Проучване: Кето диетата носи скрити рискове за здравето
Източник: iStock

К етогенните диети, обикновено наричани кето, се популяризират като начин за отслабване и подобряване на общото здраве, но дългосрочните ефекти от спазването на такава диета все още се изясняват. Ново изследване добавя тревожни находки към темата, като предполага, че въпреки че диетата може да бъде ефективна за отслабване, тя би могла да доведе до усложнения като мастен (затлъстял-бел.ред.) черен дроб, предаде IFL Science

Кето диетите са създадени, за да доведат тялото до състояние на кетоза, при което запасите от мазнини се използват като източник на енергия вместо въглехидратите. За да се постигне това, тези диетични планове препоръчват строги ограничения на храни, богати на въглехидрати, като нишестени зеленчуци, зърнени храни и захари. Вместо това се набляга на храни, богати на протеини и мазнини, като месо, риба, неподсладени млечни продукти, ядки и семена.

За някои хора кето диетата е съществена част от медицинското лечение на хронично заболяване. Например, кетогенната диетична терапия може да помогне на деца с лекарствено-резистентна епилепсия да изпитват по-малко припадъци. Но както посочва Британската диетична асоциация, спазването на толкова строг диетичен план носи свои собствени рискове и трябва да бъде внимателно наблюдавано. А какво да кажем за хората без медицински показания, които просто избират да следват тази диета за себе си?

Много хора твърдят, че диетата им е помогнала да отслабнат и да се чувстват по-добре, но в интернет изобилстват и анекдоти от хора, които твърдят, че тя е разрушила здравето им. „Дългосрочните ефекти [на кетогенните диети] върху метаболитното здраве остават недостатъчно проучени“, пишат авторите на новото изследване.

Екипът от Университета на Юта държал групи мишки на четири различни диетични плана в продължение на почти една година: диета с ниско съдържание на мазнини, стандартна диета с високо съдържание на мазнини, кетогенна диета с 89.9 процента мазнини и диета с ниско съдържание на мазнини с по-високо съдържание на протеини.

Въпреки изключително високото съдържание на мазнини в кето диетата, мишките на този план не качвали тегло по същия начин като тези на стандартната диета с високо съдържание на мазнини, което на пръв поглед подкрепя идеята, че кето може да подпомогне отслабването.

С течение на времето обаче стана ясно, че мишките на кето диетата страдат от някои негативни ефекти от плана. „Въпреки че кетогенната диета може да предотврати и лекува затлъстяването, тя причинява хиперлипидемия, хепатична стеатоза и глюкозна непоносимост“, пишат авторите. Хиперлипидемията е необичайно високо ниво на мазнини в кръвта, което е основен рисков фактор за сърдечно-съдови заболявания. Хепатичната стеатоза, известна още като мастен черен дроб, може да доведе до сериозни увреждания на черния дроб, ако не се лекува.

Дисфункцията на черния дроб е наблюдавана само при мъжките мишки, което навежда авторите на мисълта, че може да има разлики, свързани с пола, в начина, по който тялото реагира на тази диета.

Други изследвания предполагат, че кето е най-добре да се използва като краткосрочна интервенция за отслабване и свързват диетата с различни негативни ефекти, включително увреждане на сърцето и дефицит на хранителни вещества. Кето също е сравнявана с други диетични планове и е установено, че изостава, като например в изследване, което установи, че веганската диета е по-добра както за околната среда, така и за здравето.

Това изследване е проведено само върху мишки, така че не трябва да се приема като окончателно доказателство, че кето диетата ще предизвика тези проблеми при хората. Авторите също посочват, че индивидуалните кето диетични планове могат да варират значително, така че са необходими повече изследвания, за да се оцени дали промените в диетата биха могли да помогнат за избягване на някои дългосрочни проблеми.

Авторите заявяват, че техните резултати „предупреждават срещу систематичното използване на [кетогенна диета] като здравословна диетична интервенция.“ Решенията за диета са силно лични, но ако искате да направите промяна, идеално е да работите с професионалист, като регистриран диетолог, за да намерите баланса, който е най-подходящ за вас.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Японските ракети уплашиха Източна Азия

Японските ракети уплашиха Източна Азия

Свят Преди 1 час

Токио засилва трупането на военен потенциал

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

България Преди 3 часа

Ще съставят акт за нерегламентирано заустване на непречистени отпадъчни води в Черно море

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

България Преди 5 часа

Предстои обезвреждане на установени опасни взривни вещества в района

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

България Преди 5 часа

Пациентката първоначално не потърсила медицинска помощ заради страх от оперативна интервенция

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Свят Преди 6 часа

Така Ливан става първата държава с основно арабско население без екзекуции

Новият механизъм за минималната заплата трябва да съчетае покупателната способност и издръжката на живот с движението на възнагражденията и производителността на труда.

Как ще се определя минималната заплата от 2027 г.

Парите ни Преди 7 часа

Правителството, синдикатите и работодателите се разбраха за критериите, но преговорите за новия механизъм продължават

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

България Преди 7 часа

От Министерството на здравеопазването и ИАМН изразяват своята най-дълбока признателност и поклон пред близките на починалата жена

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

България Преди 7 часа

Той е използвал заплахи, за да принуди жертвата

В Унгария избраха нов президент

В Унгария избраха нов президент

Свят Преди 8 часа

73-годишният юрист Андраш Бака беше избран с тайно гласуване със 140 гласа „за“

Над 179 000 души работят по трудов договор на 4 часа дневно, показват данните на НАП, поискани след споровете около новото изчисляване на трудовия стаж.

Колко хора ще засегне новото правило за трудовия стаж при работа на 4 часа

Парите ни Преди 8 часа

Промяната вече е оспорена пред Конституционния съд

Младежи от групата, убила Георги Кузев, пребиха чужденци и се снимаха

Младежи от групата, убила Георги Кузев, пребиха чужденци и се снимаха

България Преди 8 часа

Престъплението е разкрито при разследването на убийството на Младежкия хълм

<p>АЕЦ &quot;Козлодуй&quot; с превантивни мерки заради Дунав, блоковете работят по график</p>

АЕЦ "Козлодуй" с превантивни мерки заради нивото на река Дунав, блоковете работят по график

България Преди 8 часа

Екипите следят денонощно нивото на реката и почистват съоръженията за охлаждащата вода

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Свят Преди 8 часа

52-годишната жена е получила тежка черепно-мозъчна травма

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Любопитно Преди 9 часа

Реални проекти, подкрепящи екипи и свободата да учиш превръщат първите седмици в професионално приключение

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Свят Преди 9 часа

Това съобщи британската Служба за морски търговски операции