Как в Китай се борят с прекомерния брой на автомобилите
Източник: ЕПА/БГНЕС

Г олемите китайски градове ограничават броя на новите автомобили в опит да се справят с двойното градско главоболие: замърсяването и задръстването.

Само че дали това е добра практика? 

В края на миналия месец в южния китайски град Шънджън тълпи от хора се втурнаха да си купуват коли, след като 15 минути по-рано властите предупредиха обществеността, че въвеждат нови лимити върху броя на регистрационните номера, които ще издават. 

Някои платиха хиляди долари допълнително на търговците на автомобили, възползвали се от паникьосаните купувачи, а хората, които взеха под внимание слуховете за предстоящи ограничения, се сдобиха с коли по-рано през месеца: 42 хил. нови регистрации бяха отчетени от 1 до 20 декември.

От 29 декември правителството ще пуска само 100 хил. регистрационни номера годишно

чрез търгове и лотарии. В града обаче живеят над 7 млн. души. 

Шънджън, който е близо до Хонконг, е осмият град в Китай, който ограничава регистрацията на превозни средства, присъединявайки се към Пекин, въвел таван през 2011 г., Шанхай, Ханджоу, Тиендзин, Гуанджоу, Гуейян и Шъдзяджуан. 

Допълнителни методи за контрол на трафика, възприети от повечето градове, включват разпределяне на регистрационните номера чрез лотария и забрана за коли, чиито собственици не са местни жители, да влизат в града за известен период. 

Има и ограничения, прилагащи се за определени регистрационни номера, като например да не могат да се движат през деня, както и да се движат или само на четни, или само на нечетни дати. 

Хаосът и безчинството, усетени от много граждани в Шънджън, разпалиха национални дебати за ефективността на такива ограничения, а също и за законовата им основа. 

В Китай има над 160 млн. регистрирани частни коли,

а в добили тъжна слава заради смога градове като Пекин емисиите от превозни средства са над една четвърт от замърсителите, сочат официални оценки. 

Целта на налагането на таван е да се намалят вредни газове и задръстването, подчертават държавни медии. 

Само че докато автомобилопроизводителите приветстваха миналогодишните

рекордни продажби на най-големия пазар на автомобили в света,

експерти твърдят, че политиката досега не е постигната значителен ефект. Годишно продажбите на леки автомобили в Китай са скочили до близо 20 млн. спрямо 2 млн. на година преди едно десетилетие. През 2014 г. продажбите са нараснали до 19,7 млн. бройки, което е ръст от 9,9 % спрямо отчетеното за 2013 г.  

С продължаващото нарастване на покупателната способност на средната класа в Китай и бързото урбанизиране на страната, количеството нови шофьори взе превес над усилията на властите да контролират разрастващия се като гъба трафик. 

„Ограничаването на автомобилите стимулира продажбите и има отрицателно влияние върху замърсяването и задръстването“, отбелязва Цуй Дуншу, заместник-секретар на Съвместния консултативен комитет на китайския пазар на леки автомобили (JACCPCM). „Когато ограниченията за автомобили се прилагат за един град, се наблюдава любопитната констатация, че в този град биват продавани повече коли“, допълва Цуй. 

В южния град Гуанджоу, където ограничения за регистрационните номера бяха въведени през юли 2012 г.,

продажбите на автомобили всъщност се увеличиха до 1,7 млн. през 2013 година, което е скок с 22% спрямо 2012 г.,

посочва местната академия за социални науки. 

Максимум 120 хил. нови регистрации могат да се издават всяка година в града, гласят ограниченията от юли 2012 г. Чуждестранните автомобилопроизводители твърдят, че продажбите им в китайските градове са получили тласък преди да влязат в сила ограниченията за регистрациите. 

В същото време местните автомобилостроители в по-ниския сегмент по-вероятно ще отчитат спад на продажбите след задействане на мерките. 

Говорител на германския автомобилостроител БМВ обяви, че компанията успешно се е приспособила към последиците от регистрационните ограничения с „контрамерки“ като насърчаване на частния бартер и разрастване в по-малките градове. 

„Според досегашния ни опит тази промяна ще има отражение върху пазара, ограничавайки купуването в началния етап. В дългосрочен план обаче луксозният сегмент изглежда най-малко засегнат,

тъй като номерата стават ценни и повече от лукс.

Наблюдава се тенденция клиентите да подхождат по-избирателно и да са склонни да подобрят покупката си и да направят размяна“, коментира говорителят на БМВ. 

Потребителите също се адаптират, понякога незаконно. Има сведения за шофьори, които заобикалят закона, като си купуват регистрационни номера от съседни провинции, „вземат под наем“ номера от търговците на автомобили и си купуват коли втора ръка, за да използват предишния номер. 

Защитниците на околната среда твърдят, че правителството трябва да прибегне до по-цялостни мерки, за да се справи с проблема с емисиите и задръстванията от коли. 

