България
възнамерява да направи капитален ремонт
на задлъжнелите си държавни железници,
като тегли 200 млн. евро заем, за да превърне остарялата жп мрежа в печеливш бизнес,
твърди в интервю пред агенция Ройтерс
транспортният министър Александър
Цветков.
БДЖ (BDZ.bg) не може да изплати дългосрочните заеми
от 550 млн. лева заради години на лошо
управление, рецесията и закриването на
металургичния завод "Кремиковци",
който беше един от големите клиенти, пояснява българският
министър.
Най-бедната
страна членка в ЕС се нуждае от ремонт
на осеяните с дупки пътища, жп линиите
и автобусния транспорт, за да привлече
толкова необходимите чужди инвестиции
в сектори като туризма, се отбелязва в материала.
Министерството
на транспорта е изготвило пакет от
реформи и план за преструктуриране на
дълговете на БДЖ, които трябва да бъдат
приложени до 2014 г. и може да превърнат оператора, в който работят над 14 хил. души,
в печеливш бизнес, посочва Цветков.
По
думите му "никой няма да даде пари на
железници, които не са били реформирани,
така че предлагаме реформи в замяна на
заем".
България
води преговори със Световната банка и
Европейската банка за възстановяване
и развитие (ЕБВР) за отпускането на заем
от 200 млн. евро. Страната
изготвя и план, включващ съкращаване
на работни места, по-стриктна бюджетна
дисциплина и ограничаване на ненужните
разходи.
Капиталният
ремонт на българските железници беше
отлаган години наред и количеството на
транспортираните от БДЖ стоки спадна
с 39,5% през 2009 г., след като голяма част
от металургичните, текстилните и
строителните компании прекратиха
дейностите си,
се припомня в материала.
Пътническият
трафик също е спаднал със 7,1% на годишна
основа. Над половината от пътническите
вагони са над 20-годишни, а според
експертите БДЖ има нужда от 2,6 млрд. лева
за подобрения и модернизация.
София
възнамерява също да използва част от
11-те млрд. евро, предоставени от ЕС на
страната до 2013 г. за възстановяване на
остарялата жп и пътна инфраструктура.
Най-голям
приоритет има железопътният маршрут
от столицата София до черноморския град
Бургас, който позволява на влаковете
да пътуват при максимална скорост от
160 км/ч и ще бъде завършен до края на 2013
г. Цената на проекта възлиза на 530 милиона
евро.
България
се надява най-накрая да приключи и
изграждането на мост за 226 млн. евро до
Румъния през река Дунав, дълго отлаган
проект, който се превърна в символ на
това колко бавно се върши работата на
Балканския полуостров, отбелязва
Ройтерс.
Проектът
е частично финансиран от програма на
ЕС, която изтича тази година, а Румъния
и България помолиха за удължаването й.
Транспортният министър за БДЖ: Реформи за заем
България възнамерява да направи капитален ремонт на задлъжнелите си държавни железници, като тегли 200 млн. евро заем, казва Александър Цветков пред Ройтерс
5 май 2010, 12:48
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!