Как в Китай се борят с прекомерния брой на автомобилите
Източник: ЕПА/БГНЕС
13

Г олемите китайски градове ограничават броя на новите автомобили в опит да се справят с двойното градско главоболие: замърсяването и задръстването.

Само че дали това е добра практика? 

В края на миналия месец в южния китайски град Шънджън тълпи от хора се втурнаха да си купуват коли, след като 15 минути по-рано властите предупредиха обществеността, че въвеждат нови лимити върху броя на регистрационните номера, които ще издават. 

Някои платиха хиляди долари допълнително на търговците на автомобили, възползвали се от паникьосаните купувачи, а хората, които взеха под внимание слуховете за предстоящи ограничения, се сдобиха с коли по-рано през месеца: 42 хил. нови регистрации бяха отчетени от 1 до 20 декември.

От 29 декември правителството ще пуска само 100 хил. регистрационни номера годишно

чрез търгове и лотарии. В града обаче живеят над 7 млн. души. 

Шънджън, който е близо до Хонконг, е осмият град в Китай, който ограничава регистрацията на превозни средства, присъединявайки се към Пекин, въвел таван през 2011 г., Шанхай, Ханджоу, Тиендзин, Гуанджоу, Гуейян и Шъдзяджуан. 

Допълнителни методи за контрол на трафика, възприети от повечето градове, включват разпределяне на регистрационните номера чрез лотария и забрана за коли, чиито собственици не са местни жители, да влизат в града за известен период. 

Има и ограничения, прилагащи се за определени регистрационни номера, като например да не могат да се движат през деня, както и да се движат или само на четни, или само на нечетни дати. 

Хаосът и безчинството, усетени от много граждани в Шънджън, разпалиха национални дебати за ефективността на такива ограничения, а също и за законовата им основа. 

В Китай има над 160 млн. регистрирани частни коли,

а в добили тъжна слава заради смога градове като Пекин емисиите от превозни средства са над една четвърт от замърсителите, сочат официални оценки. 

Целта на налагането на таван е да се намалят вредни газове и задръстването, подчертават държавни медии. 

Само че докато автомобилопроизводителите приветстваха миналогодишните

рекордни продажби на най-големия пазар на автомобили в света,

експерти твърдят, че политиката досега не е постигната значителен ефект. Годишно продажбите на леки автомобили в Китай са скочили до близо 20 млн. спрямо 2 млн. на година преди едно десетилетие. През 2014 г. продажбите са нараснали до 19,7 млн. бройки, което е ръст от 9,9 % спрямо отчетеното за 2013 г.  

С продължаващото нарастване на покупателната способност на средната класа в Китай и бързото урбанизиране на страната, количеството нови шофьори взе превес над усилията на властите да контролират разрастващия се като гъба трафик. 

„Ограничаването на автомобилите стимулира продажбите и има отрицателно влияние върху замърсяването и задръстването“, отбелязва Цуй Дуншу, заместник-секретар на Съвместния консултативен комитет на китайския пазар на леки автомобили (JACCPCM). „Когато ограниченията за автомобили се прилагат за един град, се наблюдава любопитната констатация, че в този град биват продавани повече коли“, допълва Цуй. 

В южния град Гуанджоу, където ограничения за регистрационните номера бяха въведени през юли 2012 г.,

продажбите на автомобили всъщност се увеличиха до 1,7 млн. през 2013 година, което е скок с 22% спрямо 2012 г.,

посочва местната академия за социални науки. 

Максимум 120 хил. нови регистрации могат да се издават всяка година в града, гласят ограниченията от юли 2012 г. Чуждестранните автомобилопроизводители твърдят, че продажбите им в китайските градове са получили тласък преди да влязат в сила ограниченията за регистрациите. 

В същото време местните автомобилостроители в по-ниския сегмент по-вероятно ще отчитат спад на продажбите след задействане на мерките. 

Говорител на германския автомобилостроител БМВ обяви, че компанията успешно се е приспособила към последиците от регистрационните ограничения с „контрамерки“ като насърчаване на частния бартер и разрастване в по-малките градове. 

„Според досегашния ни опит тази промяна ще има отражение върху пазара, ограничавайки купуването в началния етап. В дългосрочен план обаче луксозният сегмент изглежда най-малко засегнат,

тъй като номерата стават ценни и повече от лукс.

Наблюдава се тенденция клиентите да подхождат по-избирателно и да са склонни да подобрят покупката си и да направят размяна“, коментира говорителят на БМВ. 

Потребителите също се адаптират, понякога незаконно. Има сведения за шофьори, които заобикалят закона, като си купуват регистрационни номера от съседни провинции, „вземат под наем“ номера от търговците на автомобили и си купуват коли втора ръка, за да използват предишния номер. 

Защитниците на околната среда твърдят, че правителството трябва да прибегне до по-цялостни мерки, за да се справи с проблема с емисиите и задръстванията от коли. 

„Не можем да разчитаме само на контрола над броя на превозните средства, за да бъде намалено задръстването по пътищата, тъй като по-висококачественият бензин и по-доброто градско планиране също могат да намалят емисиите от превозните средства“, посочва Чжан Кай, помощник-мениджър на кампанията „Климат и енергия“ към „Грийнпийс - Източна Азия“. 

