В делничния ден търговците на автоборсата в кв. Горубляне в София са повече от кандидат-купувачите. Два месеца след присъединяването на България към Европейския съюз (ЕС), вместо да се случи очакваното раздвижване на пазара на употребявани коли заради отпадането на ДДС при вноса им, продавачите продължават да прекарват деня си леко и протяжно, а на места го разнообразяват с мезе и глътка неизвестна течност.

Продавачите явно са свикнали с това положение, приемат го спокойно и очакват евентуален дъжд от клиенти през почивните дни. Запълват си времето, като поддържат външния вид на стоката с малко вода и сухи парцали.

Откъде се внасят коли

Търговците са единодушни, че пазарът е пренаситен. Въпреки това, откакто думичката внос се замени с тромавото понятие вътреобщностна доставка, автовозите не спират да прииждат от по-западните части на ЕС.

В момента Италия е топ дестинацията за докарване на коли за продан. Внасяме отвсякъде - и от Германия, и от Холандия, но италианските коли са напълно оборудвани - с климатици, въздушни възглавници, централно заключване и други, докато германските нямат такива екстри, разказва Васил Атанасов от "М.С.М.-99 - Жулиета Михайлова" - една от фирмите на Горубляне.

И колегите му най-често посочват Италия, маршрутът е през Гърция - Игуменица, оттам с ферибота до Бари, Италия. Там засега колите са най-евтини, макар че и италианците вече научиха, че търсим, и започнаха да завишават цените, казва Атанасов.

Все пак "Форд Фиеста" от 1992-1993 г., който тук върви по 2600 - 2800 лв., в автокъщата в Италия е струвал 250 евро, изчисляват търговците. Около 700 - 800 лв. струва самото докарване с автовоза.

Единствената причина най-много коли да идват от Апенините е по-ниската цена, казва и Анастас Тодоров, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА), чиито членове търгуват с коли втора ръка.

Страни като Германия и Австрия са водещи по контрола на техническото състояние на употребяваните автомобили, но това завишава цените им, споделя Тодоров.

Швейцария също се грижи за техническата изправност, но сега тя отпада като вариант, тъй като е извън общността.

В Италия техническите показатели не се контролират така. Освен това там най-лесно минава покупката на коли от физически лица, които ги препродават тук, като спестяват дължимия данък и подбиват цените на фирми вносители.

След присъединяването на България към ЕС има няколко схеми за докарване на автомобил от ЕС. При някои от тях крайният потребител плаща ДДС, а при други успява да си го спести.

Сред най-изгодните варианти е частно лице от България да си купи возило от частно лице в друга държава от общността. Тогава не се плаща ДДС.

Подобна е и схемата, когато фирма купува от частно лице в ЕС. Когато частно лице или компания купи кола от регистрирана по ДДС фирма, плаща данък върху т.нар. марж (разликата между продажната и покупната цена) в страната на купуване.

Ако компанията продавач не начислява ДДС върху маржа, тогава се облага цялата продажна стойност на автомобила. А когато две компании, регистрирани по ДДС, си прехвърлят дадена кола една на друга и европейската фирма не начислява данък, българската начислява 20%.

Цената и ДДС-то

Големите очаквания на желаещите да си купят евтина нова-стара кола все още остават в бъдеще време. Според кандидат-стопаните, разхождащи се из "Горубляне", цените не са особено променени след 1 януари. Има понижение между 5 и 15 на сто, твърдят от асоциацията на вносителите.

Според търговци автомобилите, произведени преди 1997 г., "са паднали" с 500 - 600 лв. Те обясняват, че не могат да издават фактури, без да начисляват ДДС, така че само частните купувачи са облагодетелствани.

Освен това било рано да се усети осезаемо намаление, защото пазарът е пренаситен и има внос от 2006 г. и дори от 2005 г. Новата стока влиза с по-ниска себестойност и потребителят трябва да се оглежда добре за значителните разлики в цената, съветва Тодоров.

Според него от колебанията в цените в момента се възползват и доста прекупвачи. Директни вносители на автоборсата споделят, че така се слагат допълнително 1000 - 1200 лв. върху цената на колите.

Според председателя на АВА през януари и февруари вносът на коли от ЕС се е увеличил с 15-20%. Новият внос конкурира застоялата стока, носи по-бърза реализация и съответно цикълът се върти с по-бързи темпове, обяснява Тодоров.

