Да осиновиш парен локомотив
Един от полските локомотиви   
Източник: ЕПА/БГНЕС
3
До осиновиш локомотив? Полски музей на железопътното дело е намерил оригинален начин да събира средства за ремонт на старите парни локомотиви и да ги спаси от ръждата и набезите на крадците на метали.

Млада майка от Варшава например "подари" локомотив (съвсем истински) на сина си Александър за рождения му ден и го кръсти на него - "Алюш", разказва Катажина Шчербинска-Терцяк, директор на жп музея в Явожина Шльонска в Долен Шльонск, Югозападна Полша.

Музеят поправя стари локомотиви, предлагайки на частни лица да ги "осиновят", което ще рече да платят най-малко 1500 злоти (350 евро) и на мотрисата да бъде монтирана табелка с името им.

За мен парният локомотив е символ на свободата, обяснява професор Януш Боратински от института по имунология във Вроцлав, който наскоро е осиновил локомотив ТКи-3 - същия, с който пътувал през ваканциите като млад.

"След войната живеех във Вроцлав, във време, когато градът беше в развалини, гъмжащи от плъхове, и благодарение на влака успявах да избягам за ваканцията в Подлаше, сред природата, в една непокътната среда", спомня си професорът.

Дарението му от 1500 злоти помогнало да се купи боя,

за да се възстанови оригиналният цвят и блясък на "стареца". Заради този жест върху локомотива била поставена табелка с името му. Неговите планове, обаче, не свършват тук.

"Открай време се увличам по техниката и механиката. Не е достатъчно да теглиш една боя на локомотивите, трябва да им върнеш живота и да направиш така, че отново да возят пътници", казва запаленият по влаковете професор.

Боратински смята да смени захранването на локомотива и да направи така, че той да се движи с дизелово гориво вместо с въглища. Ще е трудно обаче да убедя традиционалистите и ръководството на музея, казва по-тихо той.

В музея в Явожина Шльонска са изложени петдесетина парни локомотива, като най-старите датират от XIX век. Грижи за тях полагат много доброволци, които отделят време и енергия да върнат блясъка им.

За тези хора 2012 г. се очертава доста натоварена:

скоро ще бъдат приключени пет процедури по осиновяване, а при сегашното темпо реставрирането на един-единствен локомотив отнема около шест месеца.

Сигурно е, че за да дойдеш да работиш тук, трябва наистина да си много запален по локомотивите, признава 22-годишният Адам Кравчик, стържейки ръждата от корпуса на една от старинните машини - задължителен етап преди нанасянето на първия слой боя.

Според директорката на музея ползите за осиновителите са най-разнообразни и което е доста учудващо - тези хора рядко са познавачи, а още по-малко железничари.

Германско-полска семейна двойка наскоро си направила подарък

локомотив за 30-ата годишнина от сватбата

Трудът на доброволците помага и да се запази железопътното наследство на разпределителна гара Явожина Шльонска, което иначе щеше да бъде разграбено от трафикантите след затварянето й през 2001 г.

Локомотивите привличат и публика - 30 хил. души са посетили музея миналата година, най-вече деца и хора, запалени по влаковете, от цяла Европа, отбелязва доволно музейният служител Кшищоф Гризгот - бивш железничар, който през кариерата си е бил машинист на повечето от изложените парни локомотиви.

Любимата му мотриса е 80-тонната ПТ-31, която той нарича Бижуто. Този тип локомотив е произведен през 1931 г. в Полша в 110 броя, като само два са оцелели след войната, твърди той.

Бижуто днес стои в дъното на работилницата към музея и не е в движение. Въпреки че за реставрацията му ще са нужни 350 хил. евро, обаче, Кшищоф Гризгот си мечтае да го върне по някогашния му маршрут от Вроцлав през Будапеща до Истанбул.
Коментари 3
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

3 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Безстрашните грабнаха победата в битка в “Игри на волята: България”

Безстрашните грабнаха победата в битка в “Игри на волята: България”

Любопитно Преди 50 минути

Супергероите се измъкнаха от тежките условия на Дивата река

Борн: Западните санкции задушават Русия

Борн: Западните санкции задушават Русия

Свят Преди 1 час

Борн: Москва се опитва да поддържа илюзията, но фактите са налице

Васил Велев: Първи признаци на икономическа криза

Васил Велев: Първи признаци на икономическа криза

България Преди 4 часа

Васил Велев: Ако отидем на нови избори, партиите ще доведат страната до фалит

д

Ураганът Орлийн връхлетя Мексико

Свят Преди 4 часа

В неделя Орлийн се засили до мощен ураган от категория 4 в Тихия океан

Пешеходец загина след удар между две коли

Пешеходец загина след удар между две коли

България Преди 5 часа

Водачите на двете превозни средства са без сериозни наранявания

.

Енергийна ефективност по френски: Учениците с палта в клас

Свят Преди 5 часа

Франция, както и останалата част от Европа, е изправена пред енергийна криза

<p>Пулев: Ако не направи това, България няма да получи парите от втория транш</p>

Пулев: България трябва да приеме закон за личния фалит

България Преди 6 часа

Това е ключово изискване за второто плащане по Плана за възстановяване и устойчивост

Куриер намери 10 хиляди лева от обир и ги предаде на полицията

Куриер намери 10 хиляди лева от обир и ги предаде на полицията

България Преди 6 часа

Куриерът: И да си ги бях оставил, нямаше да съм същия човек после

Бойка Матова

Българска прелест на Седмицата на модата в Париж: Бойка Матова дефилира за Valentino

Любопитно Преди 7 часа

В момента 20-годишният модел разпределя времето си между Лондон и Париж, където я очакват стотици модни ангажименти

„Галъп“: За кого гласуваха младите

„Галъп“: За кого гласуваха младите

България Преди 7 часа

ПП са първи в София с около 26% срещу около 22% за ГЕРБ

д

Как повлияха високите сметки на работата от вкъщи в Италия?

Любопитно Преди 7 часа

Същевременно е изчислено, че т.нар. интелигентна работа може да намали разходите за офис наполовина

ЕК одобри 1,61 млрд. евро за България

ЕК одобри 1,61 млрд. евро за България

България Преди 7 часа

Железопътна връзка между България и Северна Македония е един от проектите

<p>Почина говорителят на комунистическия режим в Полша</p>

Почина говорителят на комунистическия режим в Полша Йежи Урбан

Свят Преди 8 часа

В началото на 80-те години, когато бе говорител на кабинета на ген. Войчех Ярузелски, Урбан бе известен със своя саркастичен и хаплив език

.

Бразилската актриса Луселия Сантос не стана депутат, обеща да се бори

Свят Преди 8 часа

В Бразилия се проведоха избори не само за президент на страната, но и за депутати и губернатори

Русия призна: Пробив на украинската армия към Херсон

Русия призна: Пробив на украинската армия към Херсон

Свят Преди 9 часа

Украинската контраофанзива заплашва с обкръжение хиляди руски войници

NOVA бе категоричният избор на зрителите в нощта на вота

NOVA бе категоричният избор на зрителите в нощта на вота

Избори 2022 Преди 9 часа

Програмата на медията в неделния ден е регистрирала най-висок аудиторен дял сред населението в активна възраст