Fly, o­n your way, like an eagle,

Fly as high as the sun,

On your way, like an eagle,

Fly touch the sun.*

Iron Maiden, Flight of Icarus

Всеки, който помни "Айрън мейдън" и Брус Дикинсън, вероятно е чувал това парче от 80-те, когато кварталните милиционери считаха метъл за обидна дума.

Оттогава се случиха няколко неща: Дикинсън започна да води предаването за самолети Flying Heavy Metal по "Дискавъри ченъл", а милицията започна да охранява организираните в България концерти на метълбанди... През този период начините човешко същество да полети "на собствен ход" с крила и/или двигател на гърба подобно на Икар са се увеличили поне с една дузина. А както показва премиерата на новия "Супермен", и Холивуд отново е вдъхновен от идеята хомо сапиенс самостоятелно да пори небесната шир.

Когато става дума за "ненормални" начини човек да полети, на първо място излиза името на австриеца Феликс Баумгартнер - човекът, който държи световните рекорди за най-висок (кулите "Петронас" в Куала Лумпур, Малайзия, 451 м) и най-нисък (статуята на Христос в Рио, Бразилия - 29 м) скок с парашут в дисциплината B.A.S.E. Той е и първият (и всъщност единственият) човек, прелетял Ламанша в свободен полет/падане - с малки карбонови крила (изградени от специални въглеродни нишки), закрепени чрез подобно на раница приспособление към гърба му. На 31 юли 2003 г. Баумгартнер скача на височина 9000 м над Дувър (Англия) и за седем минути преодолява разстоянието от 35 км до Кале (Франция), където се приземява с парашут. Крилото му е с разпереност от 1,8 м и се управлява с тяло. Феликс като парашутист знае как да контролира тялото си във въздуха, но подготовката за скока му е отнела около три години. По време на полета скоростта му на моменти достига

360 км/ч

а най-ниската температура на въздуха е била минус 40 градуса по Целзий. В момента подобни приспособления се изпитват от специалните части за десантни операции - те ще са снабдени дори с малки реактивни двигатели, а оръжието и екипировката се побират в профила на крилото, което се управлява с два джойстика, както разкрива британският вестник "Дейли мейл".

Скоро след този рекорд бяха огласени планове за прелитане на Средиземно море по същия начин, но до момента няма опит за постигане на подобно нещо. Предвид факта, че Средиземно море в най-тясната си част надхвърля 200 км като дистанция, възможните решения проблема с прелитането са няколко: по-големи криле на гърба, по-голяма височина при напускане на самолета или комбинация от двете, доколкото максимално постижима височина за скок от самолет би била около 25 хил. м, което е недостатъчно за планиране "от бряг до бряг" с малките криле, с които Баумгартнер прелита Ламанша. По-голяма площ на крилете обаче би направила управлението на полета само с тяло трудно и дори невъзможно, което би наложило поставяне на елерони и система за управление, подобно на безмоторните самолети или летящите крила тип swift.

Друга възможност за полет, без да се налага скок от самолет или балон във височина, е стартът със собствен двигател от земята. Началото на тези опити е поставено от Леонардо да Винчи, в чиито чертежи съществуват доста "летящи машини", задвижвани от човешка сила. В съвременността на Да Винчи се считало, че с подходяща машина човек би могъл да полети със собствените си сили - понятието земно притегляне не е отчитано и в подкрепа на подобни твърдения са се посочвали птиците, летящи със собствените си крила. Средновековието помни доста случаи на скокове от камбанарии, мостове и прочее със саморъчно размахвани подобия на крила - повечето завършили с фатален край.

В съвременния си вариант тези експерименти са приели малко по-различна форма: крила, задвижвани от

Витло, което се върти с педали

подобно на велосипед. Подобни приспособления се създават от няколко организации и ентусиасти по света, а едно от тях успя да прелети Ламанша, задвижвано само от силата на колоездача/пилота си. Това става през далечната вече 1979 г., когато разстоянието от около 35 км е прелетяно за близо три часа от Браян Алън. Пилотът е съпровождан от лодки, в случай че не успее да долети до френския бряг. Рекордът в подобен род полети е поставен през 1988 г., когато Канелиос Канелопулос прелита 74 мили от Крит до Санторини и само метри не му достигат до брега. Средната му скорост е над 30 км/ч, а полетът продължил близо четири часа на височина три до пет метра над водата. Пилотът, който всъщност е гръцки шампион по колоездене, е бил готов за поне шестчасово въртене на педалите.

Проблемът с този тип летателни апарати е недостатъчната мощност - колкото и лек да е, той трябва да развие достатъчна скорост, за да излети заедно с теглото на пилота, а всяка почивка е изключена. Набирането на височина е "мисия невъзможна", доколкото само поддържането на равномерен полет изисква почти всички усилия на пилота велосипедист.

Други популярни устройства могат да се видят по авиофестивали и свободни авиоралита, като се почне от супермалки самолети (с размери под три метра дължина и разпереност на крилете), самолети и вертолети, които се превръщат в коли или мотори, и други хитроумни прибори за летене, чиято обща черта е ненадеждност - стават за забавление, но са скъпи и никога не знаеш кога ще спрат да работят.

