Инженерен гений: иновативната E-TECH трансмисия на Renault е направена първо от LEGO
Източник: Renault България
4

Т ази седмица български журналисти имахме възможността да разговаряме с Никола Фремо, експерт Хибридна архитектура в Renault. Интересното в случая е, че Фремо е нагледен пример за инженерен гений. Пред него стои задачата да намери най-подходящата трансмисия за хибридната технология на Renault, която да свързва работа на електромотора и двигателя с вътрешно горене.

С цел да поддържа нещата семпли, компактни и леки, той си представя радикално решение: да лиши автомобила от съединител и дори синхронизатори на скоростната кутия. Има технология, която прави това възможно – многорежимната скоростна кутия, която се използва в моторните спортове.

Източник: Renault България

Тогава идва и вдъхновението, виждайки сина си да играе с LEGO Technic: „Е, не е толкова далеч от това, което бих искал да направя.” Така Никола Фремо използва коледните празници, за да направи LEGO модел на иновативната 3-степенна трансмисия. „Имах идеята да направя първо модела, за да ми помогне да разбера как да продължа с инженерния процес. След около 20 часа „работа“ под леко учудения поглед на сина ми, се роди моделът“, обяснява той.

За целта не е достатъчно да сглобиш отделните елементи в едно. Никола трябва да сглоби различните оси и трансмисионни пръстени, да ги залепи и пробие, за да паснат в шината, да моторизира цялото нещо и т.н. Истинска инженерна работа, която позволява на Никола Фремо да тества „на живо“ различните възможни режими на работа между двигателите. Нещо повече, той открива нови, които не е предвидил при предишния си теоретичен анализ. Това засилва убеждението му, че е на прав път с този прототип – безспорно най-евтиният в историята на Renault – който е толкова изненадващ и неочакван, колкото иновативно е техническото решение.

Renault влиза в забранената територия с Arkana (тест драйв)

След като завършва модела Никола Фремо трябва да го представи на своите мениджъри Реми Бастиян и Жерар Детурбе, „бащите“ на първата гама на Dacia и любители на семплите и икономични решения.

„Renault винаги е била много отворена компания, особено, когато става въпрос за изследователска дейност. Но в деня, когато представих модела на мениджъра на проекта Жерар Детурбе и на директора по проучвания Реми Бастиян, не знаех как щяха да реагират. Те оглеждаха модела, докосваха го и разбираха, че имаме работещ продукт. Никога няма да забравя думите на Жерар Детурбе: „Ако можем да го направим от LEGO, ще работи!“

Но тази зелена светлина не е дадена даром. Никола и неговите колеги трябва да се ангажират да внедрят тази концепция в автомобил в рамките на едва 18 месеца!

Източник: Renault България

Многорежимната скоростна кутия е във фокуса на вниманието. Тази част заменя както верижното зъбно колело, така и синхронизиращия пръстен в една система без съединител. Многорежимната скоростна кутия има много добра ефективност благодарение на намаляването на триещите се една в друга части в кутията. Тази технология се използва в моторните спортове, където липсата ѝ на плавност не е недостатък. От друга страна, в серийните модели е необходимо да се предложи плавна смяна на предавките, за да бъде технологията използваема за обикновените хора. Необходим е хитър начин системата да се направи по-плавна.

Рог на изобилието от Renault Megane (тест драйв)

Идеята е да се добави втори електрически двигател към разработваната хибридна система E-TECH. Неговата роля е да замени синхронизаторите в традиционната скоростна кутия, за да се улеснят съединителя и съответно смяната на предавките. Работейки заедно със задвижващия  електрически двигател, той позволява много прецизно регулиране на скоростта на въртене на скоростната кутия за плавна смяна на предавките.

Никола Фремо актуализира LEGO модела с това решение и започват тестове на изпитателния стенд и на пътя. Това предоставя възможност за наблюдение, че втория електрически двигател, наречен HSG (High-voltage Starter Generator – високоволтов стартер-генератор) добавя други ползи към системата.

Първата версия на двигателя E-TECH прави своя „полу-публичен“ дебют под капака на Dacia Sandero в 2012 Innov'Days, събитие за запознаване на служителите на Групата с най-новите технологични иновации в процес на разработка.

Но не всичко е решено. Системата все още трябва да бъде оптимизирана за високи скорости и преди всичко, трябва да бъде открита настройката, която би позволила E-TECH да бъде представен пред медиите и обществеността.

Източник: Renault България

Междувременно Renault се подготвя да отговори на правителствено предизвикателство: да разработи автомобил, който е в състояние да изразходва под 2 л/100 км. Това е ролята на прототипа EOLAB. Той е представен на Автомобилния салон в Париж през 2014 г. Същевременно медиите са поканени да тестват демо версията на автомобила на пистата Мортефонтен – тест за ефективността на двигателя E-TECH.

