3

К ак се постига успех в износа на високи технологии? Това е въпрос, на който българската икономика не може да намери отговор през последните 20 години. Вместо това България се е превърнала в суровина база и производител на полуфабрикати, чиято добавен стойност се формира най-вече в крайната фаза на изработката на продукта. Такъв е основно износът на страната ни за еврозоната, която е най-големият пазар за българските стоки.

Но има икономики, които успяват да постигнат впечатляващи успехи, конкурирайки се на глобалния пазар с гиганти като САЩ и Германия.

Пример за това е Южна Корея. При това тя изнася не само коли, телевизори, мобилни телефони, но и продукти с голяма добавена стойност, които изискват далеч по-малко инвестиции и индустриален капитал. Такива например са масовите мултиплеър онлайн игри – ММО.

Този отрасъл на корейската икономика генерира повече приходи от износ от всички корейски индустрии, продаващи съдържание, взети заедно. В момента Южна Корея държи близо 40% от глобалния пазар, оценяван на около 11 млрд. долара, за който се очаква ръст с 21% през тази година.

Как се постига подобен успех в сектор, в който допреди няколко години доминираха компаниите от САЩ, Япония, Германия и Франция? В случая това не е толкова въпрос на технологии, а на идеи и държавна подкрепа.

През 2008 г. създателите на компютърни игри в Южна Корея получиха 20% отстъпка в корпоративния данък. Пак тогава, в разгара на финансовата криза, Министерството на културата, спорта и туризма на страната обяви инвестиционна програма за 350 милиарда вона /235 млн. долара/ в период от 4 години, която целеше увеличение на износа от сектора до 3,36 млрд. долара. Мерките включваха и фонд с размер от 200 млн. долара, с който Южна Корея да затвърди водещата си позиция на световните пазари.

Възходът на южнокорейската гейм индустрия започва преди едно десетилетие със заглавия като Lineage 2. Успехът наиграта на пазарите в САЩ и Русия, позволява на южнокорейските компании да стъпят на солидна основа в глобалната си експанзия.

В края на миналото десетилетие на пазара излизат успешни игри като Aion (дело на разработчика на Lineage 2 - Ncsoft). Тя е пусната в Северна Америка и Европа през 2009 г. и се превръща в най-продаваната игра за персонални компютри за годината. Друго такова заглавие е Maple Story.

Западните потребители обаче са донякъде разочаровани от корейските игри, поради няколко фактора. На първо място това е системата за вдигане на нива, която се основава на непрестанното избиване на контролирани от компютъра същества, по един и същ начин. Друг аспект, който не се харесва на много от потребителите в Европа е прекаленото съдържание с откровен сексуален контекст в корейските игри, където женските персонажи обикновено носят минимално количество дрехи. В основен проблем се превръща и липсата на достатъчно игрално съдържание след достигане на максималното ниво в играта.

Така на западните пазари продължават да доминират игри подобни на феномена на Blizzard, World of Warcraft.

Но през тази година корейските компании изглежда са се поучили от грешките си и подготвят плеяда от ММО игри от ново поколение.

Сред тях е ArcheAge. Разработеното от XL Games заглавие излезе в Корея на 15 януари 2013 г. и беше пуснато в САЩ и Европа в края на 2014 г. Играта включва иновации като реалистична военноморска бойна система и нова система на обсади на замъци.

Blade&Soul е друго предстоящото MMORPG, разработено от NCsoft. Играта излезе в Корея през 2012 г., като се очаква в САЩ и Европа в края на 2015 г. или началото на 2016 г. Тя включва оригинални движения от азиатски бойни изкуства, на фона на елементи от китайската, корейската и японската култури и митологии. Blade&Soul използва Unreal Engine 3, давайки изключително високо качество на изображенията с новаторска система за битки в реално време.

Друго обещаващо заглавие е Black Desert. Играта е разработена от новата компания Pearl Abyss. Тя съчетава динамична бойна система с новаторски икономически елементи. Освен това играчите в Black Desert ще могат да купуват и обзавеждат имоти, да събират данъци и да наемат компютърни персонажи за работа и битки. Вероятно предимство на играта е, че използва собствен енджин.

Издателят за Европа, корейската компания Daum Communications, обяви, че ще започне предварителните тестове на европейските сървъри преди края на годината.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин.

@