През юли българският филм "Обърната елха" на режисьорите Иван Черкелов и Васил Живков спечели специална награда на фестивала в Карлови Вари.

Със същия приз бе удостоен и чешкият филм "Красота в опасност" на Ян Хребейк. Международното жури бе председателствано от сръбския режисьор Горан Паскалевич ("Буре барут").

От години български филм не беше удостояван с толкова високо отличие на престижен световен форум. Успехът е още по-голям, защото на същия фестивал висока награда в другия конкурс получи и "Маймуни през зимата" на режисьорката Милена Андонова.

Петя Александрова от сп. "ЛИК" разтговаря с режисьорите на "Обърната елха":

- Филмът се състои от шест относително самостоятелни новели, които нямат общи герои. Каква е емоционалната, асоциативна и логична връзка между тях? Какво би станало, ако историите се подредят в друга последователност - т.е. има ли градация и развитие от една новела в друга?

Иван Черкелов: Структурата на филма е мозаечна, историите следват една след друга. Нещото, което обединява тези шест новели, а също пролог, епилог, интермедии - е празникът.

Васил Живков: Възприемаме ги като платно. Не се спираме на една сюжетна история, а правим мозайка, колаж, с които приблизително обрисуваме как човек живее в момента. Като приемаме този подход, разбира се, се лишаваме от някои неща като категорична предистория, разработка на героите, кулминация и т.н.

Тези новели по-скоро приличат на откъслечни парчета в някаква според нас кулминационна точка, която може да не е ярка. Ако има драматургичен конфликт във всяка от тези новели, той може да не е прекалено явен сблъсък на сили, а по-скоро вътрешен на някои от героите.

Тези истории като при фотографията улавят някакъв момент, но чрез този момент разказват за всичко преди, след, зад, във и т.н. Ако говорим за съспенс, той не може да се прояви от самия разказ, а от взаимовръзките между отделните новели.

Това, което се надявам да се е получило, е цялостно и органично внушение след филма, който си мислим, че е ясен. Ако се отнасяме към живота като към празник, което го има почти в прав текст, тогава сме задължени да живеем по друг начин.

Или пък ако толкова отчетливо се вижда липсата на празник, подсказано ни е, че нещо не е съвсем наред. Това е отправната ни точка, за да се занимаваме какво става с човека в наши дни.

И.: Основен белег на съвременния живот е неговата фрагментарност. Струва ни се много по-адекватен на нещата от живота, каквито са в момента, именно такъв фрагментарен подход, а не претенциите за някаква цялостност, която е нереалистична. Например често има някаква повтаряемост на живота, който наблюдаваме.

В.: Следваме наблюдението, в смисъл че при наблюдението никога нямаш начало и край. Като излезеш на улицата, може 16 часа да наблюдаваш и нищо да не става, а вътре в тези 16 часа нещо се случва. Ако покажеш само случващото се, е едно, а ако покажеш тези всички 16 часа със случващото се в него, е съвсем друго.

- В една от новелите се говори за "нещо истинско", Васил Живков споменава в свое интервю търсенето на "автентичност". Тези ключови понятия са близки до друго, с което много е злоупотребявано - реализъм.

И.: Истинско в смисъл нещата да изглеждат автентично, а не фалшиво. На киното по природа му е присъща автентичността.

В.: Автентично е стремежът да се покажат истински неща: тези конкретните и онези, които не могат да се пипнат, като човешки отношения и духовност. За мен реализмът е отношението към това, което искаш да правиш, дори когато правиш свят, който уж го няма (като при магическия реализъм, Маркес, Булгаков).

А иначе може да се заснеме един документален филм, който се състои от реални "автентични" парчета, и да е неистинен, както широко беше застъпено в предишния ни живот. Ние търсим максимална истинност първо спрямо себе си и второ, по отношение на нещата.

И.: Животът ни не се измерва само с прекия си буквален смисъл. Говоря за духовността. "Обърната елха" е предложение за такъв поглед, за истинска радост.

Ако човек възприема нещата буквално, се стига до истеричаво съществуване, мятане в едно, друго, трето, четвърто. И всички неща са еднакво важни и еднакво безсмислени. Това по парадоксален начин се съчетава с автентичността.

В.: Този филм може да се приеме като подтикване по някакъв начин за малко време да останеш сам, за да си помислиш за неща, за които иначе не си мислиш.

- Във филма са смесени кодове към различни ценностни системи. Какво е мястото на религиозното чувство в най-широк смисъл?

И.: Религиозното чувсто е чувство за духовност, чувство за вяра, за други измерения, без които животът на човека не е пълноценен.

В.: Това религиозно чувство трябва да се разбира наистина в най-широк смисъл, без да е отчетливо и ясно. Например героинята от "Дървеният ангел" се отнася доброжелателно към бялото братство, но това не означава, че то за нея се превръща в спасение.

- За мен беше много интересна във филма "употребата" на животните: не само на онези, които извеждат заглавия на новели ("Телето", "Нерезът"), но и мечките, охлювът, птицата и т.н. Предложете възможни интерпретации - прераждането на душата на човека в определено животно, архетиповете от народните приказки...

