В ъздушният транспорт е може би най-ефективният поради високата скорост на летателните машини. Актуален проблем обаче си остава шумът, който произвежда самолетът.
Водещите учени търсят всевъзможни начини да се справят с него и напоследък като че ли се забелязва светлина в тунела.
Преди три години бе дадено началото на проект, ръководен от университета в Кеймбридж и Масачузетския технологичен институт (MIT), който е на път да даде резултати.
Неговата цел е разработване на безшумен самолет, който да не създава екологични проблеми и неудобства сред разположените близо до летищата жилищни райони.
Проектът предизвиква огромен интерес. Още от самото начало в него взимат участие повече от 40 учени и 30 авиационни компании, вкл. "Боинг", както и "Ролс-ройс".
Средствата се осигуряват от британското Министерство на търговията и индустрията, което е явно заинтересовано от новата технология. Безшумността на самолета ще се дължи най-вече на елементите на дизайна, споделят учените.
Крилата, които ще ползва машината, се определят от специалистите като "изключително ефективни". Те са малки по размер, със специфична форма и осигуряват минимален разход на гориво.
В дизайна на машината ще отсъстват и характерните за съвременните пътнически самолети "задкрилки". Това са малките подвижни елементи в задната част на крилата, които служат за излитане, приземяване и промяна на височината и са един от основните източници на шум.
Двигателите на летателния апарат ще бъдат вградени вътре в корпуса на машината вместо да висят на крилата, както при традиционните самолети. Самолетът ще извършва бавни и плавни излитания и приземявания, което допълнително ще елиминира всякакви шумове.
Капацитетът на безшумния самолет се очаква да достигне 215 пътници, което обещава сериозно място на новата машина в гражданската авиация. Разходът на гориво пък ще бъде не повече от един галон на 200 км при пълна натовареност на летателната машина.
И най-важното - учените обещават, че самолетът наистина ще е практически безшумен. Зоните, над които той ще прелита, буквално няма да го усещат.
А това означава две неща: първо, решаване на вече съществуващи проблеми с шума, засягащи околната среда и жителите на градовете, и второ, строене на летища в нови региони, където в момента това е невъзможно.
Безшумният самолет за жалост няма да осъществява граждански полети скоро, съобщават обаче учените.
Започналият преди три години проект е със строго научни цели. Той трябва да определи технологиите, които ще ползва самата машина, а също и технологиите, необходими за изграждането й.
Синхронизирането на детайлите на безшумния самолет, както и неговата цялостна изработка, може да се проточат до 2030 г. Огромният интерес към инициативата от международни корпорации и научни центрове обаче гарантира, че рано или късно новата технология ще промени изцяло облика на въздушния транспорт.