0

В делничния ден търговците на автоборсата в кв. Горубляне в София са повече от кандидат-купувачите. Два месеца след присъединяването на България към Европейския съюз (ЕС), вместо да се случи очакваното раздвижване на пазара на употребявани коли заради отпадането на ДДС при вноса им, продавачите продължават да прекарват деня си леко и протяжно, а на места го разнообразяват с мезе и глътка неизвестна течност.

Продавачите явно са свикнали с това положение, приемат го спокойно и очакват евентуален дъжд от клиенти през почивните дни. Запълват си времето, като поддържат външния вид на стоката с малко вода и сухи парцали.

Откъде се внасят коли

Търговците са единодушни, че пазарът е пренаситен. Въпреки това, откакто думичката внос се замени с тромавото понятие вътреобщностна доставка, автовозите не спират да прииждат от по-западните части на ЕС.

В момента Италия е топ дестинацията за докарване на коли за продан. Внасяме отвсякъде - и от Германия, и от Холандия, но италианските коли са напълно оборудвани - с климатици, въздушни възглавници, централно заключване и други, докато германските нямат такива екстри, разказва Васил Атанасов от "М.С.М.-99 - Жулиета Михайлова" - една от фирмите на Горубляне.

И колегите му най-често посочват Италия, маршрутът е през Гърция - Игуменица, оттам с ферибота до Бари, Италия. Там засега колите са най-евтини, макар че и италианците вече научиха, че търсим, и започнаха да завишават цените, казва Атанасов.

Все пак "Форд Фиеста" от 1992-1993 г., който тук върви по 2600 - 2800 лв., в автокъщата в Италия е струвал 250 евро, изчисляват търговците. Около 700 - 800 лв. струва самото докарване с автовоза.

Единствената причина най-много коли да идват от Апенините е по-ниската цена, казва и Анастас Тодоров, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА), чиито членове търгуват с коли втора ръка.

Страни като Германия и Австрия са водещи по контрола на техническото състояние на употребяваните автомобили, но това завишава цените им, споделя Тодоров.

Швейцария също се грижи за техническата изправност, но сега тя отпада като вариант, тъй като е извън общността.

В Италия техническите показатели не се контролират така. Освен това там най-лесно минава покупката на коли от физически лица, които ги препродават тук, като спестяват дължимия данък и подбиват цените на фирми вносители.

След присъединяването на България към ЕС има няколко схеми за докарване на автомобил от ЕС. При някои от тях крайният потребител плаща ДДС, а при други успява да си го спести.

Сред най-изгодните варианти е частно лице от България да си купи возило от частно лице в друга държава от общността. Тогава не се плаща ДДС.

Подобна е и схемата, когато фирма купува от частно лице в ЕС. Когато частно лице или компания купи кола от регистрирана по ДДС фирма, плаща данък върху т.нар. марж (разликата между продажната и покупната цена) в страната на купуване.

Ако компанията продавач не начислява ДДС върху маржа, тогава се облага цялата продажна стойност на автомобила. А когато две компании, регистрирани по ДДС, си прехвърлят дадена кола една на друга и европейската фирма не начислява данък, българската начислява 20%.

Цената и ДДС-то

Големите очаквания на желаещите да си купят евтина нова-стара кола все още остават в бъдеще време. Според кандидат-стопаните, разхождащи се из "Горубляне", цените не са особено променени след 1 януари. Има понижение между 5 и 15 на сто, твърдят от асоциацията на вносителите.

Според търговци автомобилите, произведени преди 1997 г., "са паднали" с 500 - 600 лв. Те обясняват, че не могат да издават фактури, без да начисляват ДДС, така че само частните купувачи са облагодетелствани.

Освен това било рано да се усети осезаемо намаление, защото пазарът е пренаситен и има внос от 2006 г. и дори от 2005 г. Новата стока влиза с по-ниска себестойност и потребителят трябва да се оглежда добре за значителните разлики в цената, съветва Тодоров.

Според него от колебанията в цените в момента се възползват и доста прекупвачи. Директни вносители на автоборсата споделят, че така се слагат допълнително 1000 - 1200 лв. върху цената на колите.