Съществуват и военни разработки, главно на руски и американски институти, на реактивен двигател, инсталиран в подобие на раница, който осигурява вертикален старт и приземяване на пилота си. Проблемите с този двигател обаче са повече от плюсовете му - огромна консумация на гориво, гарантираща съвсем ограничен радиус на полета, който пък обезсмисля идеята за двигател на гърба. Двигателят дава само един

Вектор на тяга

който служи за излитане, а за да полети напред, е нужно част от тази тяга да бъде отведена встрани, подобно на схемата на британския боен самолет Harrier. Реактивната струя на работещия двигател обаче представлява опасност за всеки, който в близост до нея, включително и за пилота, а шумът от двигателя е над пределните 120 децибела, което от своя страна убива идеята реактивните раници да се използват от въоръжените сили за безшумен десант.

Друга авангардна разработка пък показва американски войник с автомат, качен върху нещо подобно на летяща сенокосачка - хеликоптер с две съосни витла. Мястото на пилота е над тях, където той държи управлението подобно на мотоциклет. Двигателят е под витлата, а четири "възглавници" дават идея колко грубо може да се окаже кацането. Цялата схема изглежда забавно и ужасно несигурно.

Засега всички планове за полет подобно на птиците, с минимални устройства и "крила на гърба" изглеждат смешни почти колкото задаващата се нова серия на "Супермен". Мечтата на Икар обаче никога не е преставала да вълнува ентусиастите. От времето на Да Винчи до днес...

*Лети по своя път като орел,

Лети високо към слънцето,

По твоя път, като орел,

Лети, докосни слънцето.

"Айрън мейдън", "Полетът на Икар"

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Приключенецът Лапунов каза сбогом на “Игри на волята”

Приключенецът Лапунов каза сбогом на “Игри на волята”

Любопитно Преди 22 минути

Той даде първото си интервю в подкаста “След Игрите”

ЕК взима мерки срещу "троянски коне" на Русия

ЕК взима мерки срещу "троянски коне" на Русия

Свят Преди 1 час

Кос: Не искам да бъда запомнена като комисарят, който въведе троянски коне в ЕС

Бомбена заплаха блокира летище "Роналд Рейгън" във Вашингтон

Бомбена заплаха блокира летище "Роналд Рейгън" във Вашингтон

Свят Преди 3 часа

Всички излитащи полети от летището във Вашингтон са били забавени

Христо Грозев разкри още един вероятен руски шпионин

Христо Грозев разкри още един вероятен руски шпионин

Свят Преди 3 часа

Агент се е сприятелил с един от главните инженери на компания в Австрия

<p>Търсят двама снайперисти в Сърбия, не знаят мишената</p>

Търсят двама снайперисти в Сърбия, не знаят кой е мишената

Свят Преди 5 часа

Вучич: Не можем да ги намерим три дни

Желязков пред Домбровскис: Банковият сектор е напълно подготвен за еврото

Желязков пред Домбровскис: Банковият сектор е напълно подготвен за еврото

България Преди 5 часа

В хода на разговора двамата се обединиха и около преимуществата от приемането на еврото

Премиерът на РС Македония обвини България в тормоз

Премиерът на РС Македония обвини България в тормоз

Свят Преди 5 часа

Той призова Брюксел да преосмисли правилото за единодушие

Откриха над 70 тона пилешко без документи в София

Откриха над 70 тона пилешко без документи в София

България Преди 5 часа

Към момента няма задържани

Рая Назарян: Ще работим интензивно за плавен и успешен преход към еврото

Рая Назарян: Ще работим интензивно за плавен и успешен преход към еврото

България Преди 6 часа

Председателят на Народното събрание се срещна с еврокомисар Валдис Домбровскис

Съветът ЕС одобри над 1,8 млрд. евро за Украйна

Съветът ЕС одобри над 1,8 млрд. евро за Украйна

Свят Преди 6 часа

Финансирането има за цел преди всичко да подкрепи макрофинансовата стабилност на Украйна

Пешеходец загина, ударен от линейка в Симеоновград

Пешеходец загина, ударен от линейка в Симеоновград

България Преди 6 часа

Образувано е досъдебно производство

,

Капитанска елиминация в новия епизод на “Игри на волята”

Любопитно Преди 6 часа

Томи и Лапунов излизат в решаващ лидерски дуел

Желязков: Готови сме да надградим сътрудничеството с германската икономика

Желязков: Готови сме да надградим сътрудничеството с германската икономика

България Преди 7 часа

Желязков изтъкна, че Германия е водещ търговски и икономически партньор

Шери Шепърд получи звезда на Алеята на славата

Шери Шепърд получи звезда на Алеята на славата

Любопитно Преди 7 часа

Шепърд, бивша водеща на The View и също така водеща на собственото си токшоу SHERRI, беше почетена в Холивуд с 2827-ата звезда на световноизвестната Алея на славата

Влаков сблъсък в Индия, има загинали и много ранени

Влаков сблъсък в Индия, има загинали и много ранени

Свят Преди 7 часа

Железопътните власти съобщиха, че всички налични ресурси са мобилизирани на мястото на инцидента

<p>МААЕ работи като посредник между Украйна и Русия по отношение на атомните централи</p>

Гроси: МААЕ работи като посредник между Украйна и Русия по отношение на атомните централи

Свят Преди 7 часа

МААЕ работи като посредник между Украйна и Русия по отношение на атомните централи, съобщи Рафаел Гроси