EOLAB спазва обещанията си и отзивите са много позитивни, като журналистите са очаровани от прототип, който бие рекордите по отношение на разход на гориво (1 л/100 км!) без да се пренебрегва динамиката (ускорение от 0-100 км/ч за 9,2 сек) и пътното поведение. Никола Фремо и екипите по разработка обаче не са напълно удовлетворени: „Трябваше да успеем в ускоряване на запалването на двигателя с вътрешно горене, за да имаме трансмисия с много бързи реакции и да открием удоволствието на моменталното задвижване, което имаме при електрическите автомобили.“

Това изисква корекция в горната част на задвижващия агрегат. Решението е в добавянето на четвърта предавка към многорежимната трансмисия, свързана с двигателя с вътрешно горене, която първоначално има само три предавки. Четвъртата предавка позволява на основния електрически двигател да се изключи напълно, когато не се ползва – обичайно на магистрали.

Днес двигателят E-TECH е реалност, предлагана в хибридна версия за моделите Clio, Captur и Arkana, и в plug-in хибридна версия за Captur и Megane.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Дефицитът на микрочипове ще донесе стотици милиарди загуби

Peugeot 308 те пренася в „изгубения рай” (тест драйв)

След около половин година Норвегия приключва с конвенционалните автомобили

Коментари 4
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

4 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Мани и Кремена отиват на битка за спасение в „Игри на волята: България“

Мани и Кремена отиват на битка за спасение в „Игри на волята: България“

Любопитно Преди 6 часа

Приключенците се измъкнаха от племенен съвет след победа на номинационната битка

Александър Шаленберг

Шаленберг: Това е пандемия на неваксинираните

Теми в развитие Преди 7 часа

Австрия ще въведе нови мерки срещу коронавируса

<p>Путин: Това е престъпление срещу човечеството</p>

Путин обяви края на капитализма

Свят Преди 8 часа

Путин коментира още расизма, правата на гейовете, транссексуалните и глобалното затопляне

Омбудсманът: Всички COVID тестове трябва да са безплатни

Омбудсманът: Всички COVID тестове трябва да са безплатни

Теми в развитие Преди 10 часа

Според Диана Ковачева преболедувалите COVID-19 с антитела и хората с противопоказания за ваксинация са дискриминирани

Хакери опитват да спрат издаването на COVID сертификати в България

Хакери опитват да спрат издаването на COVID сертификати в България

България Преди 12 часа

Най-много атаки са дошли от Русия, САЩ, Бразилия и Украйна

Стефан Янев: Компенсация от 110 лева на мегават час

Стефан Янев: Компенсация от 110 лева на мегават час

България Преди 13 часа

Служебният премиер подчерта, че помощта е за всички и правителството не поставя условия на бизнеса

„Галъп“ с нови данни: ГЕРБ-СДС печели, БСП, втора

„Галъп“ с нови данни: ГЕРБ-СДС печели, БСП, втора

България Преди 13 часа

Данните за структурата на нагласите и потенциалната активност показват възможност президентските избори да завършат и в единствен тур

Бела Хадид

Бела Хадид изненада с червена коса, отива ли ѝ?

Любопитно Преди 13 часа

Супермоделът се допита до феновете си какво мислят по въпроса

Учени: Глобалното затопляне поболява хората

Учени: Глобалното затопляне поболява хората

Свят Преди 13 часа

Здравните проблеми в глобален мащаб, свързвани с климатичните промени, се увеличават и задълбочават, алармират учените

<p>Бизнес и синдикати: Цените на тока растат &bdquo;необуздано&ldquo;</p>

Бизнес и синдикати: Цените на тока растат „необуздано“

България Преди 13 часа

Заинтересованите страни изпратиха писмо до президента и премиера, в което настояват за спешни финансови компенсации

Петко Рангелов

Петко Рангелов се присъединява към управленския екип на Банка ДСК

България Преди 13 часа

Той застава начело на Направление „Дигитализация и технологии“

Как ще плащат компенсациите на родители за COVID мерките

Как ще плащат компенсациите на родители за COVID мерките

Теми в развитие Преди 14 часа

За семейства с едно дете размерът на помощта е равен на минималната работна заплата - 650 лв

<p>Ново приключение: Астерикс и Обеликс потеглят към...</p>

Астерикс и Обеликс потеглят на ново приключение в Русия

Любопитно Преди 14 часа

"Астерикс и грифонът" е 39-ото приключение на Астерикс

Ще гласуваме без COVID сертификат на изборите

Ще гласуваме без COVID сертификат на изборите

България Преди 15 часа

Матева: Ваксинирането е личен избор

<p>Как коронавирусът промени свалките</p>

Как се промениха свалките по време на пандемията

Любопитно Преди 16 часа

Голяма част от хората вече залагат основно на онлайн пространството, за да търсят своята половинка

Били Портър

Били Портър избухна: Хари Стайлс е просто бял и хетеросексуален

Любопитно Преди 16 часа

Актьорът смята, че не получава достатъчно възможности, защото е чернокож и е гей