Н амаляването на катастрофите и жертвите е целта на одобрената от кабинета национална стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата за 2007-2010 г.
Според статистиката извън населените места стават по-малко катастрофи, но с повече жертви.
Най-смъртоносен е интервалът от 17 до 20 ч., а над 50% от тежките катастрофи са регистрирани през уикенда, както и през август и октомври.
До края на април 2007 г. министрите на вътрешните работи и на регионалното развитие трябва да представят 2-годишна програма за внедряване на съвременни технически средства и системи за контрол по безопасността на движението.
Министърът на здравеопазването отговаря за разработването до края на септември на система за създаване на национален регистър на травмите и последствията на пострадалите.
Над 85% от тежките катастрофи са в резултат на нарушения и грешки на водачите на МПС - в "черната" класация води превишената и несъобразена скорост, следвана от неправилно изпреварване и навлизане в насрещното платно, неспазването на предимство и др.
За шофьорите със стаж до две години ще се въведат завишени изисквания, а за тези в напреднала възраст ще има допълнително обучение, предвижда още стратегията.
Ще има специална процедура за обезопасяване на участъците, където има най-много катастрофи.
Ще се слагат ограничители за скоростта на движение в обществения транспорт, както и антиблокиращи системи на спирачките на превозните средства за опасни товари.
Предвижда се засилване на образователните кампании за ползата от предпазните колани, детските седалки, включените и през деня къси светлини и предпазните каски. Водачите ще получават информация за вредата от шофирането след преумора.
Същевременно ще се увеличи и полицейският контрол.
Националната стратегия предвижда и съкращаване на времето за подаване на съобщение за катастрофа, обновяване на спешните центрове, както и създаването на единна информационна система.
Ежегодно по пътищата на страната стават над 80 000 катастрофи, при които загиват около 1000 души и над 9000 са ранени.
В сравнение с европейските държави, България заема средна позиция. Страните с най-добри показатели имат приблизително два пъти по-ниска смъртност от тази у нас в резултат на катастрофи.