9 съвета за здраве по време на пандемия
Източник: UNICEF Bulgaria/2021
4

П редизвикателствата, пред които ни изправи пандемията от COVID-19 са многобройни и засягат всички области от живота ни. В тези трудни времена, съхраняването на нашето физическо и психическо здраве е от съществено значение, особено за подрастващите. За да насочи вниманието към важността на психичното здраве и да предложи стратегии за справяне и устойчивост, УНИЦЕФ България заедно с партньори, започна кампания „Отвъд усмивките. Как си всъщност?“.

Кампанията цели създаването на онлайн платформа за самопомощ и подкрепа на тийнейджъри, съдържаща достоверна и полезна информация от експерти, мотивационни лични истории на младежи, полезни ресурси и контакти на съществуващи услуги за подкрепа, практически съвети и изграждане на умения за самопомощ.

По-долу можете да прочетете идеи как да поддържате добро здраве:

Съвет 1: Правете неща, които са добри за вашето тяло и ум

Тялото и умът ви са свързани. По-долу можете да прочетете идеи как да ги поддържате в добро здраве:

  • Бъдете активни! Физическата активност не само е полезна за тялото ви, но може да подобри и ума ви. Ако можете да излизате навън, опитайте да се разхождате, да тичате, да карате колело или друг спорт. Ако сте на закрито, опитайте танци, разтягане или някое друго динамично занимание, което ви се отдава. Открийте какво работи за вас – и го правете!
  • Хранете се добре! Опитайте се да избирате здравословните опции в храненето си, ако можете.
  • Наблюдавайте себе си и света около вас. Това означава да сте по-съзнателни за дишането си, тялото си и заобикалящата ви среда. Опитайте се ДА ПРИСЪСТВАТЕ в настоящия момент!
  • Спете! Опитайте се да намерите правилния баланс за съня си всяка нощ. Това ще Ви помогне да се развивате добре, да останете здрави и да имате ясна мисъл.
  • Открийте нещата, които ви правят щастливи, и ги правете по-често! Пеене, слушане на музика, четене, игри, разговори с приятели, отглеждане на растения, готвене, футбол, рисуване... има толкова много възможности! Дори може да опитате нещо ново!

Съвет 2: Останете свързани с любимите си хора

Поддържайте връзка със семейството и приятелите си по какъвто и да е начин. Използвайте социалните медии, имейл, телефон, напишете им писмо! Бъдете креативни. А ако не можете да се свържете, спомнете си за споделен момент заедно.

Съвет 3: Отбелязвайте как се чувствате

Важно е да разбирате как се чувствате. Не го подценявайте. Понякога може да е полезно да запишете чувството си, за да опишете. Може да звучи лесно или просто, но опитайте това: „Чувствам се.... в момента“

Съвет 4: Бъдете мили със себе си

Приемливо е да се чувствате по начина, по който се чувствате, независимо какъв е той. Когато се насилвате винаги да сте „щастливи“, или „позитивни“, или „продуктивни“, това може да Ви накара де се чувствате по-зле. Вместо това, когато забележите, че преживявате трудна емоция, си кажете: „Чувствам се притеснен/а и изплашен/а, но това не означава, че не се справям“. „Преминавам през труден момент, нормално е да съм разстроен/а“. „Чувствам се [назовете чувството] и това е нормално“. „Това са трудни времена, нормално е да съм разстроен/а“.

Или измислете нещо, което да си казвате и да работи за вас.

Съвет 5: Вслушвайте се в тялото си

Тялото ни преживява и реагира на това как се чувстваме. Често ли имате главоболие? Чувствате ли понякога напрежение в раменете, гърдите или стомаха? Опитайте да затворите очи и да слушате дишането си. Забележете как се чувства всяка част от тялото ви, като започнете от главата до пръстите на краката. Обърнете внимание дали чувствате някъде в тялото стягане, болка или натиск. Осъзнаването на това къде чувствате напрежение може да Ви помогне да го премахнете.

Съвет 6: Опитайте да се успокоите чрез дишане

Бавното дишане е един от най-бързите начини да успокоим тялото, когато изпитваме чувства като страх, притеснение или гняв. Затворете очи и си представете някое спокойно място. Представете си, че сте там и сте се отпуснали.

  • Старайте се да дишате бавно.
  • Вдишате бавно на три и издишайте бавно на три.
  • Продължавайте да дишате така за няколко минути.

Как се чувствате сега?

Съвет 7: избягвайте нездравословни начини за справяне със стреса

Когато преживявате трудни емоции е много важно да намерите здравословни начини да се погрижите за себе си.

Може да не е лесно, но често става въпрос за баланс.

Опитайте да прилагате полезните съвети по-горе и избягвайте да се ядосвате лесно, да се храните повече или по-малко от обичайното за Вас, да консумирате повече нездравословни храни, да не спите достатъчно или да спите прекалено много, да прекъсвате контакта със семейството и приятелите си и/или да започнете да употребявате упойващи вещества, алкохол или тютюн.

Съвет 8: Разговаряйте с някого, на когото имате доверие

Невинаги е лесно човек сам да се справи със стреса, притеснението или тъгата. Свържете се с приятел, родител, учител или възрастен, на когото имате доверие, и споделете как се чувствате. Възможно е да ви помогнат. Понякога самият контакт с някого може да Ви накара да се почувствате по-добре.

Ако ситуацията е толкова непреодолим, че обмисляте да се самонараните, потърсете професионална помощ.