Според председателя на АВА през януари и февруари вносът на коли от ЕС се е увеличил с 15-20%. Новият внос конкурира застоялата стока, носи по-бърза реализация и съответно цикълът се върти с по-бързи темпове, обяснява Тодоров.

Той обаче прогнозира, че през следващите три месеца ще има спад, който ще продължи до намаляването на застоялата стока, изглаждането на проблемите с документите за внос и регистрация и стабилизирането на цените.

От средата на годината вносът ще стане стабилен, със среден годишен ръст от 10%, предвижда Тодоров.

Търговците споделят, че купувачи от трети страни, извън ЕС, вече ухажват българския пазар за коли втора ръка и чакат стабилизирането на цените. Интерес проявяват най-вече играчи от бившите съветски републики и Турция.

Грузинци идваха да проучват и разпитват, на тях им е много удобно да разработят автоканал от София през Бургас и по море до Грузия, коментират от Горубляне.

От АВА очакват отваряне на пазара и към други страни от ЕС. Ако български студент замине да учи в Германия с колата си и на следващата година реши да я продаде, ще го направи там, дава пример Тодоров. Проблем е, че все още законът не казва какви ще са документите, които ще обслужват пазара на употребявани коли в ЕС.

Хаосът

Много от фирмите вносители се опитват да избегнат да взимат дължимото ДДС от крайния потребител, за да задържат по-ниска цената на колите. В момента търговците докарват коли през други фирми или най-вече като физически лица, за да заобиколят данъчните закони, казва Тодоров.

Ще настояваме да се контролира дали вносът от такива хора е с търговска цел или за лично ползване, казва Тодоров. Ако те доставят колата, за да я продадат, редно е също да внасят ДДС-то, коментира председателят на АВА.

Пълен хаос цари и при регистрацията на превозните средства, твърдят търговците. Според приетите промени след 1 януари регистрацията на кола в КАТ, която вече е била регистрирана в ЕС, са необходими:

- оригиналните чужди регистрационни документи;

- документ за технически преглед от държавата, където е била регистрирана колата;

- декларация от лицето или фирмата, купила колата в чужбина;

- ако има чужди документи, които не отговарят на евродирективите, те трябва да бъдат придружени с официален превод на български.

Асоциацията на вносителите на автомобили е участвала в изготвянето на критериите и документите за регистрация на автомобилите, които след това бяха разпратени на местните структурите на КАТ. Въпреки това "всеки от местните шерифи си изисква каквото се сети", твърди Тодоров.

По думите му на места дори изисквали товарителници за коли, купени в страната. Търговците и вносителите подготвят едни документи, а после в КАТ ги набеждават, че работят некоректно, защото там се иска нещо различно, оплаква се той.

Стимулът "антитрошка"

Миналата година кандидат-купувачите настръхнаха при новината, че след лелеяното падане на ДДС при вноса на колите ще бъде наложена нова екотакса. Основният довод на министерството на околната среда за въвеждането й беше да се ограничи вносът на прекалено стари и силно замърсяващи коли и да се подпомогне събирането на нужните 96 млн. лв. инвестиции за подобряването на качеството на въздуха.

В публичното пространство се споменаваха суми от 1000 и 2000 лв., което наежи бъдещите купувачи и търговци. В края на ноември екоминистерството увери, че тарифите ще варират между 100 и 250 лв.

Най-ниска екотакса ще плащат новите коли, а най-висока - най-старите, отпреди 1992 г. Търговците не оспориха таксата, даже я подкрепиха. Но и вносителите на нови, и тези на употребявани автомобили остро реагираха, че разликата от 150 лв. няма как да действа стимулиращо на купувачите, особено като се прибави разликата от десетки хиляди левове в цените на едните и другите.

По думите на Тодоров през 2006 г. вносителите на употребявани автомобили се стремят да намалят възрастовата граница на вноса. Все повече потребители избират нови коли или такива на една-две години, което е снижило средната възраст на автопарка у нас до около 17 години.

