Дарина Сарелска отвъд прессъобщенията
Източник: netinfo
0

„Убедена съм, че точно опитът е пазарното предимство, което една медия може да има във все по-„бъбривата” медийна среда”.

Това казва Дарина Сарелска, директор "Новини и актуални предавания" в „Нова Броудкастинг Груп“ в интервю за сп. „Мениджър”.

- Г-жо Сарелска, когато говорим за новини и актуални предавания, у нас тенденциите, свързани със съдържанието, едва ли ще претърпят големи промени.То ще остане силно социално и политическо.

Какво обаче ще се случи с актуалността конкретно по отношение на технологиите?

- Като медийна и дигитална компания, мисля, че сме подготвени за случващото се, наясно сме с тенденциите, имаме и платформите, и таланта да произвеждаме силно съдържание и да стигаме до зрителите и онлайн потребителите по най-атрактивния и удобен за тях начин.

Съдържанието остава водещото - авторството, подписът, марката - това е което привлича зрителите. Но, разбира се, интернет и социалните медии променят картината.

Без силно дигитално продължение дори и най-добрият продукт е обречен, като в това отношение NOVA заедно с цялото онлайн портфолио на Нетинфо, има значителна преднина пред конкуренцията. От чисто медийна компания ние вече се диверсифицираме в технологична компания.

Така най-бързо успяваме да отговорим на актуалния модел на търсене на новини, информация и забавление.  Доказателство за това, че сме гъвкави и отворени към динамиката на нашата публика, е лятното издание на Новините на NOVA.

Ние сме първата и единствена медия, която въведе подобна емисия. Правим го вече трета поредна година, предлагайки Новини в най-удобното за активните хора време в летния период – в 22.00 часа.

И резултатът е, че през 2016 г. точно тази емисия отбеляза и най-висок рейтинг от всички емисии на пазара сред тази аудитория. 

- Относно новата кампания на Новините на NOVA „Довери се на опита” – в информационна среда, в която всеки може да бъде репортер и анализатор в социалните мрежи, каква тежест има посланието, свързано с журналистическия опит? Не е ли то само за нишова аудитория?

- Убедена съм, че точно това е пазарното предимство, което една медия може да има във все по-„бъбривата” медийна среда. Това е, което ще направи разликата, което създава лоялност и изгражда доверие.

Да, революциите вече се случват във Facebook; да, през мобилното си устройство всеки има една 24-часова новинарска емисия на живо в джоба си, но социалните мрежи и дигиталната среда раждат и други феномени – анонимност, тролове, завихряне на непроверена информация и в крайна сметка – подмяна.

На това само професионалната журналистика има адекватен отговор и затова не се притеснявам, че тя ще остане спирка само за нишова аудитория.

Опитът и качеството изграждат доверието, което в крайна сметка е водещо за избора на зрителите. Защото изборът на новинарска емисия не е просто избор „откъде да разбереш новините“, които така или иначе твоят нюзфийд вече ти е разказал. Изборът е на кого имаш доверие за това какво настина се е случило, кой ти разказва историята непредубедено и професионално.

Защото пикът на онлайн медиите е правопропорционален на срива на доверието в медиите – поне на нашия пазар е така. И причините, опасявам се, са именно в липсата на професионализъм и опит.

- Миролюба Бенатова направи за NOVA страхотни ТВ разкази за бизнес герои, попадали преди това в „Мениджър”. Въпреки това съдържанието, свързано с бизнес и предприемачество не е приоритетно за телевизиите, като изключим специализираните. Какви са целите ви в това отношение?

- Най-красноречивият пример за подкрепата ни по отношение на предприемачеството и новаторството е най-голямата ни социално-отговорна инициатива ПРОМЯНАТА, която реализираме за трета поредна година съвместно с фондация „Промяната”, част от Reach for Change.

Подкрепяме предприемчиви българи, които имат идея и кауза, и знаят как да променят живота на стотици около себе си. И каузата си заслужава – защото ПРОМЯНАТА до момента е подобрила драматично живота на 1000 деца в България.

- Мениджърски въпрос: Лесно ли се работи с най-разпознаваемите лица в българския ефир, събрани на едно място? Как се управляват толкова много характери, такава концентрация на его?

- Да, честно казано, мисля, че е лесно. Когато работиш с мотивирани хора и екип от съмишленици, с които имате общи критерии и ценности, тогава сблъсъкът на его се преодолява.

Да, в нюзрума на NOVA са събрани много ярки индивидуалности и точно това го прави успешен, защото характерите имат огромно значение – през едно бюро стоят най-утвърдената двойка водещи на Новини у нас - Ани Салич и Ники Дойнов, най-опитният сутрешен тандем на пазара – Ани Цолова и Виктор Николаев, най-разпознаваемите и доказали се репортери, но това са изключително отговорни професионалисти, които вземат на сериозно не себе си, а именно работата си.

