Сред популярните мерки за оздравяване на железниците министърът посочи модернизиране на жп линиите, преустройство на гарите в големите градове София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе, закупуване на 2 високоскоростни влака и 30 дизелови мотриси, ремонт на товарни вагони, намаляване на разходите в двете предприятия БДЖ и НК "Железопътна инфраструктура", преструктуриране на БДЖ, издаване на лиценз на частни жп превозвачи.
Предстои оптимизиране на инфраструктурните такси, като пътническите ще се увеличат от 8 на 40%, а товарните ще се намалят от 98 на 60%. Ще бъдат уредени задълженията на БДЖ към бюджета, фонд "Безработица", НЕК и други кредитори.
Все още не се знае дали финансовото министерство ще отпусне 90 млн. лв. от бюджета за изплащане на стари задължения на БДЖ. Сред непопулярните мерки за оздравяване на железниците е съкращаването на персонала. През 2004 г. ще бъдат съкратени 1280 души предимно от администрацията, което е 3-4% от цялата система. Това ще бъде компенсирано чрез подписване на споразумение между собствениците на жп заводите и синдикатите за наемане на съкратени служители от железниците във вагоноремонтните заводи. Според Василев реформите в железниците са необходими поради огромни разходи и недостатъчни приходи, остарял подвижен състав и инфраструктура, липса на инвестиции за последните 15 г. и незначителни финансови компенсации от държавата