Европейската комисия разследва БДЖ
Според представения от България план се очаква през 2012 г. да се възобнови жизнеспособността на дружеството чрез увеличаване на капитала, въвеждане на мерки за намаляване на разходите, продажба или бракуване на част на подвижния състав, както и съкращаване на работната ръка   
Източник: БГНЕС
Ео опейската комисия съобщи, че е започнала разследване на плана за помощ за преструктуриране на българската държавна железопътна компания БДЖ.

В комисията има

съмнения дали този план е подходящ, за да се възстанови дългосрочната жизнеспособност на дружеството,

и дали съдържа достатъчно мерки за гарантиране на собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране, както и мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията.

Началото на задълбоченото разследване позволява на заинтересованите трети страни да изпратят своите мнения относно мерките, които са предмет на разследването. Но това не предрешава неговия краен резултат, съобщава пресслужбата на Еврокомисията.

През май 2011 г. българското правителство уведоми ЕК за увеличение на капитала на БДЖ в размер на 550 млн. лв. (около 278 млн. евро), което трябва да бъде предоставено на шест транша през периода 2011--2016 г. Тази мярка би трябвало да спомогне за преструктурирането на дружеството, което от няколко години е в затруднено финансово положение, а именно чрез изплащането на някои от неговите задължения.

Според представения от България план се очаква през 2012 г. да се възобнови жизнеспособността на дружеството чрез увеличаване на капитала, въвеждане на мерки за намаляване на разходите, продажба или бракуване на част на подвижния състав, както и съкращаване на работната ръка.

В ЕК са информирани, че БДЖ извършва услуги както за превоз на товари, така и за международен пътнически железопътен превоз. Дружеството осигурява 80 % от вътрешния товарен транспорт и 100 % от превоза на пътници.

В края на миналата година Комисията временно одобри публично финансиране в размер на 249 млн. лв. (приблизително 128 млн. евро) за дружеството, тъй като неговото внезапно закриване би предизвикало големи смущения, както и за да даде възможност на България да представи план за преструктуриране, гарантиращ неговата бъдеща жизнеспособност и други ключови аспекти. Но след това помощта не беше предоставена.

Европейската комисията има редица съмнения по отношение на плана за преструктуриране, представен през май, включително относно жизнеспособността, тъй като в него липсват няколко елемента от съществено значение, като например дали дружеството действително ще бъде жизнеспособно, ако съдържащите се прогнози по отношение на приходите се окажат прекалено оптимистични.

Освен това България не е предоставила доказателства, че приватизацията на дъщерното дружество на БДЖ за товарни превози ще бъде достатъчна, за да компенсира нарушаването на конкуренцията, или че това ще представлява подходящ принос на дружеството към разходите за преструктурирането му, тъй като сроковете и резултатите са несигурни.

Отписването от държавата на дълговете, натрупани от БДЖ преди присъединяването на България към ЕС през януари 2007 г., може да е съвместимо с правилата на ЕС относно държавната помощ съгласно раздел 4 от Насоките на ЕС за държавните помощи за железопътния транспорт. До момента обаче България не е предоставила необходимите пояснения, позволяващи извършването на подходяща оценка, съобщават от Брюксел.

"Няма да се откажем от реформите,

със стачка или не, 2500 души ще бъдат съкратени и оптимизация ще има",

каза Йордан Недев, изпълнителен директор на БДЖ.

По думите му синдикатите също се нуждаят от реформа и е време да излязат "от състоянието си на площадна демокрация".

Когато бе обявено съобщението от Еврокомисията, в София продължаваше поредната кръгла маса за реформите в БДЖ, този път с представители на бизнеса.

"Работим четири, плащаме 12 часа, каза Ивайло Иванов, управител на "БДЖ - Товарни превози". Не спираме обслужването в момента на нито един клиент, на нито една гара, макар да сме неефективни и губещи." Така той обобщи ситуацията в дружеството, за което се обмисля продажба.

В "Товарни превози" на БДЖ работят 4800 служители, но дейността може да се извършва от 3000, каза председателят на Съвета на директорите на холдинга Владимир Владимиров. Съкращенията ще са поетапни и чрез пенсиониране, предстои процес на преквалификация.

Владимиров очаква разследването на ЕК за продажбата на "БДЖ - Товарни превози" да приключи преди Коледните празници.

"Брюксел иска доказателство, че дружеството "Товарни превози" е подготвено за приватизация. Двата регламента, на които дружеството трябва да отговори е - 50 на сто собствени приходи на железницата в реформата, за да може да получат и 50% от държавата", каза Владимиров.

Второто искане е да се освободи пазарен капацитет. Владимиров бе категоричен, че

искането на синдикатите обезщетението на съкратените служители да бъде 10 заплати е неизпълнимо.

Той каза още, че не се притеснява от проверката на ЕК, защото реформите в БДЖ ще бъдат доведени до край.

