К акво се случва, когато преподавателите в училище отсъстват? Най-често в подобни случаи учениците нямат часове.
Така е и в Германия освен в провинция Хесен, където министърът на образованието смята, че е намерил разрешение на този проблем.
В действителност не става дума за заместване на отсъстващите преподаватели от колегите им, които и без това са малко за повечето от дисциплините, а там където са достатъчно не стигат парите.
Началото на тази учебна година премина под знака на Unterichtsgarantie. Това означава, че всички учебни часове трябва да бъдат осигурени през първите десет години в училище.
Как изглеждат нещата във франкфуртското училище Фалкшуле, разказва Манфред Тимпе:
"По правило заместващите учители са студенти, които изнасят часове по материите, които изучават. Ако учат математика, при заместването на отсъстващи учители например по английски те ще преподават математика"
Студентите са към края на своето обучение
но все пак нямат опит в преподаването и затова се налага известен контрол.
Той се извършва много просто: след завръщането на отсъстващия учител, той установява какво е преподал заместникът му и при нужда двамата обсъждат учебния процес.
Освен това и учениците могат да споделят какво мислят за заместващите преподаватели. А тяхното мнение е важно.
Важно е да се знае, че заместващите нямат право да извикват ученици на дъската, нито да пишат оценки, така че трябва да използват
единствено авторитета си, за да се наложат успешно пред класа
Заплащането на заместниците е около 20 евро за учебен час.
Провинция Хесен може да е намерила оригинално решение на проблема с отсъствията на учители, но Франция все още изпитва затруднения в тази област.
Отсъствията предизвикват сериозен дебат особено в колежите и гимназиите.
През юни, ученик получил на матурата си по философия ниска оценка
завел дело в Административния съд
Мотивът му бил, че до това се стигнало заради отсъствията на преподавателя. Съдът отсъдил в полза на ученика.
Проблемът с отсъствията на учителите е, че срокът, през който ги няма е средно по-малко от две седмици - период, който е едновремено прекалено кратък и непредвидим, за да се търсят услугите на специални заместници.
Докато се намери изход от този проблем френското правителство се опитва да наложи заместването между колеги от едно и също училище, независимо каква е материята.
Учителските синдикати обаче се противопоставят, тъй като според тях това няма да реши проблема.
Преди време министърът на образованието Даниел Вълчев много амбициозно обяви, че започва работа
система за месечно отчитане на отсъствията на учители и ученици
Проблемът според него е не дали учителите отсъстват от учебни занятия, а дали имат заместници или дали се наваксва изпуснатия учебен материал.
Затова регионалните инспектори започнаха проверки в средните училища.
Проверките бяха предизвикани от оплаквания на асоциация "Родители", откъдето сигнализираха, че не само ученици бягат от час, но и учители.
Средно по пет дни е отсъствал всеки един учител у нас в рамките на първия учебен срок миналата година. Четири от тези пет дни са не са били на работа заради болест.
Останалият ден са отсъствали, защото са били в отпуск.
Това умножено за близо 84-те хиляди български учители придобива по-внушителни размери - 312 197 дни отсъствия по болест.
Тези отсъствия в образователното министерство се отчитат като много големи. За сравнение учениците в Ловешка област например са натрупали 775 845 извинени отсъствия.
А учителите отсъстват освен по болест и заради обучение. Ситуацията се усложнява от факта, че много от българските училища
нямат финансовите възможности да назначат заместник на отсъстващия учител
Все пак учителските отсъствия не са масови. Ученик от столично училище признава, че по литература за втория срок на миналата година, са имали са 20 часа.
По всички други предмети обаче учителите са си взели материала. Не и всички родители са склонни да обвиняват единствено учителите за апатията на техните деца към образованието съзнавайки, че процесът е много по-сложен.
В момента системата за отчитане работи. Всеки месец инспекторатите изпращат в министерството обобщени справки за отсъствията във всички училища в дадената област.
Министерството обмисля нова политика спрямо отсъствията, след като направи пълен анализ на данните.
Идеята е чрез контролната си функция министерството на образованието да повиши доверието между родители и учители.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!