И.: Нямам нищо против тълкуванията, но не искаме да насочваме зрителя към едно-единствено: тези животни означават това и това. Така бих се ограничил, а независимо че новелите са различни, ние сме търсили неща, които да ги обединяват.

В.: Може да е, че не сме сами във Вселената.

- Също така ме вълнува символиката на различните возила (някои пак изведени в заглавие) - каруцата, камиона, багера, влака, платнохода, ферибота, на който работи един от героите. Всички те са Пътят.

И.: Смущават ни символите в тяхната директност. Например: 1. Появява се гълъб; 2. Гълъбът е символ на мира. При нас има гълъб на гарата и той не е символ на мира.

- Търсили ли сте различен стилистичен ключ към отделните новели?

В.: Не.

И.: Стремили сме се към цялостно внушение.

- Вашият филм е като предложение без бързане и предубеждения, внимателно да наблюдаваме и така да открием нещо отвъд - вероятно всеки своето си. Но ако (цитирам авторското кино от 60-те и конкретно "Фотоувеличение" на Антониони) "колкото повече се взираме, толкова повече образът се размазва и отвъд е само пустота?

И.: Филмът е доста отворен, но същевременно с доста заковани неща. Например не е възможна трактовка, в която войникът от "Сократ" не вижда, не разбира смисъла. Филмът не предлага не-виждането: иначе нямаше да я има античната част или монтирането на очите на войника след очите на Сократ.

Категорично няма двусмислие и в "Дървеният ангел": момичето си слага слушалките с нейната си музика, напук на тази симпатична и хубава работа (бялото братство) - това говори за характера на момичето, което се занимава с пътуване към себе си. Виждаме, че тя търси и не се предава. Нейната буквална ситуация "аз съм бременна и какво ще правя" не я занимава.

В.: На мен ми се струва дълбоко невярно, че колкото повече се взираме, толкова повече се размазва образът. Вероятно се разфокусира, но иначе цял живот може да се занимаваш точно с това: да се взираш и да ти се изплъзва, пак да се взираш и пак да ти се изплъзва.

Струва ми се много важно като човешко усилие, а не дали се е получило или не, одобряваме ли го или не. Много по-истинско ми се струва, че филмът е предложение, отколкото дали нравоучително сме казали "Вглеждай се!". Надяваме се на съучастие, макар че си имаме тълкуване на всяко действие.

- Как избирахте изпълнителите - между тях има актьори (Александра Василева, Георги Черкелов, Красимир Доков) и непрофесионалисти, роми и селяни, ваши приятели и хора от екипа.

И.: Актьорите трябва да ги заобичаме - независимо професионални или не. Да им вярвам, че са истински.

В.: Основното за актьора не е да играе, а да е, да бъде. В "Тъпанът" са събрани хора от две-три села в Кюстендилско. Те са един род като мерак за нещата, а не като роднини, те са от един сой, вълнува ги едно и също нещо ? хорото. А отстрани може да изглеждат идиоти. Самото хоро не ни интересува като етнографски елемент, а като израз на духовни потребности.

И.: "Тъпанът" е като триптих: първата част е събор, външният празник. Във втората част на същото място странични хора усърдно работят и един от тях дава оценки. И третата: хората, чието присъствие говори за същността на целия филм - че зад буквалността има друго, има духовна същност.

Вглеждането в тези лица дава възможност на човек да види. Изчистената възможност да се види нещо зад лицето, някаква човешка същност. Зад всяко лице и конкретно зад тези.

В.: Зад лицето има човек. Има същност. И ги има във всеки от нас.

- Неизбежният въпрос, винаги отправян към Илф и Петров - как работите двама заедно?

И.: Работихме заедно като една мартеничка: Васил е бялото, аз съм червеното.

- Как се снимат шест новели на различни места и с различни герои и обекти?

Росица Вълканова, продуцент: Теоретичен отговор нямам. В конкретния филм снимките протекоха съвсем гладко и по план - блестяща организация, всеотдаен и необичайно въодушевен екип. В основата бяха двамата режисьори - просто се усещаше как се вълнуват от това, което правят, как го създават, трепетно и искрено. И е заразително.

В.: За продуцентката може и да е било гадно, но за нас беше добре, че са шест различни места. Като свърши всичко, в крайна сметка остана едно прекрасно усещане колко хубаво се е работило. Което си е направо рядкост и трябва по някакъв начин да се подчертае.

И.: Продуцентът е важна фигура.

- Какво е да си дебютант в игралното кино след толкова години работа в документалното, във филмотеката и на други места? Какви са предимствата, защото трудностите са логични.

В.: Ами аз не се усещам дебютант, макар че в игралното кино сигурно е точната формулировка. Първо, имах огромното преимущество да съм заедно с Иван.

За много неща се допълвахме, като в някои отношения тежестите в реализацията паднаха повече върху него. Сътрудничеството ни не може да се разглежда формално, то е по-дълбоко и ми е помогнало да не се чувствам дилетант.