Той обаче прогнозира, че през следващите три месеца ще има спад, който ще продължи до намаляването на застоялата стока, изглаждането на проблемите с документите за внос и регистрация и стабилизирането на цените.

От средата на годината вносът ще стане стабилен, със среден годишен ръст от 10%, предвижда Тодоров.

Търговците споделят, че купувачи от трети страни, извън ЕС, вече ухажват българския пазар за коли втора ръка и чакат стабилизирането на цените. Интерес проявяват най-вече играчи от бившите съветски републики и Турция.

Грузинци идваха да проучват и разпитват, на тях им е много удобно да разработят автоканал от София през Бургас и по море до Грузия, коментират от Горубляне.

От АВА очакват отваряне на пазара и към други страни от ЕС. Ако български студент замине да учи в Германия с колата си и на следващата година реши да я продаде, ще го направи там, дава пример Тодоров. Проблем е, че все още законът не казва какви ще са документите, които ще обслужват пазара на употребявани коли в ЕС.

Хаосът

Много от фирмите вносители се опитват да избегнат да взимат дължимото ДДС от крайния потребител, за да задържат по-ниска цената на колите. В момента търговците докарват коли през други фирми или най-вече като физически лица, за да заобиколят данъчните закони, казва Тодоров.

Ще настояваме да се контролира дали вносът от такива хора е с търговска цел или за лично ползване, казва Тодоров. Ако те доставят колата, за да я продадат, редно е също да внасят ДДС-то, коментира председателят на АВА.

Пълен хаос цари и при регистрацията на превозните средства, твърдят търговците. Според приетите промени след 1 януари регистрацията на кола в КАТ, която вече е била регистрирана в ЕС, са необходими:

- оригиналните чужди регистрационни документи;

- документ за технически преглед от държавата, където е била регистрирана колата;

- декларация от лицето или фирмата, купила колата в чужбина;

- ако има чужди документи, които не отговарят на евродирективите, те трябва да бъдат придружени с официален превод на български.

Асоциацията на вносителите на автомобили е участвала в изготвянето на критериите и документите за регистрация на автомобилите, които след това бяха разпратени на местните структурите на КАТ. Въпреки това "всеки от местните шерифи си изисква каквото се сети", твърди Тодоров.

По думите му на места дори изисквали товарителници за коли, купени в страната. Търговците и вносителите подготвят едни документи, а после в КАТ ги набеждават, че работят некоректно, защото там се иска нещо различно, оплаква се той.

Стимулът "антитрошка"

Миналата година кандидат-купувачите настръхнаха при новината, че след лелеяното падане на ДДС при вноса на колите ще бъде наложена нова екотакса. Основният довод на министерството на околната среда за въвеждането й беше да се ограничи вносът на прекалено стари и силно замърсяващи коли и да се подпомогне събирането на нужните 96 млн. лв. инвестиции за подобряването на качеството на въздуха.

В публичното пространство се споменаваха суми от 1000 и 2000 лв., което наежи бъдещите купувачи и търговци. В края на ноември екоминистерството увери, че тарифите ще варират между 100 и 250 лв.

Най-ниска екотакса ще плащат новите коли, а най-висока - най-старите, отпреди 1992 г. Търговците не оспориха таксата, даже я подкрепиха. Но и вносителите на нови, и тези на употребявани автомобили остро реагираха, че разликата от 150 лв. няма как да действа стимулиращо на купувачите, особено като се прибави разликата от десетки хиляди левове в цените на едните и другите.

По думите на Тодоров през 2006 г. вносителите на употребявани автомобили се стремят да намалят възрастовата граница на вноса. Все повече потребители избират нови коли или такива на една-две години, което е снижило средната възраст на автопарка у нас до около 17 години.

Колите в ЕС са средно на 5 години, а в България едва 5% от возилата са на тази "крехка" възраст, коментираха неотдавна от съюза на вносителите на нови коли (СВАБ).

В Румъния пък колите са средно над 13 години, но преди дни румънското правителство обяви, че заделя 14.5 млн. евро за годината, за да насърчи собствениците на стари коли да ги бракуват. Така държавата ще даде по около 880 евро на всеки от 16.5 хил. собственици на трошките, за да ги стимулира да си купят по-"чисти" автомобили.