Йордан Недев, изпълнителен директор на БДЖ, каза, че съкращенията в "Товарни превози" са изчислени след прецизен сравнителен анализ и след много консултации. Те са показали, че на дружеството са му необходими около 3200 души. Този състав обаче може да бъде намален наполовина, при последващо оптимизиране на дейността и повишаване производителността на труда.

"В момента една дейност се извършва от петима, което е абсурд", коментира Недев. Той посочи още, че резултатът от реформите в "Товарни превози" се очаква през първото тримесечие на 2012 г.

В момента в "Товарни превози" има около 5000 вагона. От тях в експлоатация са 2500 - 2800, уточни Ивайло Иванов. Дружеството предвижда през следващите 18 месеца да бъдат ремонтирани около 1500 вагона. За целта ще са необходими близо 38 млн. лв. - от оптимизация на разходите и предстоящите съкращения.

В дружеството са изчислили, че за една година могат да спестят 11 млн. лв. от съкращението на 1000 служители. Останалите пари ще дойдат от увеличаване на приходите.
Пиян се прибира и вика: – Женоо, къде си? – Тук съм! – А, добре. Само проверявам дали съм у нас!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
9 храни и напитки, които предизвикват главоболие

9 храни и напитки, които предизвикват главоболие

Любопитно Преди 3 минути

Дори любимите ни ястия могат да предизвикат силна болка – виж кои храни най-често стоят зад пристъпите на мигрена

Киселова: Не се чувствам обидена от ничии думи, от утре НС започва работа

Киселова: Не се чувствам обидена от ничии думи, от утре НС започва работа

България Преди 6 минути

Тя припомни, че всеки вторник в сградата на парламента се правят срещи на Съвета на съвместно управление

<p>21 години затвор за мъжа, прострелял словашкия премиер Роберт Фицо (СНИМКИ)</p>

21 години затвор получи мъжа, прострелял словашкия премиер Роберт Фицо (СНИМКИ)

Свят Преди 32 минути

Атаката се случи след правителствено заседание в град Хандлова

Убиецът на Джон Ленън: Не искам да бъда известен повече

Убиецът на Джон Ленън: Не искам да бъда известен повече

Свят Преди 35 минути

„Сутринта на 8-ми знаех. Не знам как, но просто знаех, че това ще бъде денят, в който ще го срещна и убия“

Камион се преобърна на АМ "Марица", движението е блокирано

Камион се преобърна на АМ "Марица", движението е блокирано

България Преди 44 минути

Инцидентът е станал при километър 23 в посока Свиленград

Оставиха в ареста Валентин Асенов, обвинен за катастрофата с АТВ в София

Оставиха в ареста Валентин Асенов, обвинен за катастрофата с АТВ в София

България Преди 1 час

При инцидента в столичния квартал "Христо Ботев" загина един човек, а друг беше сериозно ранен

Джо Байдън завърши лъчелечение за агресивен рак на простатата

Джо Байдън завърши лъчелечение за агресивен рак на простатата

Свят Преди 1 час

„Татко беше невероятно смел по време на лечението си“, написа Ашли Байдън

Светло бъдеще или много пъти от същото? 

Светло бъдеще или много пъти от същото? 

Гледайте новия епизод на подкаста "Тройка по никое време" с гост Ружа Райчева

"Моля те, помогни ми… аз умирам“ - последните думи на Мартин, загинал при гонка

"Моля те, помогни ми… аз умирам“ - последните думи на Мартин, загинал при гонка

България Преди 1 час

Според информация от семейството на Марти, трагичният инцидент е станал в нощта на 17 срещу 18 октомври край Златица. Две коли, гонещи се по Подбалканския път в посока Челопеч – Златица, са причинили почти челен удар с автомобила на Марти, който се е движел в своята лента

Радев: Правителството го е страх да заседава, а НС - да събере кворум

Радев: Правителството го е страх да заседава, а НС - да събере кворум

България Преди 1 час

Видно е за всички, че управляващите са в парализа, заяви президентът

Да живее еклектиката! Винтидж мебели/Съвременни мебели

Да живее еклектиката! Винтидж мебели/Съвременни мебели

Малките неща Преди 1 час

А времето е идеално за “разходки за находки”

Американският гросмайстор Даниел Народицки загина на 29 години

Американският гросмайстор Даниел Народицки загина на 29 години

Свят Преди 1 час

„Това е огромна загуба за света на шахмата“

Ужас в Бургаско: Млад мъж застреля три жени от семейството си, оцелялo е само малко дете

Ужас в Бургаско: Млад мъж застреля три жени от семейството си, оцелялo е само малко дете

България Преди 1 час

Четирима били простреляни, а само 7-годишният брат на заподозрения се спасил

Пиян мъж катастрофира с тротинетка в Бургас

Пиян мъж катастрофира с тротинетка в Бургас

България Преди 2 часа

Инцидентът е станал в понеделник в ж-к „Меден Рудник“