Колите в ЕС са средно на 5 години, а в България едва 5% от возилата са на тази "крехка" възраст, коментираха неотдавна от съюза на вносителите на нови коли (СВАБ).

В Румъния пък колите са средно над 13 години, но преди дни румънското правителство обяви, че заделя 14.5 млн. евро за годината, за да насърчи собствениците на стари коли да ги бракуват. Така държавата ще даде по около 880 евро на всеки от 16.5 хил. собственици на трошките, за да ги стимулира да си купят по-"чисти" автомобили.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Земетресение с магнитуд 5,7 в Гърция

Земетресение с магнитуд 5,7 в Гърция

Свят Преди 15 минути

Към момента няма данни за жертви или нанесени материални щети

Снимката е илюстративна

Над 14 милиона германци са бедни

Свят Преди 19 минути

Всяко пето дете в Германия е засегнато от бедност

Откриха тяло до детска ясла в Русе

Откриха тяло до детска ясла в Русе

България Преди 48 минути

По непотвърдена информация то е открито около 6:00 часа в петък сутрин

<p>&quot;Еликсир на живота&quot;: Как 130-годишен мармот стана &quot;безсмъртен&quot;</p>

Мармотът Фил и съпругата му Филис станаха родители

Любопитно Преди 1 час

Фил е най-популярният мармот, който прогнозира настъпването на пролетта в САЩ

<p>Мащабно антитерористично учение в Бургас</p>

Мащабно антитерористично учение се проведе в Бургас

България Преди 1 час

Полицаи евакуираха в четвъртък вечер служители и граждани в района на автогара "Запад"

Връщат светофарите с таймер, предвиждат и нови правила за ляв завой

Връщат светофарите с таймер, предвиждат и нови правила за ляв завой

България Преди 1 час

Броячите за светване на зелен или червен сигнал бяха премахнати преди две години

След убийството на 56-годишен мъж: Жители излизат на протест в Добрич

След убийството на 56-годишен мъж: Жители излизат на протест в Добрич

България Преди 1 час

Шествието на гражданите ще се проведе в събота от 11.30 ч.

ЕК прекрати проверката за доставката на влакове за България от Китай

ЕК прекрати проверката за доставката на влакове за България от Китай

България Преди 1 час

Това съобщи еврокомисарят по въпросите на вътрешния пазар Тиери Бретон

Черноморският флот на Русия претърпя поредица от загуби от Украйна

Черноморският флот на Русия претърпя поредица от загуби от Украйна

Свят Преди 1 час

Ударите на Киев застрашиха контрола на Русия върху най-близкия до Украйна район на Черно море

<p>&quot;Терористи може да пренасят&nbsp;химически и биологични оръжия през границата на САЩ&quot;</p>

Бивш посланик на ООН: Терористи може да пренасят химически оръжия през границата на САЩ

Свят Преди 1 час

През декември около 300 000 мигранти са влезли в Съединените щати през Мексико

Почитаме паметта на виден светец, кой е той

Почитаме паметта на виден светец, кой е той

Любопитно Преди 2 часа

Живял в III век, бил свят по живот и усърден в разпространението на истинската вяра

Пожар в центъра на Русе

Пожар в центъра на Русе

България Преди 2 часа

Огънят е тръгнал малко преди полунощ

Взривове в няколко украински области, Русия атакува инфраструктурни обекти

Взривове в няколко украински области, Русия атакува инфраструктурни обекти

Свят Преди 3 часа

Блогър, живеещ край град Камянске, съобщи в Telegram за кратер в района, дълбок 4 м и широк 10 м

Рак и диабет: Ето защо е вредно готвенето с вече използвано олио

Рак и диабет: Ето защо е вредно готвенето с вече използвано олио

Любопитно Преди 3 часа

За съжаление вкусните лакомства, които се приготвят във фритюрници, са свързани с редица заболявания

Срещите на президента Радев с потенциалните служебни премиери продължават

Срещите на президента Радев с потенциалните служебни премиери продължават

България Преди 3 часа

Списъкът, от който държавният глава може да избира, е сведен до минимум