Н е са рядкост споровете около учебниците. В Германия полемиката е за съдържанието, което за един и същи предмет е различно в различните провинции.
В Белгия пък има чувствителна разлика в образованието на различните местни наречия.
Учебниците в Германия пък имат грешки
"Има правописни грешки при отпечатването. По математика имахме упражнение за смятане, но резултатът беше напълно грешен. В нашия учебник по немски е пълен хаос с главните и малките букви", споделят спонтанно няколко ученички, интервюирани в междучасието.
Пред микрофона на РФИ обаче отказват да застанат учителите. Само неколцина подхвърлят, че всеки прави грешки. От своя страна, издателите са разгневени.
Андреас Берг е представител на Федерацията на издателите на учебници и според него подходът не е сериозен. Да се представят такива резултати, е истинска провокация, която вреди на един цял сектор.
Издателите подчертават, че изследването е направено едва върху 17 учебника, а съществуващите са над 100. За тях е провокация твърдението, че на всяка страница има грешка.
Особеност на германското образование е, че преди да бъде отпечатан който и да било учебник, той първо минава през одобрението на федералните министерства на образованието.
Грешките обикновено се коригират в следващите издания. Част от грешките са предизвикани от желанието да се съкрати текста в учебниците с цел по-лесното възприемане на материала от учениците.
Тук идва ролята на учителя - да обяснява съкратеното.
В Белгия валонците извисиха глас. Според европейско проучване те използват
много по-малко учебниците в сравнение с фламандските ученици
За сметка на това валонците отдават приоритет на фотокопията по избор на преподавателите. Резултатът - нивото на постиженията им пада.
Според същото проучване валонците, които са от франкофонската част на Белгия, се намират на последно място в Европа по използването на учебници. Учебниците се използват само в малките класове. Иначе казано, осем от десет ученици използват копия.
Във Фландрия е точно обратното. За да се реши проблема, франкофонският министър на образование създаде комисия, която да подбере най-добрите учебници.
Училищата, които решат да ги използват, пък ще получат финансови инжекции. В Белгия обаче се говори, че това едва ли ще помогне и че първо трябва да се промени начинът на работа на учителите. В същото време учебниците са скъпи и доста често скучни.
Основен проблем на учебниците за средното училище в България е, че са
писани от хора, които не са стъпвали в училище
от времето, когато самите те са били ученици.
Това е преобладаващото мнение и сред учениците, и сред учителите.
Самоцелното писане на учебник е главният недостатък на не един учебник, твърди учителката Мария Апостолова.
Безспорен факт е, че много от авторите на учебници са професионалисти, но те се увличат от авторовата суета и забравят основната цел на една такава книга - да научиш някого на нещо.
В авторските колективи за учебниците влизат преподаватели от ВУЗ и от научни институции, тъй като учебниците са профилирани по отделните дисциплини.
Много от учебниците в горния курс си остават непонятни за повечето ученици, защото са писани като за студенти. Това натоварва учениците. Графичното оформление на много от учебниците е остаряло, начинът на поднасяне на материала също не отговаря на съвременните изисквания.
Според учителите сам по себе си този факт действа демотивиращо за учениците.
Същото се отнася и за учебните по чужди езици. Все още се шири мнението, че
в училище чужд език не може да се научи
Подборът на текстовете за анализ, подборът на авторите, не са най-характерни и показателни за живия език. В повечето учебници материалът е така поднесен, че не се учи говоримия език, а някакви измислени неща.
Упражненията са илюстративни, а не са подчинени на езиковата практика. Добрите им страни на учебниците по езици са единствено граматиката и правописът. По тази причина повечето учители по езици предпочитат чуждите езикови системи.
Друг съществен проблем е, че липсват учебници. Според данните на министерството на образованието поради липса на учебници някои ученици отпадат от училище още преди завършване на гимназия.
Преди година министерството удържа обещанието си да въведе задължителни за всички издатели на учебници
брой и подредба на темите по различните предмети,
защото съществуваше голям хаос, което объркваше децата и учителите.
Случваше се и темите в учебниците да бъдат повече от часовете по дадения предмет. Определени издателства спечелиха търговете за електронни версии на учебниците.
Учители изразиха опасение, че учениците масово ще преписват. Така обаче повече ученици ще имат учебници, защото сега те са доста скъпи.