136
В е ест на 100-годишнината на българската авиация на летище "Долна Митрополия" край Плевен се състоя Осмият международен авиофестивал "Небе за всички".

Фестивалът бе организиран от Военновъздушните сили на България, фондацията "Български ВВС" и Българската авиационна асоциация.

В поздравително слово президентът Георги Първанов изтъкна необходимостта от модерни военновъздушни сили.

"През цялата 130-годишна история на новата българска държава, каквито и правителства, парламенти и управление да са се сменяли, те винаги са имало своето отговорно отношение към големия въпрос за военната сигурност на страната.

През годините управляващите са съумявали да мобилизират ресурс, сили и възможности, и да изпълняват националните задачи", каза Първанов.

Министърът на отбраната Аню Ангелов заяви, че правителството прави всичко възможно авиацията да запази своите способности.

При актуализацията на бюджета за отбраната огромната част ще отиде за покриване на задълженията на нашата държава по отношение на модернизацията на ВВС.

Въздушното шоу бе открито със самолет "Пилатус" РС-9М от военновъздушната учебна база "Георги Бенковски" и продължи със самолети Су-25 УБК от авиобазата "Безмер", МиГ-29 УБ от авиобазата "Граф Игнатиево" и самолет РITS, представен от Центъра за обучение на пилоти.

Военновъздушните сили на Румъния показаха полет с учебно-боен самолет IAR 99.

Участваха и изтребители Ф-15 "Игъл" от 493-та ескадрила на 48-мо авиокрило на ВВС на САЩ в Европа. Те прелетяха от авиобаза "Граф Игнатиево", където участват съвместно с нашите изтребители МиГ-21 и МиГ-29 в поредната съвместна българско-американска тренировка.

В шоуто, наблюдавано от много зрители, се включиха и екипажи на Българската асоциация на леката авиация.

Началото на българската авиация

е поставено в периода 1906-1912 г. На 20 април 1906 е създадено "Въздухоплавателно отделение", чиято цел е да управлява разузнавателните дирижабли на българската армия. За командир е назначен лейтенант Васил Златаров.

Първото поколение български летци е тренирано на дирижабъл наречен "София-1", построен от Златаров с материали купени от Русия

През 1910 г. руският авиоконструктор Борис Масленников е поканен в България за да представи своя самолет, модификация на френския "Farman" III. След демонстрацията правителството решава да снабди армията със самолети.

През 1912 тринадесет български офицери за изпратени в чужбина за да се обучават на френски, британски и немски самолети.

Същата година България получава и своя първи самолет - "Bleriot XXI", с който на 13 Август 1912 Симеон Петров извършва първи полет в небето над България.По време на Балканската война, на 15 Октомври 1912 г., авиацията получава заповед за разузнавателна мисия, включваща информация за числеността и позицията на турската армия в Одринския окръг.

Следвайки тази заповед, на 16 октомври летците Радул Милков и Продан Таракчиев извършват разузнавателен полет над града и хвърлят бомби над ЖП гарата в Караагач. Те са първите пилоти в историята на българската авиация, извършили боен полет.

По време на Обсадата на Одрин българските пилоти са първите които използват самолет за бойни цели, както и първите които хвърлят брошури от самолетите си.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин.

@