Има много теми, които обединяват екипа. “Мисия Образование” е такъв пример. В нея всички популярни лица на Новините са обединени в една обща кауза – да осветлим проблемите в българското образование. Защото всички ние вярваме, че именно образованието е отговoрът на повечето въпроси и на днешния, и на утрешния ден.

- Каква е ролята на вашето его в екипа?

- Полагам усилия да е второстепенна. Не защото нямам его, а защото съм разбрала, че всъщност успешните решения не ги носи един човек, колкото диалогът, размяната на мисли и идеи, споровете дори, изобщо взаимодействието между хората.

Така си даваш сметка, че всичко, което можеш или постигаш, не е непременно твоя заслуга, колкото функция на хората, които си срещнал в живота си и това докъде те са те провокирали да стигнеш.

- Доколко работата ви е усложнена от двете рейтингови „валути“ на българския пазар? 

- Не мога да говоря за чисто търговския аспект на въпроса. От моя гледна точка, за всекидневното създаване на качествен новинарски продукт е много важно да получаваме надеждна обратна връзка за предпочитанията на аудиторията.

И затова съм спокойна с Nielsen Admosphere, която е най-голямата в света независима агенция, прилага международен опит и „know how”, панелът на Nielsen е голям, по-нов и актуален и това естествено ни дава и по-надеждна информация. Това е важно за мен – да имам правилния сигнал от зрителите.

Другата агенция не следя и не мога да коментирам данните ѝ. Като журналист се учудвам, че възникналите около нея съмнения и дори, бих казала, криза на собствеността и съответно на доверието, някакси биват неглижирани и заобикаляни. Но това не е тема на Нова телевизия.

- Връщам се в началото на разговора, свързан със съдържанието. Имаше критики в социалните мрежи, че телевизиите допълнително са утежнили емоционалното състояние на малтретираното от свои съученички момиче, защото са излъчили публикуваното в YouTube видео.

Не вярвам, че това е любовта към журналистическата професия – да отразява агресията. Надявам се обаче, че не това е пазарът? Как може да се „остойности“ това съдържание за обществото? Без пазарът да губи.

- Вижте, новините и журналистиката имат функцията на куче-пазач - да "лаят", грубо казано, когато има заплаха за сигурността и ценностите на общността. Това е моят отговор на въпроса за "негативните" новини.

Той се задава все по-често заради опитите все по-агресивно да се зачеркне журналистиката за сметка на PR-а. Тази тенденция е основният мотор зад концепцията за "позитивните новини", даже имаше една линия на "градивни новини", прокламирана преди време от някои медийни кръгове у нас. Това обаче е огромен капан за зрителите – защото позитивните новини, разбрани по този начин, обикновено са онова, което властта иска да каже и покаже за себе си.

А работата на журналиста е да покаже онова, което никой не иска да каже в прессъобщение. Колкото до изострената чувствителност по отношение на отразяването на жертви на престъпления – хубаво е, че има такава обществена реакция. И не, в конкретния случай не мисля, че показването на този клип се остойностява само с няколко "клика" в повече. Това беше една "червена лампа" за обществото. Зададох си въпроса като родител - важно ли е за мен да видя тази наистина ужасна агресия между млади хора. И си отговорих – да.

Защото ние, родителите, обществото като цяло живеем в абсолютно незнание за света на нашите деца. И това стряскащо събуждане, което ни причиняват този и подобни клипове, е крайно необходимо. За да променим нещо. Затова "лае" в този случай "кучето пазач". И това, вярвам, е журналистика, а не търговски трик за генериране на рейтинг.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@
Коментирай
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Не пропускай

<p>Жената, която <strong>спаси милиони</strong> животи </p>
Ексклузивно

Жената, която спаси милиони животи 

Преди 4 часа
<p>Вижте руския <strong>„Град на мъртвите”</strong></p>
Ексклузивно

Вижте руския „Град на мъртвите”

Преди 1 ден
Путин, ще остане ли или ще си тръгне
Ексклузивно

Путин, ще остане ли или ще си тръгне

Преди 18 часа
Какво не знаем за круизите
Ексклузивно

Какво не знаем за круизите

Преди 1 час
Бум на варицела в цялата страна
Ексклузивно

Бум на варицела в цялата страна

Преди 1 час
Къде е обявен жълт код за мъгла днес
Ексклузивно

Къде е обявен жълт код за мъгла днес

Преди 3 часа
<p>Жената, която <strong>спаси милиони</strong> животи&nbsp;</p>
Ексклузивно

Жената, която спаси милиони животи 

Преди 4 часа
DW: Когато Америка забрани алкохола
Ексклузивно

DW: Когато Америка забрани алкохола

Преди 15 часа
Путин, ще остане ли или ще си тръгне
Ексклузивно

Путин, ще остане ли или ще си тръгне

Преди 18 часа
<p><strong>Антъни Джошуа</strong> се срещна с Усик</p>
Ексклузивно

Антъни Джошуа се срещна с Усик

Преди 19 часа
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Водещи новини