6,5 млн. лв. ще струва на България проектът за създаване на туристически информационен портал с интегриран в него мултимедиен каталог.
Проектът се финансира по Оперативна програма "Регионално развитие" и трябва да бъде готов до края на 2011 г.
Идеята е вече съществуващият, но доста неугледен сайт bulgariatravel.org да се превърне в модерен официален туристически портал на България, в който потенциалните туристи, както и бизнесът да намират цялата информация, от която имат нужда, на едно място.
При това богато илюстрирана със снимки, клипове и друга мултимедия.
Безспорно България има нужда от подобен портал, с какъвто разполагат всички утвърдени туристически дестинации и каквато страната ни уж също е или поне се стреми да бъде.
Ако ви се струва, че парите са много обаче, то е, защото наистина са много. И големият въпрос е как ще бъдат похарчени.
Две са основните дейности по проекта. Едната е създаването на самия сайт и каталога, като за тази цел са отделени близо 2 млн. лв. На всеки, който се занимава с изработването на сайтове, би му настръхнала косата от подобна сума.
Според специалисти в бранша стойността на
техническата изработка на портала не би трябвало да надхвърля 20 хил. евро
При това за много добър продукт. Останалата част от парите се предполага, че трябва да отидат за мултимедийния каталог - хиляди снимки, стотици текстове, десетки видеофилми за туристически обекти и т.н. Друго голямо разходно перо е преводът. Порталът ще се поддържа на девет езика, включително японски и иврит.
Поръчката обаче според наблюдатели съдържа някои пропуски. Като този, че не са зададени параметри и контролни механизми за въпросните снимки и клипове.
Ако изпълнителят, който ще стане ясен след две седмици, реши да е недобронамерен, може да закупи вече готови продукти евтино и да ги представи като голяма своя инвестиция.
Ако пък е добронамерен, то с тези пари може да се създаде портал за чудо и приказ, с видео в 3D, с много качествени кадри, с оригинални и любопитни текстове.
Голямата сума поражда и големи очаквания. И този път ще задаваме много въпроси и ще следим отблизо наистина как се харчат тези пари, дадени ни от Европа, за да станем най-сетне актуални. Малко по-сериозно стоят нещата обаче с втория голям разход. Почти
3 млн. лв. са предвидени за популяризацията на портала в интернет.
Във време, доминирано от социалните мрежи, във време, в което все още интернет е един от най-евтините рекламни канали, тази сума изглежда наистина внушителна.
3,1 млн. лв. е и националният бюджет на България за маркетинг и реклама в туризма за цялата 2010 г., с който плащаме участията си на десетки туристически борси в чужбина. Почти толкова ще струва и популяризирането на един сайт в интернет.
Не ни се иска да вярваме, че отново се "усвояват" някакви европейски пари. Още повече, че на този проект му е "втори път стомна за вода".
Първата поръчка бе пусната по времето на Държавната агенция по туризъм, но бе спряна от новите управляващи, тъй като имаше съмнения за нередности по поръчката.
Които сега би трябвало да са отстранени. Но съмнения отново има. И затова, когато дойде време за прескъпата реклама на сайта, ще задаваме още повече въпроси.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!