Как Китай остави света зад гърба си в електрическата надпревара
Източник: iStock/Getty Images

Следва откъс от новата книга Climate Capitalism, написана от Акшат Рати, репортер на Bloomberg News. В нея Акшат разказва за корените на китайската доминация на пазара на батерия през призмата на CATL, най-голямата в света компания за производство на батерии.

Това беше признание за поражение. Но никога няма да го разберете, като гледате меките усмивки онази сутрин. Ангела Меркел, тогава канцлер на Германия, стоеше до китайския премиер Ли Къцян. В една частично облачна лятна сутрин в Берлин през юли 2018 г. и двамата лидери поддържаха разговора между позирането пред камерите.

На метри пред тях двама мъже в тъмни костюми седяха на бюро с еднакви отворени папки с кожена подвързия и химикалки в ръка. След това, с благословията на ръководителите, стоящи отзад, Женг Югун, главен изпълнителен директор на Contemporary Amperex Technology Limited, най-голямата компания за батерии в света, и Волфганг Тиефенсен, министър на германската провинция Туринген, подписаха споразумение, ангажиращо китайския производствен гигант да изгради първия голям завод за батерии за електрически автомобили в Германия.

Моментът мина бързо и малко от присъстващите осъзнаха историческата важност.

Германия е известна като родината на автомобилната индустрия и с основателна причина. Това е мястото, където през 1879 г. Карл Бенц построява и пуска в движение един от първите двигатели с вътрешно горене, предназначени да задвижват автомобил.

Днес е дом на Volkswagen Group, една от най-големите автомобилни компании в света, както и на BMW, Audi, Mercedes-Benz и Porsche, които са световно признати

Смята се, че на автомобилната индустрия се пада една седма от работните места в Германия, една пета от нейния износ и една трета от разходите за научни изследвания.

Анализ на UBS: китайските марки са голяма заплаха за западните производители

Провалът на Германия

Споразумението беше признание, че индустрията, която бе икономическият гръбнак на страната, най-накрая се е провалила.

Не защото не можеше да произвежда коли, които хората искаха, а защото не беше разработила ключова технология – литиево-йонни батерии – която да ги захранва през 21-ви век.

Докато страните най-накрая сериозно се опитват да наваксат изоставането си, Китай пое водеща роля. До 2025 г. капацитетът за производство на батерии в Китай ще бъде три пъти по-голям от този на останалия свят, според оценки на BloombergNEF.

Не само европейците изпуснаха кораба.

Дори неотдавна, в края на 90-те или началото на 2000-те, малцина бяха сигурни, че батериите могат да направят толкова много и на толкова ниска цена.

Битката на Европа срещу китайската инвазия ще е дълга, тежка и без ясен изход

Възходът до световно лидерство

Възходът на Китай като световен лидер при литиево-йонните батерии сега е въпрос на съжаление за петролната индустрия, която ги изобрети; за американците, които подхранваха технологията към комерсиализация; и за японците, които първи разгърнаха масово технологията.

Затова пътувах до Китай, за да разбера как се е случило това.

Първото нещо, което забелязах, когато влязох в офиса на двадесетия етаж на заместник-председателя на CATL Хуанг Шилин, беше гледката. Беше сив ноемврийски следобед през 2018 г. и гъста мъгла се стелеше над планините пред нас, разкривайки залив, който се отваря към Източнокитайско море.

Хуанг, който е вторият след Женг в CATL и един от най-богатите хора в Китай, и аз се възхищавахме на гледката за малко, но нямах търпение да му задавам въпроси.

Той ми подаде чаша гореща вода и си поговорихме за батерии – 200-годишно изобретение.

Батерия, технически, е всяко устройство, което преобразува химическата енергия в електрическа. Докато батерията е изобретена от италианския химик Алесандро Волта през 1799 г., едва 60 години по-късно – когато се ражда оловната киселина – батериите могат да работят повече от веднъж.

До края на 19-ти век оловно-киселинните батерии са били използвани в масов мащаб, включително за захранване на ранни автомобили – въпреки за кратко. Химическият състав на батерията не може да се конкурира с разстоянията, които могат да бъдат изминати с кола, която изгаря изкопаеми горива.

