Ст товната компания "Лаваца" ( lavazza.com) купува българска верига заведения за кафе Onda. Сделката е сключена, чака одобрението от антимонополната комисия, съобщава днес седмичникът "Капитал".
Вестникът напомня, че първата модерна верига от кафе заведения в България е и най-голямата. За 2008 г. има оборот от над 3.1 млн. лв., а за миналата се очаква да има около 10% ръст.
Но въпреки това компанията не работела на печалба, се казва в публикацията.
Основни акционери във веригата са Global Finance през фонда си Bulgaria and Romania Growth Fund Holdings с над 60% и Bulventures Capital с малко над 20%, Welsh Financial и две физически лица.
Акционерите търсели купувач повече от година. Водени били преговори и с компанията за сладолед Jimmys.
"Лаваца" е позната в България като производител на кафе и продава продуктите си чрез местния партньор "Софсток". Той няма нищо общо със сделката.
"Лаваца" не е популярна като собственик и оператор на заведения, но през последните години развива и този бизнес. Придобива малки вериги в някои страни, които са й важни от стратегическа гледна точка. Например в Италия, Испания, Португалия, Индия - държави, в които се пие много кафе или в които има потенциал за растеж.
Базираната в Торино компания развива бизнеса със заведения не толкова заради приходите и печалбите от тях, колкото заради имиджа. Чрез тях тя налага марката Lavazza, което подпомага основната й дейност - производството и продажбата на кафе. С други думи, заведенията имат по-скоро маркетингова, отколкото финансова задача, отбелязва "Капитал"
Сред причините за интереса към България е, че страната ни е на едно от първите места в Европа по потребление на кафе и италианската компания има силни позиции тук.
Миналата година вицепрезидентът на компанията Джузепе Лаваца дойде в Софияза премиерата на новата машина Lavazza A modo mio.
"Тук консумацията на човек е много по-голяма от други страни. Затова и продуктите ни се радват на успех", казал в интервю за "Капитал" Джузепе Лаваца.
Цената на сделката засега не е обявена. Би могло да се предположи, че е между един или два пъти оборота на 11-те заведения на Onda за миналата година, който се очаква да бъде около 3.5 млн. лв.
Източник:
Архив на Vesti.bg