Понякога може да се почувстваме затрупани от емоции или отчаяни и да ни споходят мисли да се самонараним или че животът вече не си струва да се живее, или да ни се прииска да заспим и никога повече да не се събудим.

Тези мисли не са рядкост и не трябва да се срамувате от тях. Запомнете: ако се чувствате по този начин е много важно да разговаряте за това с някого, на когото имате доверие, или с професионалист, с който ще сте в безопасност. Това може да включва да попитате този човек дали може да ви помогне да се свържете с местните услуги (здравни, социални, общностни).

Съвет 9: Търсете добрата страна на нещата

Въпреки че не всеки ден е добър, винаги има по нещо добро, което можете да откриете във всеки ден. Помислете за нещо – дори нещо дребно – за което сте благодарни всяка нощ преди да заспите.

Повече за кампанията на УНИЦЕФ в подкрепа на психичното здраве на децата и младежите в България „Отвъд усмивките. Как си всъщност?” и как заедно можем да помогнем на тийнейджъри и младежи да се справят със стреса, тревожността и депресията в условията на пандемия можете да научите на сайта на УНИЦЕФ.

Подкрепете УНИЦЕФ да създаде онлайн платформа за детско и младежко психично здраве, като станете БЛАГОДЕТЕЛ с месечни дарения от 5 лв. към УНИЦЕФ. Изпратете СМС с цифра 5 на 1021 или дарявайте онлайн на dari.unicef.bg. Основен медиен партньор на кампанията е Нова Броудкастинг Груп и Нетинфо.

Коментари 4
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

4 коментара
 
Принцът влиза в италиански ресторант и чете менюто: - Варени жаби, печени жаби, пържени жаби, панирани жаби... И с въздишка допълва: - Виж какво правят…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Кои са най-предпазливите зодии</p>

Кои са най-предпазливите зодии

Любопитно Преди 17 минути

Проверете дали сте сред тях в галерията ни

Как да използваме скрития режим за четене на Chrome

Как да използваме скрития режим за четене на Chrome

Технологии Преди 37 минути

Той преобразува сайтовете в по-удобен за четене вид

<p>В Австрия: Близо 40 хил. души протестираха&nbsp;срещу задължителната ваксинация</p>

Протести в Австрия срещу задължителната ваксинация за COVID-19

Теми в развитие Преди 9 часа

Близо 40 000 души протестираха днес в няколко австрийски града срещу задължителната ваксинация срещу коронавируса и ограничителните мерки

талибани

Премиерът на талибаните наруши мълчанието си след три месеца на власт

Теми в развитие Преди 10 часа

Ахунд призова сънародниците си да бъдат благодарни за талибанския режим

<p>Растения вкъщи? Има и лесни за отглеждане</p>

Растения вкъщи? Има и лесни за отглеждане

Любопитно Преди 10 часа

Кои растения да си вземете, ако не сте майстор градинари

Бурята Аруен връхлетя Великобритания, има загинали

Бурята Аруен връхлетя Великобритания, има загинали

Свят Преди 11 часа

Бедствието прекъсна електроснабдяването на десетки хиляди души и причини смъртта на двама

<p>Как Енгелс регулира движението в германски град</p>

Светофари с лика на Фридрих Енгелс регулират движението в германски град

Любопитно Преди 12 часа

Това може да видите в германския град Вупертал, който е родното място на Енгелс

Милош Земан

Президентът на Чехия Милош Земан е изписан за амбулаторно лечение

Теми в развитие Преди 13 часа

Той трябва да остане две седмици под карантина. Утре обаче президентът смята да проведе церемония по назначаването за премиер на Петър Фиала

коронавирус

МВнР: Избягвайте пътувания до южноафриканския регион

Теми в развитие Преди 14 часа

Българските граждани, изпаднали в беда, могат да се свързват с посолството ни в Република Южна Африка денонощно на телефонен номер +27798937336

<p>Таен сейф пази завещанията на принц Филип и Елизабет II&nbsp;</p>

Таен сейф в Лондон пази завещанията на 33 членове на кралското семейство

Любопитно Преди 18 часа

Сред тях са завещанията на покойния принц Филип, както и на кралица Елизабет II

Съдебни медици от Северна Македония пристигат в България

Съдебни медици от Северна Македония пристигат в България

Теми в развитие Преди 19 часа

Властите на двете страни дадоха брифинг в Скопие за хода на разследването на тежкия инцидент

Разкриха група за сексуални услуги, има задържани

Разкриха група за сексуални услуги, има задържани

България Преди 19 часа

Престъпната група е действала под прикритието на студио за масажи

<p>Последен ден дискусии: Какво обсъдиха за тема &quot;Финанси&quot;&nbsp;&nbsp;</p>

Последен ден на дискусиите за кабинет с "Продължаваме промяната"

България Преди 19 часа

Днес се обсъждат темите "Финанси" и "Международни отношения". Вижте какво обсъдиха партиите за темата "Финанси"

Адел

Адел оглави британските класации за албуми и сингли

Любопитно Преди 20 часа

С албума си "30", певицата "счупи" рекорда на завърналата се на музикалната сцена шведска група АББА

Радостина Александрова

Проф. Радостина Александрова: Новият вариант съдържа над 50 мутации

Теми в развитие Преди 22 часа

Омикрон е доста променен сравнение с оригиналния вирус, който тръгна от Ухан, коментира вирусологът

Анджелина Джоли и Брад Пит

Каква е любовната история на Брад Пит и Анджелина Джоли

Любопитно Преди 22 часа

Всичко започва през лятото на 2004 г...