Ин номическата криза и поскъпването на бензина остави Атина почти без коли и с празни улици.
Гърците от столицата вече сероизно се замислят, когато се качват в колата, за това колко километра ще изминат днес, откъде ще минат и за какво изобщо ще ползват автомобила си.
Така някогашните безкрайни задръствания до голяма степен отминаха, а бензинджиите отчитат все по-голямо намаление на оборота, което е с 25-35% на седмица.
Работим за около 15 евро, шофьорите вече престанаха да пълнят догоре резервоарите си и сипват само толкова, колкото им е необходим за ден-два, казва бензинджията и охранител на паркинг в централната част на гръцката столица Спирос Колас.
Думите му потвърждава един от неговите редовни клиенти, държавният чиновник Михалис Гидзакис, който допълва:
"Аз лично пълня резервоара догоре само ако пътувам някъде надалеч. Като пътувам в града, слагам по 15-20 евро в резервоара, които стигат за около четири дни. При това ползвам колата само за да отида до работата и да се върна".
Спадналият поток коли по улиците
се вижда и от опашките по светофарите и кръстовищата в пиковите часове.
Там където допреди бяха задръствания, сега има само по няколко десетки автомобила.
Спирос Колас обаче смята, че това може би е временно явление, тъй като колата за гърка е необходимост. Според него търсенето на автомобили и горива едва ли ще спадне.
Бизнесдамата Елени Стаматаки обяснява, че е избрала икономичен и маневрен автомобил с оглед на движението й из града.
Гледам разходите ми за бензин да не надхвърлят 70-90 евро на месец, споделя тя.
Транспортни специалисти също са на това мнение. Петрос Критикос подчертава, че "намалялото движение на частни коли е видно с просто око особено в пиковите часове".
Забелязва се, че задръствания почти няма и че това се случва само на някои артерии, поради което търсенето на горива на бензиностанциите рязко е намаляло, казва експертът и допълва:
"Може би нещата не стоят така за професионалните водачи на таксиметрови коли и товарни камиони, които вероятно не са ограничили ползването на този вид моторни превозни средства. Все пак неоспорим факт е, че
гъркът вече не кара безцелно, както някога."
Той обаче смята, че празните улици може да се окажат временно явление и те отново да се напълнят с коли:
"Гъркът е издигнал във фетиш връзката си с автомобила. Това се вижда и от неспирното търсене на луксозни и скъпи коли, които обаче стоят на паркинг само за да илюстрират неговия висок стандарт и обществено положение."
Кризата опразни и резервоарите на гърците
Някогашните безкрайни задръствания до голяма степен отминаха, а бензинджиите отчитат все по-голямо намаление на оборота, пише И. Николопулос в атинския в. "Вима"
23 април 2010, 14:54
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!