„Не можем да разчитаме само на контрола над броя на превозните средства, за да бъде намалено задръстването по пътищата, тъй като по-висококачественият бензин и по-доброто градско планиране също могат да намалят емисиите от превозните средства“, посочва Чжан Кай, помощник-мениджър на кампанията „Климат и енергия“ към „Грийнпийс - Източна Азия“. 

Доклад на Китайската академия за транспортни науки препоръча правителството в Пекин да поощри промените в социалните норми като например гъвкаво работно време и работа от вкъщи, освен ограниченията за използване на автомобили. 

Електромобилите в Китай са освободени от ограниченията за регистрации и движение

и секторът се разрасна през последните години. Само че, както и в други страни, секторът остава много малък с цифри от порядъка на десетки хиляди. Въпреки колебливия напредък, постигнат от непопулярните лимити за регистрационните номера, някои казват, че е по-добре, отколкото изобщо да няма ограничения. 

„Не само че стоя в трафика по цял ден, но и дишам този въздух“, оплаква се таксиметров шофьор в Пекин в четвъртък, когато в столицата се образува най-тежкият смог за тази зима. „Разбирам защо други градове в Китай не искат да станат като Пекин“, допълва той.

Бригадир към ВиК работници: - Вие засега копайте тук, а аз ще отида да проверя къде трябва!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
“Страшни” премиери по KINO NOVA

“Страшни” премиери по KINO NOVA

Любопитно Преди 20 минути

Шест интригуващи заглавия ще направят дебюта си за Хелоун

Комисия ще одитира годишните финансови отчети на Сметната палата

Комисия ще одитира годишните финансови отчети на Сметната палата

България Преди 44 минути

В състава ѝ са включени представители от всички парламентарни групи, както и двама регистрирани одитори

<p>16 401 случая на варицела от началото на годината, въвеждат задължителна ваксинация</p>

Регистрирани са 16 401 заболели от варицела от началото на годината, МЗ въвежда задължителна ваксинация

България Преди 1 час

Най-засегнати са децата от 5 до 9-годишна възраст, които представляват над 80% от заболелите

Том Ханкс се вози инкогнито в нюйоркското метро

Том Ханкс се вози инкогнито в нюйоркското метро

Любопитно Преди 1 час

Това не е първият път, когато Ханкс е забелязан да се вози в метрото през последните седмици

Разкриха как принц Андрю живее в разкош без месечен наем и доходи

Разкриха как принц Андрю живее в разкош без месечен наем и доходи

Свят Преди 1 час

Кралят прекрати всякаква финансова подкрепа за брат си, и все още остава неясно как Андрю покрива разходи като тези за сигурност и изискването за поддръжка на имота

Митов за нападението срещу прокурор Иво Илиев: Работи се по всички версии

Митов за нападението срещу прокурор Иво Илиев: Работи се по всички версии

България Преди 1 час

Единствено прокуратурата може да разреши разпространяването на детайли по досъдебното производство, заяви той

Обикновен кръвен тест открива над 50 вида рак – възможна революция в ранната диагностика

Обикновен кръвен тест открива над 50 вида рак – възможна революция в ранната диагностика

Технологии Преди 1 час

Тестът Galleri, разработен от американската компания Grail, открива над 50 вида рак чрез анализ на ДНК фрагменти в кръвта и може да промени начина, по който се прави скрининг в бъдеще

Кой плаща милиони за огромната бална зала на Тръмп?

Кой плаща милиони за огромната бална зала на Тръмп?

Свят Преди 1 час

„Виждам тази огромна бална зала като етичен кошмар“

Ким Кардашиян се превърна в истинска гръцка богиня за 45-ия си рожден ден

Ким Кардашиян се превърна в истинска гръцка богиня за 45-ия си рожден ден

Любопитно Преди 1 час

Роклята е показана за първи път от Наоми Кембъл по време на Седмицата на модата в Париж през 1997 г.

<p>От &quot;Пирогов&quot; с информация за 15-годишния,&nbsp;задържан за намушкване на връстник в мол</p>

15-годишният, задържан за намушкване на връстник в мол, не е останал в "Пирогов"

България Преди 1 час

Два пъти вчера беше прекъсвано заседанието на Софийски градски съд, на което трябваше да се реши дали момчето да остане в ареста

Тежка катастрофа край Враца, загина мъж

Тежка катастрофа край Враца, загина мъж

България Преди 1 час

Инцидентът е станал между селата Девене и Борован

Надежда за мир или пореден провал – ще се срещнат ли Тръмп и Путин

Надежда за мир или пореден провал – ще се срещнат ли Тръмп и Путин

Свят Преди 2 часа

Евентуална среща между двамата президенти едва ли ще доведе до прекратяването на войната в Украйна, коментират експерти