Това е вторият инвестиционен рейтинг, присъден на страната ни през последните два месеца, обяви на извънреден брифинг за медиите Милен Велчев.
Според него повишаването на рейтинга на една държава за 12-и пореден път в рамките на три години е безпрецедентно.
Това е нещо, което не е постигано досега нито от Русия, нито от Китай и Полша, нито от никоя друга бързоразвиваща се държава, изтъкна финансовият министър.
С това повишение на рейтинга, както и с предишното, България влиза в списъка с държави, който стои на бюрото на всеки престижен световен инвеститор, категоричен бе Велчев.
На първо място, присъденият рейтинг ще повлияе на вече видимото увеличение на инвестиционната активност от страна на ключови стратегически инвеститори, посочи председателят на агенцията за инвестиции (BFIA.org) Павел Езекиев.
Доказателство за това е обемът от 1 млрд. долара чужди инвестиции само за първото полугодие, което е абсолютен рекорд, изтъкна Езекиев.
Прогнозата за обем от 2 млрд. долара инвестиции за цялата 2004 г. е напълно оправдана и изпълнима, смята той.
"За периода на управлението на настоящото правителство - от 2001 до 2003 г., без да се отчита настоящата година, в България са дошли около 50% от всички чуждестранни инвестиции от всички инвестиции от 1992 г. насам", подчерта Езекиев и добави, че страната ни вече има водещ дял с 30% от общите чуждестранни инвестиции в региона.
Ето и пълния текст на съобщението от рейтинговата агенция "Фич", разпространен от Министерството на финансите.
Fitch Ratings, Лондон 4 август 2004: Международната рейтингова агенция Fitch Ratings повиши днес дългосрочния рейтинг в чужда валута на Република България до "BBB-" (BBB минус) от "ВВ+" и дългосрочния рейтинг в местна валута до "ВВВ" от "ВВВ-".
Перспективите и за двата рейтинга, които бяха "позитивни" от юли м.г., сега се променят на "стабилни".
Краткосрочният рейтинг се повишава от "В" на "F3" и таванът на рейтинга на България - от "ВВ+" на "ВВВ-" (ВВВ минус).
Подобрената държавна кредитоспособност се подкрепя от стабилната фискална политика на България и напредъка, постигнат по ключови структурни реформи.
Затегнатият бюджет, заедно с напредъка в приватизацията (особено по отношение продажбата на БТК) и стабилният икономически растеж водят до бързо намаляване на бремето на консолидирания държавен дълг, като управлението на задълженията, и по-специално осъщественото през юли т.г. обратно изкупуване на брейди облигациите, на стойност 679 млн. долара спомагат за изглаждане на бъдещите амортизационни профили на дълга.
В края на 2003 г. консолидираният държавен дълг бе 46,2% от БВП и предвижданията на Fitch са, че в края на тази година той ще бъде 40,2% от БВП.
Намалението на данъците и вероятните политически промени след изборите догодина биха могли да имат неблагоприятен ефект върху публичните финанси, но според Fitch тези рискове са сравнително малки.
Новата двегодишна програма с МВФ, която се очаква да бъде подписана този месец, също ще помогне за поддържането на дисциплина в провежданата политика.
Повишението на рейтинга е допълнително подкрепено от напредъка на България по отношение на присъединяването към ЕС.
Страната вече затвори условно всичките си преговорни глави с ЕС и отбелязва добър напредък в тяхното прилагане.
Същинското прилагане на главите е от ключово значение, особено във връзка с предложеното въвеждане на т.нар. защитни "клаузи" в Договора за присъединяване за следващата вълна от страни кандидатки за членство в ЕС.
Все пак България вероятно ще се присъедини към ЕС през януари 2007 г.
Условията на присъединяването към ЕС, както и условията на валутния борд, би трябвало да подкрепят продължаването на дисциплината във водената политика.
Членството в ЕС би трябвало да насърчи също чуждестранните инвестиции и приближаването в икономически аспект, което спомага за увеличаване на БВП на човек от населението.
Като член на ЕС България ще има право на значителни структурни фондове, както и на достъп до подкрепа за платежния баланс.
Веднъж член на ЕС, България вероятно ще въведе еврото възможно най-скоро, може би още през 2009 г.
Развитието на външната икономическа експозиция на България не е толкова окуражително, тъй като дефицитът по текущата сметка миналата година се увеличи рязко - до 8,3% от БВП, и е малко вероятно да претърпи голям обрат през периода 2004-2006 г.
За настоящата година Fitch предвижда дефицит по текущата сметка 8,2% от БВП.
Силният растеж на кредитирането провокира дефицита по текущата сметка и това се очаква да продължи, въпреки мерките, предприети от централната банка да ограничи неговото увеличение.
Въпреки че нарастването на потреблението допринася за дефицита по текущата сметка, влошаването й до голяма степен се дължи на стабилния растеж на инвестициите.
Рисковете от такъв голям външен дисбаланс са смекчени от стабилната фискална политика, силната банкова система и значителните потоци преки чуждестранни инвестиции, които не генерират нов дълг и покриват около 70% от външния дефицит.
Все пак Fitch предупреждава, че размерът на дефицита по текущата сметка подчертава необходимостта от поддържане на фискална дисциплина и продължаване на структурната реформа.
Номиналният брутен външен дълг нараства, но това се компенсира от силния растеж на БВП и увеличените приходи от износ.
Предвижда се брутният външен дълг да се установи на около 57% от БВП към края на тази година - значително подобрение в сравнение с нивата от миналата, като съотношението на нетния външен дълг към приходите по текущата сметка е около 40%, в съответствие с медианата на страните с рейтинг "ВВВ".
Освен това външната ликвидност е висока и се подсилва от нарастващия валутен резерв, ограничения краткосрочен външен дълг и плавния амортизационен профил.