в Китай и бързото урбанизиране на страната, количеството нови шофьори взе превес над усилията на властите да контролират разрастващия се като гъба трафик. 

„Ограничаването на автомобилите стимулира продажбите и има отрицателно влияние върху замърсяването и задръстването“, отбелязва Цуй Дуншу, заместник-секретар на Съвместния консултативен комитет на китайския пазар на леки автомобили (JACCPCM). „Когато ограниченията за автомобили се прилагат за един град, се наблюдава любопитната констатация, че в този град биват продавани повече коли“, допълва Цуй. 

В южния град Гуанджоу, където ограничения за регистрационните номера бяха въведени през юли 2012 г.,

продажбите на автомобили всъщност се увеличиха до 1,7 млн. през 2013 година, което е скок с 22% спрямо 2012 г.,

посочва местната академия за социални науки. 

Максимум 120 хил. нови регистрации могат да се издават всяка година в града, гласят ограниченията от юли 2012 г. Чуждестранните автомобилопроизводители твърдят, че продажбите им в китайските градове са получили тласък преди да влязат в сила ограниченията за регистрациите. 

В същото време местните автомобилостроители в по-ниския сегмент по-вероятно ще отчитат спад на продажбите след задействане на мерките. 

Говорител на германския автомобилостроител БМВ обяви, че компанията успешно се е приспособила към последиците от регистрационните ограничения с „контрамерки“ като насърчаване на частния бартер и разрастване в по-малките градове. 

„Според досегашния ни опит тази промяна ще има отражение върху пазара, ограничавайки купуването в началния етап. В дългосрочен план обаче луксозният сегмент изглежда най-малко засегнат,

тъй като номерата стават ценни и повече от лукс.

Наблюдава се тенденция клиентите да подхождат по-избирателно и да са склонни да подобрят покупката си и да направят размяна“, коментира говорителят на БМВ. 

Потребителите също се адаптират, понякога незаконно. Има сведения за шофьори, които заобикалят закона, като си купуват регистрационни номера от съседни провинции, „вземат под наем“ номера от търговците на автомобили и си купуват коли втора ръка, за да използват предишния номер. 

Защитниците на околната среда твърдят, че правителството трябва да прибегне до по-цялостни мерки, за да се справи с проблема с емисиите и задръстванията от коли. 

„Не можем да разчитаме само на контрола над броя на превозните средства, за да бъде намалено задръстването по пътищата, тъй като по-висококачественият бензин и по-доброто градско планиране също могат да намалят емисиите от превозните средства“, посочва Чжан Кай, помощник-мениджър на кампанията „Климат и енергия“ към „Грийнпийс - Източна Азия“. 

Доклад на Китайската академия за транспортни науки препоръча правителството в Пекин да поощри промените в социалните норми като например гъвкаво работно време и работа от вкъщи, освен ограниченията за използване на автомобили. 

Електромобилите в Китай са освободени от ограниченията за регистрации и движение

и секторът се разрасна през последните години. Само че, както и в други страни, секторът остава много малък с цифри от порядъка на десетки хиляди. Въпреки колебливия напредък, постигнат от непопулярните лимити за регистрационните номера, някои казват, че е по-добре, отколкото изобщо да няма ограничения. 

„Не само че стоя в трафика по цял ден, но и дишам този въздух“, оплаква се таксиметров шофьор в Пекин в четвъртък, когато в столицата се образува най-тежкият смог за тази зима. „Разбирам защо други градове в Китай не искат да станат като Пекин“, допълва той.

- С годините все повече мъже се интересуват от мен... - Скъпа, те са лекари, това им е работата...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Година след унищожително торнадо: 9-годишно момче намира надежда в разрушенията

Година след унищожително торнадо: 9-годишно момче намира надежда в разрушенията

Свят Преди 3 минути

„Казах си, че няма как да мисля само за себе си"

Изтребител се разби в Северна Финландия

Изтребител се разби в Северна Финландия

Свят Преди 5 минути

Пилотът на военния самолет е катапултирал

До тук с изключенията: Край на руската енергия до 2027 г.

До тук с изключенията: Край на руската енергия до 2027 г.

Свят Преди 37 минути

Новата стратегия на Брюксел ще прекрати договорите за газ – дори без единодушие

о

Алигатор уби жена във Флорида

Свят Преди 41 минути

Служители твърдят, че сериозните наранявания, причинени от алигатори, са рядкост във Флорида

<p>Германската политическа буря през очите на западни журналисти&nbsp;</p>

Медии с коментар за драматичното избиране на Мерц за канцлер на Германия

България Преди 51 минути

"Канцлер на пауза: Бундестагът ужили Фридрих Мерц от първия му ден"

Костадинов: Настоявам за разследване на сделката за F-16

Костадинов: Настоявам за разследване на сделката за F-16

България Преди 1 час

В декларацията се посочва, че военната техника "отдавна е подарена на Украйна"

Затворени врати, бял дим и тайни ритуали: Къде да следим на живо избора на следващия папа

Затворени врати, бял дим и тайни ритуали: Къде да следим на живо избора на следващия папа

Свят Преди 1 час

Кардиналите ще определят бъдещето на Католическата църква в следващите решаващи дни

Foton Tunland G7

Нов китайски играч на българския пазара

Технологии Преди 1 час

От март вече имаме официален представител на китайския индустриален играч Foton Motor, който предлага пикапи и различни камиони и техника за бизнеса

Украинска атака с дронове парализира московските летища

Украинска атака с дронове парализира московските летища

Свят Преди 1 час

Това е трети пореден ден, в който Киев извърши подобни атаки срещу руската столица

Сара Джесика Паркър пропусна Met Gala 2025, ето каква е причината

Сара Джесика Паркър пропусна Met Gala 2025, ето каква е причината

Любопитно Преди 1 час

Сара Джесика Паркър определено е оставила траен отпечатък в историята на събитието през годините

Католически трилър зад заключени врати: Конклавът - драми, отравяния и куриози

Католически трилър зад заключени врати: Конклавът - драми, отравяния и куриози

Свят Преди 1 час

В конклава имат право да гласуват само кардиналите, които нямат навършени 80 години

Китайски стоки с 145% мито пристигат в САЩ – доставките наполовина, недостигът наближава

Китайски стоки с 145% мито пристигат в САЩ – доставките наполовина, недостигът наближава

Свят Преди 1 час

Търговската война с Китай поставя американските потребители пред труден избор

<p>Вучич е блокиран от балтийските държави</p>

Две балтийски държави блокираха прелитането на самолета на Вучич до Москва

Свят Преди 1 час

Сърбия е страна кандидат за членство в ЕС, но не се е присъединила към западните санкции срещу Русия

Си Цзинпин на визита в Русия в знак на подкрепа за Путин срещу Запада

Си Цзинпин на визита в Русия в знак на подкрепа за Путин срещу Запада

Свят Преди 1 час

"Китай и Русия винаги са се подкрепяли твърдо по въпроси, свързани с основните интереси и проблеми на ответната страна", се посочва още в текста

<p>Индия обясни целта на военните удари в&nbsp;Пакистан</p>

Индийското външно министерство: Ударите в Пакистан бяха насочени срещу терористични лагери

Свят Преди 2 часа

Напрежението между Индия и Пакистан ескалира, когато 26 туристи бяха убити в края на април в индийската част на Кашмир