Тези 2 напитки ускоряват косопада и побеляването
Източник: iStock/Getty Images

Т ова, което има в чашата ви, може да се окаже враг на това, което е на главата ви.

Ново мащабно изследване показва, че две от най-популярните напитки в САЩ тихомълком вредят на скалпа – засилват косопада и ускоряват преждевременното побеляване.

Но преди да излеете напитката си в мивката, има и добра новина: една леснодостъпна хранителна добавка може да ви помогне да запазите косата си.

Според NYU Langone Health над 80% от мъжете и почти половината жени в САЩ ще преживеят значителен косопад през живота си. Причините са много – от генетика и хормонални промени до медицински терапии. Макар че тежките хранителни дефицити отдавна са известен фактор, влиянието на по-фините хранителни детайли върху здравето на косата тепърва се проучва.

За да получат по-ясна картина, учени анализирали 17 изследвания върху храненето с участието на над 61 000 души на възраст от 7 до 77 години, повечето жени. Резултатите може да ви накарат да се замислите два пъти, преди да налеете следващата чаша.

  • Сладките напитки и рискът от косопад

Прекомерната консумация на подсладени напитки като газирани (над 3500 мл седмично или около десет кенчета от 330 мл) е свързана с по-висок риск от косопад, особено при мъжете.

Тези данни потвърждават по-ранни проучвания, според които храните, богати на прости захари, са „косвен фактор, свързан с косопада“. Причината: сладките напитки и закуски стимулират производството на себум – естественото омазняване на скалпа. В нормални количества той предпазва и хидратира кожата, но в излишък запушва порите и създава благоприятна среда за бактерии.

Това води до възпаление и раздразнение, уврежда космените фоликули и ускорява загубата на коса.

  • Алкохолът и преждевременното побеляване

Алкохолът също не е по-благосклонен към косата. Две от анализираните проучвания откриват връзка между честата му употреба, косопада и ранното побеляване.

Въпреки че точният механизъм не е напълно изяснен, учените смятат, че прекомерният прием на алкохол води до дехидратация, нарушава усвояването на важни хранителни вещества и разбалансира хормоните – все фактори, които се отразяват зле на косата.

Освен това алкохолът усилва оксидативния стрес в организма, което може да увреди космените фоликули и да наруши производството на меланин. Резултатът – косата губи блясък, изтънява, посивява и изглежда безжизнена.

8-те основни съвета за здрава коса
  • Хранителната добавка, която може да помогне

В битката за по-здрава коса има ясен победител – витамин D. Пет проучвания установяват, че по-високите му нива намаляват тежестта на алопецията и стимулират растежа на косата.

Учените също така откриват, че хранителното желязо е свързано с по-добър растеж, което го превръща в още едно ценно средство срещу изтъняването на косата.

„Наблюдавана е и положителна връзка между приема на протеини, консумацията на соеви продукти, кръстоцветни зеленчуци и добавки, с подобрения в параметрите на косата, като косопад и гъстота на косата“, отбелязват авторите.

Полезните и вредните храни за красива коса
  • Ако хранителните промени не помогнат

Дори добавките и балансираното хранене да не дадат резултат, възможностите не се изчерпват. В зависимост от причината за проблема, съществуват доказани терапии – от медикаменти като миноксидил до нискоинтензивна лазерна терапия. При по-тежки случаи може да се обсъди трансплантация на коса.

Но времето е решаващо: колкото по-рано започнете лечение, толкова по-добър е шансът за успех – особено ако имате генетична предразположеност към косопад.

„Не чакайте да стане толкова очевидно, че да е трудно да се прикрие“, казва д-р Сюзън Масик, дерматолог, пред Healthline.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Японските ракети уплашиха Източна Азия

Японските ракети уплашиха Източна Азия

Свят Преди 6 часа

Токио засилва трупането на военен потенциал

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

България Преди 8 часа

Ще съставят акт за нерегламентирано заустване на непречистени отпадъчни води в Черно море

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

България Преди 10 часа

Предстои обезвреждане на установени опасни взривни вещества в района

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

България Преди 10 часа

Пациентката първоначално не потърсила медицинска помощ заради страх от оперативна интервенция

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Свят Преди 11 часа

Така Ливан става първата държава с основно арабско население без екзекуции

Новият механизъм за минималната заплата трябва да съчетае покупателната способност и издръжката на живот с движението на възнагражденията и производителността на труда.

Как ще се определя минималната заплата от 2027 г.

Парите ни Преди 12 часа

Правителството, синдикатите и работодателите се разбраха за критериите, но преговорите за новия механизъм продължават

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

България Преди 12 часа

От Министерството на здравеопазването и ИАМН изразяват своята най-дълбока признателност и поклон пред близките на починалата жена

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

България Преди 12 часа

Той е използвал заплахи, за да принуди жертвата

В Унгария избраха нов президент

В Унгария избраха нов президент

Свят Преди 12 часа

73-годишният юрист Андраш Бака беше избран с тайно гласуване със 140 гласа „за“

Над 179 000 души работят по трудов договор на 4 часа дневно, показват данните на НАП, поискани след споровете около новото изчисляване на трудовия стаж.

Колко хора ще засегне новото правило за трудовия стаж при работа на 4 часа

Парите ни Преди 13 часа

Промяната вече е оспорена пред Конституционния съд

Младежи от групата, винена за убийството на Георги Кузев, пребили чужденци и се снимали

Младежи от групата, винена за убийството на Георги Кузев, пребили чужденци и се снимали

България Преди 13 часа

Престъплението е разкрито при разследването на убийството на Младежкия хълм

<p>АЕЦ &quot;Козлодуй&quot; с превантивни мерки заради Дунав, блоковете работят по график</p>

АЕЦ "Козлодуй" с превантивни мерки заради нивото на река Дунав, блоковете работят по график

България Преди 13 часа

Екипите следят денонощно нивото на реката и почистват съоръженията за охлаждащата вода

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Свят Преди 13 часа

52-годишната жена е получила тежка черепно-мозъчна травма

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Любопитно Преди 13 часа

Реални проекти, подкрепящи екипи и свободата да учиш превръщат първите седмици в професионално приключение

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Свят Преди 13 часа

Това съобщи британската Служба за морски търговски операции