– Скъпи, защо не ми говориш вече трети ден? – Не искам да те прекъсвам...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Пътят към сърцето на жената: Съпругът на Селена Гомес разкри какво ястие ѝ готви всеки ден

Пътят към сърцето на жената: Съпругът на Селена Гомес разкри какво ястие ѝ готви всеки ден

Любопитно Преди 1 час

Селена Гомес е известна с любовта си към необичайните вкусове

България с черна статистика: Всеки втори е с наднормено тегло

България с черна статистика: Всеки втори е с наднормено тегло

България Преди 1 час

35 милиона деца под пет години в света са с наднормено тегло

Мистерия със смъртта на висш дипломат насред Париж

Мистерия със смъртта на висш дипломат насред Париж

Свят Преди 1 час

Посланикът на Южна Африка вероятно е скочил от 22-рия етаж на хотел

Мишел Пфайфър

Мишел Пфайфър разкри, че вече е баба

Свят Преди 1 час

„Бях много тиха за това и е... рай е. Просто е невероятно,“ сподели Пфайфър

<p>В битка с жилищната криза: Гърция активира &bdquo;призрачни&ldquo; имоти</p>

В битка с жилищната криза: Гърция активира „призрачни“ имоти

Свят Преди 1 час

Според Асоциацията на брокерите на недвижими имоти в Атина и Атика, около 5000 жилища в столицата стоят затворени, голяма част от които са част от завещания, управлявани от различни фондации

Русия печели милиарди от втечнен газ за ЕС

Русия печели милиарди от втечнен газ за ЕС

Свят Преди 1 час

Компаниите от ЕС са сред най-големите клиенти на Yamal LNG

<p>Ако сте почитател на кето диетата - имаме лоши новини</p>

Проучване: Кето диетата носи скрити рискове за здравето

Свят Преди 1 час

„Въпреки че кетогенната диета може да предотврати и лекува затлъстяването, тя причинява хиперлипидемия, хепатична стеатоза и глюкозна непоносимост"

КЗП и НАП: Край на спекулата с цените при еврото

КЗП и НАП: Край на спекулата с цените при еврото

България Преди 1 час

Проверяващите ще извършват контролни покупки, за да установят нарушенията

„Аз ще бъда баща на децата ти“: Истинската история на любовта между Катрин Зита-Джоунс и Майкъл Дъглас

„Аз ще бъда баща на децата ти“: Истинската история на любовта между Катрин Зита-Джоунс и Майкъл Дъглас

Любопитно Преди 2 часа

Любов, скандали, болести и триумфи – вижте истинската история на 25-годишния брак между Катрин Зита-Джоунс и Майкъл Дъглас

КЕВР утвърди нова цена на природния газ

КЕВР утвърди нова цена на природния газ

България Преди 2 часа

Утвърдената цена е по-ниска от месечния индекс на международните газови борси

.

Селища, кръв и блокади: Защо Западният бряг е в центъра на конфликта

Свят Преди 2 часа

Западният бряг неминуемо ще играе важна роля за всяко бъдещо решение на израелско-палестинския конфликт

Бивш военен осъди прокуратурата за 50 000 лева

Бивш военен осъди прокуратурата за 50 000 лева

България Преди 2 часа

Петров е сред тримата висши офицери, които бяха съдени и оправдани за взривовете в поделението в Челопечене

Смъртта на Джеймс Дийн: Истината за катастрофата, която отне живота на идола преди 70 години

Смъртта на Джеймс Дийн: Истината за катастрофата, която отне живота на идола преди 70 години

Любопитно Преди 2 часа

Джеймс Дийн умира на 30 септември 1955 г. на 24-годишна възраст

<p>MrBeast завърза мъж в горяща сграда за 500 000 долара</p>

MrBeast защити скандално видео: "Би ли рискувал живота си за 500 000 долара"

Свят Преди 2 часа

"Отнасям се към безопасността по-сериозно, отколкото можете да си представите"

Китайка е осъдена за най-голямата кражба на криптовалута в света

Китайка е осъдена за най-голямата кражба на криптовалута в света

Свят Преди 2 часа

Жимин Циен, известна още като Яди Джан, се призна за виновна в понеделник в Кралския съд на Саутуарк за незаконно придобиване и притежаване на криптовалутата

<p>Съдът отложи делото&nbsp;за фаталната катастрофа на Околовръстното шосе</p>

Съдът отложи делото срещу Димитър Любенов за фаталната катастрофа на Околовръстното шосе

България Преди 2 часа

Любенов е обвинен за катастрофата, при която загина френски гражданин