Странната смърт на европейската автоиндустрия
Източник: iStock/Getty Images
25

П рез 2009 г. ЕС постави поредните климатични цели пред автомобилните компании, които продават в ЕС – през 2015 г. продадените леки коли трябваше да емитират средно 130 гCO2/км, а през 2021 г. – 95 гCO2/км. Първата цел беше междинна, но втората е твърда. Непостигането й води до тежки глоби, които растат успоредно с две променливи – разликата между средните емисии на реализираните продажби и целта и общия обем на продажбите.

Дойде 2020 г., а резултатите са безкрайно далеч от целта – средните емисии на продажбите на нови коли в ЕС през 2018 г. са 120,5 гCO2/км, а през 2019 г. отново има ръст, вместо спад. Още няма пълни официални данни, но оценката на "AAA" e 122 гCO2/км.

Кои са най-продаваните коли в света за 2019 г.

Фигура 1. Средни емисии на СО2 на леките автомобили в Европа-23, JATO Dynamics
Фигура 1. Средни емисии на СО2 на леките автомобили в Европа-23, JATO Dynamics Източник: JATO

Средните продажби във Великобритания например достигат 127,9 гCO2/км,  а това е един от "най-зелените" пазари! Според "JATO Dynamics", ако запазят средните си емисии от 2018 г., големите производители ще плащат колосални глоби от 2021 г. нататък – над 9 милиарда евро годишно за "Volkswagen", 4,6 милиарда за "Peugeot-Citroen", 3,6 милиарда за "Daimler", 3,1 милиарда за "BMW" и т.н. Във времена, които и без това са много тежки за европейската автоиндустрия, глоби с такъв мащаб биха я докарали до пълна разруха.

Фигура 2. Топ 20 бранда с най-големи продажби в Европа-23, подредени според средните СО2 емисии, JATO Dynamics
Фигура 2. Топ 20 бранда с най-големи продажби в Европа-23, подредени според средните СО2 емисии, JATO Dynamics Източник: JATO

Основните фактори, които доведоха до това положение са:

Бумът на продажбите на SUV, които тежат и харчат доста повече

Сривът на продажбите на дизели и почти еквивалентният ръст на бензиновите, като последните имат по-високи средни СО2 емисии

Изискванията на потребителите и институциите за комфорт, безопасност и за намаляване на замърсяването с фин прах и азотни оксиди не позволяват допълнително намаляване на теглото и съответно на разхода на колите.

Слабите продажби на електромобили, чиито цени не само не спадат, но даже се покачват през последните 8 години.

Тоест, причината се крие в това, че потребителите купуват все по-големи, мощни, безопасни и достъпни коли, които да не замърсяват въздуха и изобщо не им пука за въглеродните емисии.

Кой печели от всичко това?

Всички неевропейски марки, които с удоволствие ще гледат самоубийството на европейската автоиндустрия, която е най-силно зависима от пазара в самия ЕС.

Всички производители на електрически и зареждащи се хибридни автомобили – особено "Tesla" и множеството китайски марки.

"Toyota", които отдавна инвестират в хибриди в цялата си гама и единствени имат шанс да постигнат изискваното от ЕС средно ниво.

Битката на Лондон с мръсния въздух: с пари и решимост

Най-парадоксалното е, че във всички тези сметки електромобилите се водят с 0 гCO2/км. Ако вземем за пример България, очевидно при електроенергийна система, в която лигнитните въглища дават 45% от тока, няма как да заредиш електромобил с нула емисии. Всъщност, практически никъде в Европа не можеш, защото навсякъде има поне газови централи. СО2 емисиите при зареждане на електромобилите в България са сравними с колите на метан или най-ефективните дизелови модели. А в тази сметка не включваме огромния въглероден отпечатък на батерията. Когато и той влезе с калкулацията стигаме до резултатите на Европейската агенция по околна среда по-долу, които ясно показват, че политиката, а не данните или науката, определят кое е „климатично-неутрално“ и кое не.

Фигура 3. Въздействия върху изменението на климата: сравнение между електромобили (BEVs) и коли с двигател с вътрешно горене (ICEVs), Доклад на Европейската агенция по околна среда, 2018 г.
Фигура 3. Въздействия върху изменението на климата: сравнение между електромобили (BEVs) и коли с двигател с вътрешно горене (ICEVs), Доклад на Европейската агенция по околна среда, 2018 г. Източник: EEA

Какво направи Тръмп, когато видя, че поставените от Обама цели за въглеродните емисии на колите в САЩ може да се отразят зле на американското автомобилостроене?

Просто ги отмени!