Доклад на Китайската академия за транспортни науки препоръча правителството в Пекин да поощри промените в социалните норми като например гъвкаво работно време и работа от вкъщи, освен ограниченията за използване на автомобили. 

Електромобилите в Китай са освободени от ограниченията за регистрации и движение

и секторът се разрасна през последните години. Само че, както и в други страни, секторът остава много малък с цифри от порядъка на десетки хиляди. Въпреки колебливия напредък, постигнат от непопулярните лимити за регистрационните номера, някои казват, че е по-добре, отколкото изобщо да няма ограничения. 

„Не само че стоя в трафика по цял ден, но и дишам този въздух“, оплаква се таксиметров шофьор в Пекин в четвъртък, когато в столицата се образува най-тежкият смог за тази зима. „Разбирам защо други градове в Китай не искат да станат като Пекин“, допълва той.

Коментари 13
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

13 коментара
 
- Келнер, какво ми сервирахте, кафе или чай? - Какво, не можете да разберете сам? - Не. - Тогава какво значение има?
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

БСП: България ще плати за газ с 1,2 млрд. лева повече, отколкото може да използва

БСП: България ще плати за газ с 1,2 млрд. лева повече, отколкото може да използва

България Преди 16 минути

От левицата представиха доклада от дейността на Временната комисия за установяване на факти и обстоятелства около подписването на договора с турската газова компания "Боташ"

Арести в Полша заради нападение срещу съмишленик на Навални

Арести в Полша заради нападение срещу съмишленик на Навални

Свят Преди 24 минути

Арестуваните заподозрени ще бъдат прехвърлени в Литва

Електроразпределителна мрежа

На първо четене: Парламентът отложи либерализацията на пазара на ток за 2025 година

България Преди 43 минути

Реформата на електроенергийния пазар за битови потребители трябваше да започне частично от 1 юли

Служебният премиер за отказа на Митов: Нямам план Б за МВнР

Служебният премиер за отказа на Митов: Нямам план Б за МВнР

България Преди 51 минути

В петък по обед заместник-председателят на ГЕРБ обяви, че оттегля съгласието си да поеме поста в МВнР

Популярен инфлуенсър почина след тежка операция

Популярен инфлуенсър почина след тежка операция

Свят Преди 59 минути

Семейството на Абхрадееп разкри, че е бил в "наистина критично състояние"

Тръмп

Избраха 12-те съдебни заседатели за процеса срещу Доналд Тръмп

Свят Преди 59 минути

Съдът в Ню Йорк назначи 12-те съдебни заседатели по делото

<p>&quot;Напрежението в Близкия изток се покачва застрашително&quot;</p>

"Уолстрийт джърнъл": Напрежението в Близкия изток се покачва застрашително

Свят Преди 1 час

Техеран осъществи нападението си в нощта срещу 14 април в отговор на израелския удар по иранското консулство в сирийската столица Дамаск

Iran Air

Авиокомпании пренасочват полети след атаката срещу Иран

Свят Преди 1 час

Редица самолети бяха отклонени към алтернативни летища

.

Знаете ли кои са българите, номинирани за Нобелова награда през годините?

България Преди 1 час

За съжаление, България все още няма своя нобелов лауреат

<p>Happy Pet Net: Помагаме на стопаните да обгрижват лесно своите домашни любимци</p>

Глория Димитрова от Happy Pet Net: Ние помагаме на стопаните да обгрижват лесно и удобно своите домашни любимци

Любопитно Преди 2 часа

Онлайн консултациите с ветеринарен лекар могат да служат и като проактивна мярка за здравето на домашните любимци

Сарафов: Законопроектът за съдебната власт съдържа сериозни недостатъци и противоречиви норми

Сарафов: Законопроектът за съдебната власт съдържа сериозни недостатъци и противоречиви норми

България Преди 2 часа

Част от предложенията са неясни, непрецизни, вътрешнопротиворечиви, крайно неудачни, допълва главният прокурор

Мащабна руска атака в Днепропетровска област, най-малко 8 загинали

Мащабна руска атака в Днепропетровска област, най-малко 8 загинали

Свят Преди 2 часа

Ранени са били 21 души и са нанесени щети на инфраструктурни обекти

Проучване: Венера изпуска въглерод и кислород

Проучване: Венера изпуска въглерод и кислород

Любопитно Преди 2 часа

Въпреки че е най-близкият ни орбитален съсед и най-близката до Земята, няма много информация за Венера

Защо делфините плуват пред корабите (ВИДЕО)

Защо делфините плуват пред корабите (ВИДЕО)

Любопитно Преди 3 часа

Интересни факти за любопитните китоподобни четете в следващите редове

„В новата реалност” в „Темата на NOVA“

„В новата реалност” в „Темата на NOVA“

Любопитно Преди 3 часа

Не пропускайте тази събота след централната емисия новини

Габриел Гарсия Маркес

"Сто години самота" на Габриел Гарсия Маркес се превръща в сериал по Netflix (ВИДЕО)

Любопитно Преди 3 часа

Премиерата на 16-те епизода се очаква в края на годината