А ко Народното събрание приеме предложените промени в Закона за акцизите и данъчните складове, търговията на черно с домашна ракия ще завладее пазара.
Проектираните промени предвиждат да бъде премахнато ограничението за произведството на малките дестилационни количество ракия и да отпадне изискването те да имат измервателни уреди, заяви председателят на Националната лозаро-винарска камара (НВЛК) Никола Николов.
Според него "има опасност пазарът на алкохолни напитки сериозно да "посивее" от ракия, произведена в казани, които са уж само за домашно ползване", каза той.
Промяната била предложена след първото четене на проекта за изменение и допълнение на закона. НВЛК била изпратила на депутатите становището си срещу проектираната промяна.
Според Николов сега казаните са ограничени да произвеждат до 1000 литра ракия, без да плащат акциз. Но повечето варят много повече и я продават.
Годишно около 20 млн. литра гроздова ракия се варят в селските казани, според изчисления на НВЛК. Не могат да бъдат изчислени обаче количествата плодова ракия. В Министерството на икономиката и енергетиката били регистрирани 1617 казана, а това билоедва 5% от всички подобни "обекти".
Николов твърди, че като падне ограничението за производство на домашна ракия, казаните масово ще започнат да варят гроздова, сливова, кайсиева за пазара.
В Интернет и сега имало реклами за продажба на големи количества домашен алкохол. Ракия се продава масово и в пластмасови бутилки. Незаконната продажба води до загуби на бюджета от акциз и ДДС, напомни Николов.
По неговите изчисления ако всеки казан вари между 5000 и 10 000 литра годишно, общо малките обекти ще произвеждат между 80 000 и 160 000 хектолитра - два пъти повече от ракията, която се произвежда легално, а загубата за държавата ще бъде до 104 млн. лв. годишно.
Според Лили Стоилова, експерт от НВЛК, незаконно произведената ракия се търгувала главно в ресторанти. Само най-големите ценители можели да усетят какво всъшност им сервират. Експеримент на камарата показал, че при пет поръчки на различна марка ракия на петимата клиенти било сервирано едно и също питие. Измамените нямало как да разберат това.