Какво ще направи ЕК, когато догодина най-важната европейска индустрия няма да постигне бюрократичните цели, защото потребителите на продуктите й купуват това, което харесват, а не това, което политиците желаят?

Веротно ще даде пълен напред без мисъл за последствията!

Европа е напълно заслепена в климатичната си религия и би заклала и последната си останала златна кокошка, за да я пренесе в жертва на бог, който никой друг по света не зачита.

Не, борбата за ограничаване на климатичните промени не може да бъде спечелена със спешно харакири – тя ще отнеме много време и ресурси. Ако не сме достатъчно богати, за да я водим, няма как да я спечелим. Изисква се максимално използване на всички познати и ефективни технологии за добив на нисковъглеродна енергия, както и разбработване и комерсиализация на технологии за добив, складиране и пренос на енергия, каквито все още нямаме.

Европа все повече отстъпва както на САЩ, така и на Китай във всяко едно отношение. Ако сама се направи по-бедна, унищожавайки едно от малкото си останали предимства, процесът на разпад на ЕС естествено ще продължи и след напускането на Великобритания в края на януари.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 25
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

25 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

24-часова железопътна стачка в Италия ще създаде проблеми за пътуващите

24-часова железопътна стачка в Италия ще създаде проблеми за пътуващите

Свят Преди 35 минути

Тя е с искане за подобряване на условията на труд

Oт Варна до Париж в униформа: Български полицаи охраняват Олимпиадата

Oт Варна до Париж в униформа: Български полицаи охраняват Олимпиадата

България Преди 2 часа

Двамата служители на реда имат огромен опит

Велика събота е! Последният ден от Страстната седмица

Велика събота е! Последният ден от Страстната седмица

Любопитно Преди 4 часа

Той е посветен на скръбта за починалия на кръста Спасител Христос, но и на очакването на Неговото Възкресение

Изтича крайният срок за промени в състава и наименованията на коалициите за изборите

Изтича крайният срок за промени в състава и наименованията на коалициите за изборите

България Преди 4 часа

Регистрирани за участие в изборите са 22 партии и 11 коалиции

с

Япония изстрелва слънчева електроцентрала в Космоса

Свят Преди 4 часа

Ако този проект види реално измерение отвъд тестовите параметри, това би могло да реши огромни проблеми и да намали нуждата от изкопаеми горива

<p>Hertz планира да се отърве от още 10 000 е-коли</p>

Hertz планира да се отърве от още 10 000 е-коли през 2024 г.

Технологии Преди 4 часа

Един от гигантите в бизнеса за отдаване на коли под наем постепенно ще извади от автопарка си повече електрически коли от планираното по-рано

Руска атака с дронове срещу Харков, дете е сред пострадалите

Руска атака с дронове срещу Харков, дете е сред пострадалите

Свят Преди 4 часа

При нападението е избухнал пожар

Метеоритен дъжд ще украси небето на 5 май

Метеоритен дъжд ще украси небето на 5 май

Технологии Преди 4 часа

Ета Аквариди достигат своя пик

<p>СЗО: Това ще предизвика &quot;кървава баня&quot;</p>

СЗО: Планираната от Израел операция в Рафах ще предизвика "кървава баня"

Свят Преди 4 часа

В момента в граничния град са подслонени над 1,2 млн. души, като много от хората не могат да отидат другаде

Вкусен Великден: Лесен козунак с газирана вода

Вкусен Великден: Лесен козунак с газирана вода

Любопитно Преди 4 часа

Ето как да си го приготвите

Облачно време с дъжд и гръмотевици и в съботния ден

Облачно време с дъжд и гръмотевици и в съботния ден

България Преди 4 часа

Вятърът отново ще се обърне от североизток, ще бъде слаб до умерен

Петър и Галена грабнаха ключова победа в “Един за друг”

Петър и Галена грабнаха ключова победа в “Един за друг”

Любопитно Преди 11 часа

Само трима от кавалерите спечелиха последната си индивидуална битка

"Газпром" отчете първа загуба от повече от 20 години

"Газпром" отчете първа загуба от повече от 20 години

Свят Преди 12 часа

Анализатори очакваха нетна печалба

Русия постави условия за преговори мир в Украйна

Русия постави условия за преговори мир в Украйна

Свят Преди 13 часа

Захарова обеща "съкрушителен удар на възмездието", ако атакуват Кримския мост

Мрачни данни на Евростат за България

Мрачни данни на Евростат за България

България Преди 13 часа

Все пак сме сред държавите, където показателят е нараснал най-силно

В Русия разстреляха руснак, заподозрян, че работи за Украйна

В Русия разстреляха руснак, заподозрян, че работи за Украйна

Свят Преди 14 часа

Става дума за руски гражданин, вербуван от руското военно разузнаване