Ро орден обем нови търговски площи и ниски нива на
потребление са характеризират пазара през второто тримесечие на 2010 г., според
доклад на Forton International.
По данни на компанията през периода са пуснати
в експлоатация 163 000 кв.м. търговски площи, основно в резултат на откриването
на молове в София, Пловдив и Варна. Така към края на месец юни общият обем
модерни търговски площи в страната възлиза на 485 000 кв.м.
През април в София отвориха врати двата най-големи мола
в България - първо беше "Сердика център", а после - The Mall. Сега в столицата вече
има над 200 000 кв. м. търговски площи.
На 1000 българи вече се падат средно по 63.89 кв.м.
търговска площ, като този показател е най-висок в Габрово - 279 кв.м. и във Варна
- 278 кв.м. В Габрово функционират два сравнително големи търговски центъра при
население от едва 65 000 жители, докато Варна дължи позицията си на отварянето
на мол, който предлага 52 000 кв.м. търговска площ
Потреблението е свито, но интересът към първокачествени места остава висок. Това е най-вече валидно за новите молове
в София.
В продължение на тенденцията от 2009 г. и в моловете, и
по търговските улици се отчита сериозно спадане на нивата на наемите.
Наемите на главните търговски улици са достигнали най-ниски нива от 2002 г. Спадът на годишна база е над 30% за София
и близо 43-50% за другите големи градове.
Ниските наемни нива активизират една
от дългоочакваните тенденции -- окрупняване на помещенията и оформяне на
по-малко на брой, но по-големи магазини, които ще удовлетворят изискванията и
търсенето на големите световни марки.
Тези компании имат достатъчната финансова
стабилност да разширяват дейността си независимо от икономическите условия и
временно свитото потребление.
Нивата на доходност за първокласни/висококачествени активи остават непроменени спрямо предходното тримесечие и са респективно 9 %
за търговските улици и около 9.5% за моловете.
Очакванията на специалистите от Forton са пазарът да се възползва от по-слабо
активния период, за да се преструктурира, като се появят и нови формати на
търговски площи.
Пример са т. нар. ритейл паркове, при които
инвестиционните разходи са значително по-ниски от инвестицията в търговски
център и при това с много по-кратки срокове за изграждане.
Все повече магазини, все по-малко търговия
На 1000 българи вече се падат средно по 63.89 кв.м. търговска площ, като този показател е най-висок в Габрово - 279 кв.м. и във Варна - 278 кв.м
9 август 2010, 16:47
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!