А з съм Костадин, Коста или Коцето - на всеки, както му харесва. На 34 години съм, карам сноуборд, обичам планината и работя в банка. Там се занимавам с клиенти, които срещат затруднение при плащанията.
Често чувам едно твърдение, че кредитите са „необходимо зло“. Може и да свършат някаква полезна работа, но все нещо няма да е както трябва и този, който ги тегли ще е прецакан. Аз мисля, че това е крайно, но всъщност не се учудвам защо го има като схващане.
Факт е – вземането на кредит е сериозна стъпка. Много хора, обаче, теглят кредити, без да разбират напълно условията и задълженията си. Тук някой ще каже, че потребителят носи отговорност. То си е така. Според мен, обаче, след като банките и кредитните фирми са специалисти в кредитирането, именно те трябва да намират достъпен начин да обяснят всичко на клиентите си. Без да спестяват и рисковете, и подводните камъчета. Точно това усилие от страна на кредиторите е супер важно за нормалните отношения между тях и клиентите им.
Само прозрачността и яснотата при взимането на кредит, обаче, няма да оправят ситуацията. Кредиторите трябва да бъдат много по-отговорни в това как и на кого отпускат кредити. Едва ли има някой, който да не е виждал реклами на „бързи“ кредити. По всички медии е пълно с призиви: „Ела и вземи кредит! Сега!“. Дават парите по бърза и лесна процедура, без въпроси. Но тази кукичка е много опасна, ако не се прави реална оценка на всеки клиент дали може да го изплаща после тоя кредит. Не преувеличавам. С един отпуснат, но непосилен кредит животът на човек може да бъде съсипан и финансово, и психически.
Безотговорното кредитиране нанася тежки морални щети. Често попадам на истории на хора, изкушили се да изтеглят „бърз“ кредит в ситуация на крайна нужда. Не преценили добре възможностите си, не разбрали „цената“ на „бързото“ решение. По-късно те се озовават пред още по-голям проблем – набъбнал в пъти и непосилен за изплащане дълг. И си задавам въпроса: кой е отговорен за подобни случаи? Клиентите, които в тежка ситуация не са си направили добре сметката? Или кредиторите, които „услужливо“ са отпуснали тези непосилни борчове?
Нещата няма да се оправят, ако всички ние като потребители не изискваме от кредиторите да подхождат почтено. А за да го правим, ни трябва и финансова грамотност. Ниската финансова култура, подхранвана от безотговорното кредитиране, е една от основните причини да ги има проблемните кредити.
Отговорното кредитиране е пътят да се случат нещата по правилния начин. На мястото, където работя, ние така ги виждаме нещата. Не отпускаме „бързи“ кредити, подхождаме индивидуално към всеки клиент, налага се и да отказваме.
В кредитирането страните са две и всеки трябва да носи своята отговорност. И хората трябва да са наясно, че ако теглят „бърз“ кредит, рискът е все едно да минат с колата си на червено. Директно! Заслужава ли си?!
Убеден, че мнението трябва да се казва на глас,
Костадин Ангелов, експерт "Управление на кредитния портфейл" и противник на „бързото“ кредитиране