Над 200 електромобила ще излязат на пазара до 2026 г., конкуренцията ще е жестока

Прераждане на електрическия автомобил

Прераждането на електрическия автомобил трябваше да изчака изобретяването на литиево-йонните батерии.

По време на петролните кризи през 70-те години на големите компании за добив на изкопаеми горива им беше напомнено, че петролът ще свърши някога и затова те удвоиха усилията си да намерят алтернативи.

Един проект, ръководен от химика Стенли Уитингам от американския петролен гигант Exxon, доведе до изобретяването на първата в света акумулаторна литиево-йонна батерия: един от нейните електроди – катодът – беше от титанов сулфид, а другият – анодът – беше литиево-метален. Но трябваше да бъде отстранен голям проблем: батерията продължаваше да се възпламенява.

Целия материал може да прочетете на специализирания сайт CarMarket.bg

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Вучич готви среща на високо равнище с Русия

Вучич готви среща на високо равнище с Русия

Свят Преди 4 часа

Той подчерта, че Сърбия остава ангажирана с развитието на приятелските отношения с Русия

Нетаняху: Израел започва да преговаря за мир в Газа

Нетаняху: Израел започва да преговаря за мир в Газа

Свят Преди 4 часа

Израелската армия продължи да оказва натиск върху град Газа и днес

Създават Национален борд по водите

Създават Национален борд по водите

България Преди 7 часа

Министър Генов: За критично безводие не можем да говорим

Български шофьор с наркотици е задържан във Виена

Български шофьор с наркотици е задържан във Виена

Свят Преди 8 часа

Шофьорът е признал без колебание, че току-що е използвал устройство за употреба на крек

Полицията във Варна издирва 16-годишно момче

Полицията във Варна издирва 16-годишно момче

България Преди 8 часа

По данни на полицията, момчето няма в себе си документи за самоличност, телефон и пари

Общо 11 кмета от опозицията в Турция са в ареста

Общо 11 кмета от опозицията в Турция са в ареста

Свят Преди 8 часа

Имамоглу е считан като един от основните опоненти на президента Реджеп Тайип Ердоган

Сарафов прехвърли на НСлС разследването за инцидента с АТВ в Слънчев бряг

Сарафов прехвърли на НСлС разследването за инцидента с АТВ в Слънчев бряг

България Преди 8 часа

Предстои анализ на значителен по обем доказателствен материал

Оставиха в ареста моряка и отговорника след трагичния инцидент с дете в Несебър

Оставиха в ареста моряка и отговорника след трагичния инцидент с дете в Несебър

България Преди 9 часа

Капитанът на лодката Христо Раев е пуснат под парична гаранция от 5000 лева

Турция забрани израелските кораби в своите пристанища

Турция забрани израелските кораби в своите пристанища

Свят Преди 9 часа

Собствениците на кораби в страната трябва да подпишат декларация, в която посочват, че дейността им не е свързана с Израел

Съдят за подкуп олимпийския шампион Иван Иванов и сина му

Съдят за подкуп олимпийския шампион Иван Иванов и сина му

България Преди 9 часа

Двамата ще се изправят пред съда за поискан и получен подкуп на стойност 62 500 лева

.

Защо Донбас е така важен и за Русия, и за Украйна

Свят Преди 9 часа

Руският президент Путин иска пълния контрол над Донбас и го поставя като основно условие за прекратяването на войната в Украйна

Чийзкейк със свежи смокини, който ще ви омагьоса

Чийзкейк със свежи смокини, който ще ви омагьоса

Любопитно Преди 10 часа

Кремообразната плънка, сладостта на узрелите смокини и хрупкавата бисквитена основа се сливат в перфектна хармония

Забавят пощенските пратки за САЩ, може да ги върнат

Забавят пощенските пратки за САЩ, може да ги върнат

България Преди 10 часа

Всемирният пощенски съюз разработва решение

Почина журналистът Иван Рачев

Почина журналистът Иван Рачев

България Преди 10 часа

Той беше заместник главен редактор на вестник "Банкеръ"

Разкриха подробности за атаката с нож в София

Разкриха подробности за атаката с нож в София

България Преди 10 часа

По случая е образувано досъдебно производство