Л идерите на БСП, НДСВ и ДПС и политическите ръководства на трите партии днес обсъдиха корекции на проекта за бюджета за 2009 г. преди предстоящото му разглеждане на второ четене.
За противодействие на световната финансова криза ще се засилят буферите в Бюджет 2009, реши Политическият съвет на управляващата коалиция.
Запазват се основните макроикономически параметри, така както са приети на първо четене от Народното събрание, съобщи правителствената информационна служба.
Съветът на коалицията е решил също срокът на платеното майчинство за осигурените жени - в размер на 90% от заплатата им да бъде увеличен от девет месеца на една година, за което настояваше НДСВ.
Условието е бъдещата майка да се е осигурявала на този доход година преди раждането на детето, а не шест месеца, както е в момента.
Основните инструменти за запазване устойчивостта на макроикономическите позиции са поддържане на консолидираните разходи (без вноската в общия бюджет на ЕС) до 40% от БВП, както и на положително салдо по консолидираната фискална програма до 3% от БВП с възможност да бъде намален в зависимост от развитието на икономическата конюнктура и приходната част на бюджета.
Поддържането на положителна бюджетна позиция и на значителен фискален резерв осигурява адекватен буфер и възможност за реакции в случай на неблагоприятен сценарий за икономическото развитие, предвид дисбалансите в световната икономика и повишените външни рискове, свързани с финансовата нестабилност на международните пазари.
За противодействие на финансовата и икономическата криза в бюджета за следващата година са заложени редица механизми, които са групирани в три направления ? "Икономическа активност", "Пазарна гъвкавост" и "Гъвкавост на социалните мрежи".
Целта е стимулиране на икономиката, поддържане на инвестиционна активност и смекчаване на вероятните последици от финансовата криза върху реалния сектор.
Ще бъде увеличен буферът в бюджета, който предвижда задържане на разходите от 7 на 10%. По този начин отделните министерства ще могат да разполагат с до 90% от планираните разходи, а не с 93% от тях както бе планирано досега.
През следващата година е предвидено и значително увеличаване на капиталовите разходи - с близо 21% спрямо 2008 г. Заложените публични капиталови разходи са близо 5,6 млрд. лв., което е значителен ресурс в подкрепа на икономиката.
От заложения в проектобюджета допълнителен инвестиционен пакет от 400 млн. лв. за национално субсидиране на земеделските производители ще бъдат осигурени 211 млн. лв. От оставащите 189 млн. лв. 94,5 млн. лв. ще бъдат за модернизиране на железопътната инфраструктура, а останалите - за социално значими проекти.
През 2009 г. здравноосигурителната вноска ще бъде увеличена от 6% на 8%, както е предвидено в приетия на първо четене проектобюджет.
От 1 януари 2009 г. държавата ще се включи като трета страна в разпределението на осигурителната тежест за фонд "Пенсии" (по схемата 8:10:12, при която работникът участва с 8%, работодателят - с 10%, а държавата - с 12%).
Предвижда се увеличаване на обезщетенията за безработицата. Ако в семейството на безработния има деца, в зависимост от техния брой ще се дава и процент от обезщетението, при условие, че те ходят на училище.