От друга страна, филмът е важен момент в живота ми. Преди беше общоприето мнение, че трябва да преминеш през документалното, за да стигнеш до игралното, и наистина си е важно.

- След наградата в Карлови Вари - а сега накъде?

Р.: Предстоят много фестивални участия - след наградата поканите не спират да валят, но много се надявам да ни очаква и добро разпространение в България.

Трябва да преборим тази обреченост на българските филми от последните 15-ина години - да бъдат разпространявани проформа, непрофесионално и без амбицията те да достигнат своята най-точна публика.

И.: А какво би станало, ако ние не бяхме получили тази награда? Филмът би бил същият. Говоря за филма, не за съдбата му. Много би ми се искало да се възприема в чист вид.

Да се състои този разговор, заради който е направен филмът. Както се случваше през 60-те. А лично на мен ми се иска вече да правя следващ филм.

В.: Аз, понеже съм по-мързелив, гледам по-кротко.

- С годините все повече мъже се интересуват от мен... - Скъпа, те са лекари, това им е работата...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Сидни Суини отдаде почит на легендарната Ким Новак с роклята си на Met Gala 2025

Сидни Суини отдаде почит на легендарната Ким Новак с роклята си на Met Gala 2025

Любопитно Преди 1 минута

С избора си на тоалет актрисата отдаде почит на холивудската легенда Ким Новак

Какво си казаха Радев и Дуда на срещата "на четири очи"

Какво си казаха Радев и Дуда на срещата "на четири очи"

Свят Преди 6 минути

Радев и съпругата му посрещнаха Анджей Дуда и Агата Корнхаузер-Дуда на официална церемония на площад "Св. Александър Невски"

Помните ли Кончита Вурст? Ето как се промени брадатата победителка от "Евровизия"

Помните ли Кончита Вурст? Ето как се промени брадатата победителка от "Евровизия"

Любопитно Преди 33 минути

Малцина знаят, че истинското име на Кончита Вурст е Томас Нойвирт, който днес е на 36 години

Нови скандали за имунитетите в парламента

Нови скандали за имунитетите в парламента

България Преди 34 минути

Исканията за сваляне на имунитетите са предвидени за четвъртък

Чарлз и Камила показаха новите си портрети (СНИМКИ)

Чарлз и Камила показаха новите си портрети (СНИМКИ)

Любопитно Преди 56 минути

И кралят, и кралицата реагираха положително на портретите си след официалното им представяне

Влак с фосфорна киселина дерайлираха в Сърбия

Влак с фосфорна киселина дерайлираха в Сърбия

Свят Преди 1 час

В момента движението по този железопътен участък е преустановено

Над ​​11650 бизнес срещи между гости от 23 държави се проведоха по време на Balkan eCommerce Summit 2025

Над ​​11650 бизнес срещи между гости от 23 държави се проведоха по време на Balkan eCommerce Summit 2025

Любопитно Преди 1 час

Balkan eCommerce Summit – се превърна в най-значимата среща на онлайн бизнеса на Балканите, като събра над 2330 участници от 23 държави на 29 и 30 април в София

<p>Кървав следобед в британска банка</p>

Задържаха двама души във връзка със смъртоносно нападение срещу клиент на британска банка

Свят Преди 1 час

В центъра на Дерби има засилено полицейско присъствие

Започва създаването на „Домът на мечтите“ по NOVA

Започва създаването на „Домът на мечтите“ по NOVA

Любопитно Преди 1 час

Не пропускайте вълнуващото начало утре вечер от 20:00 ч.

Бус катастрофира пред сградата на НС

Бус катастрофира пред сградата на НС

България Преди 1 час

Инцидентът е станал по-рано днес при неясни засега обстоятелства

Жена наръга приятеля си след скандал в Самоков

Жена наръга приятеля си след скандал в Самоков

България Преди 1 час

Пострадалият е настанен за лечение с опасност за живота

Година след унищожително торнадо: 9-годишно момче намира надежда в разрушенията

Година след унищожително торнадо: 9-годишно момче намира надежда в разрушенията

Свят Преди 1 час

„Казах си, че няма как да мисля само за себе си"

Изтребител се разби в Северна Финландия

Изтребител се разби в Северна Финландия

Свят Преди 2 часа

Пилотът на военния самолет е катапултирал

Израелските удари срещу летището в Сана – щети за 500 млн. долара

Израелските удари срещу летището в Сана – щети за 500 млн. долара

Свят Преди 2 часа

Това заяви директорът Халед аш Шаеф пред медии, контролирани от хусите

До тук с изключенията: Край на руската енергия до 2027 г.

До тук с изключенията: Край на руската енергия до 2027 г.

Свят Преди 2 часа

Новата стратегия на Брюксел ще прекрати договорите за газ – дори без единодушие

о

Алигатор уби жена във Флорида

Свят Преди 2 часа

Служители твърдят, че сериозните наранявания, причинени от алигатори, са рядкост във Флорида