Е дна специфична група потребители не бива да бъде пренебрегвана - най-възрастните представители на нашето общество. През 2050 г. трима от всеки десет души ще бъдат на възраст на 65 години.
Заради тях, но и заради индустриалците, дизайнерите или пък собствениците на супермаркети, британски инженери разработиха метод наречен "Моби".
Той предизвиква усещанията, които има възрастен човек
например забавен говор и движения, болки в гърба или пък намалени зрение и слух.
Този метод позволява на индустриалците по-добре да разберат нуждите и трудностите пред възрастните хора.
Това се постига със специални колани и обувки, които затрудняват движенията.
Има и очила, с които се постига зрението на 60-70 годишен човек, както и каска, заглушаваща звуците, но и още редица подобни "инструменти".
Всъщност трябва около четвърт час, за да може да се тестват всички съоръжения и да се постигне усещането за старост.
Първото упражнение е за сядане. Това се оказва доста трудна задача. Второто е слизане по тясно и тъмно стълбище.
Не е нужно много време, за да се постави човек на мястото на възрастен.
Софи Шмид е от консултантска асоциация, подпомагаща предприятията да развиват продукти и услуги за възрастни.
"Всъщност усилията ни бяха насочени към изграждането на болници и старчески домове. Един от примерите за адаптация, която е доста интересен, е фактът, че архитектите, опитали "Моби" и разбрали усещанията за краката, разработиха мека облицовка и настилки, позволяващи да бъде намалена болката в краката", разказва тя.
Производителите, подложили се на "Моби", правят не само по-удобни за възрастните продукти, но и по-красиви.
Въпросът е дали някои от възрастните хора не се обиждат, че по този начин им се напомня на колко години са.
В Холандия съществува група за услуги и дистрибуция "Евеан" с 11 хил. служители и верига магазини, целящи да улеснят живота на възрастните хора.
В тези магазини се предлагат
2 хил. артикула, които покриват почти всички нужди на възрастните
С други думи, продуктите улесняват всички ежедневни действия, които един човек на възраст трябва да извърши.
Например за възрастните дами се предлагат специални аксесоари, с които те по-лесно да правят прическите си. Има и уголемени карти за игра например.
Явно идеята е добра, защото веригата магазини отчита добри приходи.
У нас хората от третата възраст в много отношения са пренебрегвана група потребители. При обсъждане на проблемите на тези хора най-често се раждат идеи за създаването на дневни центрове за тях.
Но предстои маркетингът сред представителите на третата възраст да се разраства, защото броят на хората в тази възрастова група се увеличава.
Вече има компании, които мислят за тях като клиенти
Засиленото партньорство на български фирми с чужди компании е насочено към иновации и по отношение на най-възрастните потребители, например в сферата на телекомуникационните продукти и услуги.
Наред с имиджовите телефони в новата продуктова листа на мобилния оператор "Мобилтел" ще се предлагат продукти на неговия британския партньор Vodafone, специално разработени за хората над 65-годишна възраст.
Такъв е телефонния апарат Vodafone simple, който скоро ще могат да си купуват най-възрастните български клиенти на компанията.
Това е специфичен телефонен апарат, който е изключително удобен за хората от третата възраст, защото употребата му е опростена, уверяват от компанията.
Според проучване на "Алфа Рисърч"
най-възрастните представляват 23% от клиентите на мобилните оператори у нас
Те определено имат проблеми с боравенето с различните мобилни апарати, особено с по-новите от тях.
За бъдат най-възрастните по-платежоспособни стартираха и специални пакетни банкови услуги "Сребърни години" и "Сребърни години плюс" .
Ако пенсионери разчитат само на пенсията си, те могат да си открият разплащателна сметка, по която да получават пенсията си. На основата на тази сметка тези клиенти могат да теглят кредит -
овърдрафт до 150% от получаваната пенсия
Най-възрастните потребители на специалната услуга на "Банка ДСК" могат да получат и кредит за текущо потребление до 7000 лв., който погасяват съобразно индивидуалните си финансови възможности.