В Китай откриха "животински Помпей" от периода креда
Източник: Архив ЕПА/БГНЕС

П алеонтолози са открили в Североизточен Китай цяло гробище с древни птици и динозаври, които на практика са били погребани мигновено от пепелта на местния "Везувий" преди около 130-120 милиона години, съобщи сп. "Нейчър Къмюникейшънс" (Nature Communications).

Учените често намират вкаменени части от стволове и корени на дървета, отпечатъци от листата им и други растителни останки.

Пълноценни екосистеми, т.нар. вкаменени гори, се срещат много рядко и представляват огромна ценност за палеонтолозите. През февруари 2012 година учените са възстановили облика на последните подобни находки в околностите на Ню Йорк.

Цзин Мен от Музея по естествена история на САЩ в Ню Йорк и неговите колеги са се натъкнали на още един подобен пример, като са изследвали наноси и вкаменелости от периода креда, намерени в Североизточен Китай.

Тук на територията на провинциите Ляонин, Хъбей и автономния район Вътрешна Монголия се намират едни от най-богатите "гробища" с останки на динозаври и древни птици, живели на територията на Китай преди 130-120 милиона години.

Една от отличителните черти на вкаменелостите, които се отнасят към формациите Исян и Цзюфотан, е, че са великолепно съхранени. Това е позволило на учените да възстановят облика на много динозаври и птици.

Авторите на статията са установили, че повечето от динозаврите и птиците са загинали много бързо и на практика мигновено са били погребани под земята.

Свидетелство за това са позите и добре запазените фосили.

Освен това в самата почва се съдържа голямо количество вулканична пепел, микроскопични парченца пемза, обсидиан и фрагменти от магматични скали.

Имайки предвид тези факти, Мен и неговите колеги твърдят, че цялата тази формация може да се смята за своеобразен "Помпей"* от периода креда, който е възникнал в резултат на няколко вулканични изригвания.

____________________

* Древният град е разположен в Неаполитанския залив, на 22 км югоизточно от Неапол.  Това е най-голямото съхранено до днес антично селище.

Когато през ХVI в. при изграждането на нова канализация работниците попадат върху дебел слой вулканичен прах, никой не подозира, че светът е изправен пред най-големия, изцяло съхранен античен град в историята.  Два века по-късно археолозите изваждат на бял свят останките от древни къщи и вкаменените тела на техните обитатели.

Днес повече от половината от сградите в някогашния Помпей са разкрити и отворени за  посетители. 65 хектара от оригиналното селище са притегателен център за тълпи от туристи.

Откритията на археолозите надминават и най-смелите очаквания. Изпод земята изниква град с внушителни размери, кръгла структура и защитен от каменна стена, дълга 3120 м, с 11 кули и 7 градски врати.

В центъра е правоъгълният форум, ограден с колони. Тук е кипял търговският, политическият и религиозният живот на града. На това място се намират храмът на Аполон, храмът на Юпитер, курията, общинският съвет, покритият пазар, съдът.

В южната част на града е известният Триъгълен форум с дорийски храм от VI в. пр.н.е. Запазени са останките от два театъра, амфитеатър за 20 000 зрители, където са се провеждали гладиаторските боеве, три обществени бани, които са били основно място за социални контакти.

В ранната утрин на 24 август 79 г. над кратера на Везувий се издигнал облак с необичайна форма. През нощта вулканът забълвал пепел, която покрила околността. Земята се разтреперила от непрекъснати подземни трусове. Тогава още не било късно да се избяга, но малцина се решили. На следващия ден от кратера започнали да изригват потоци камъни и пепел и сивият облак закрил слънцето. След това Везувий започнал да бълва лава, а вятърът отнесъл отровните газове към Помпей.

Така всички, потърсили убежище по домовете си, загинали от ужасяваща смърт, задушавайки се от серните изпарения. 18 часа продължил зловещият гняв на Везувий. Дим, пламъци и пари залели околността. Помпей потънал под слоеве вулканична пепел, която на места достигала 6 м.

На този мрачен 25 август загинали над 2000 души.

Пожар гори в складова база край летището в Бургас

На място са три противопожарни автомобила

Украйна подписа с ЕС споразумение за "Единен пазар"

Свят Преди 12 минути

Беше подписан и меморандум за стратегическо партньорство между страните в областта на възобновяемите газове

Деца откриха отровени животни край Павел баня

Образувано е досъдебно производство

Джафар Панахи

Иран: Известен филмов режисьор започна гладна стачка в затвора

Иранският филмов режисьор Джафар Панахи започна гладна стачка в затвора

<p>Турция към западни държави: Психологическа война</p>

Турция критикува западни държави заради предупреждения за сигурност, които "вредят" на туризма

Германия, Нидерландия и Великобритания са сред страните, които тази седмица затвориха консулствата си в Истанбул

Работодатели сезират ЕК за минималната заплата

Решението МРЗ да е 50 на сто от средната за страната е грешка, смята АИКБ

Доналд Дък в свръхлимитирана колекция на „Карл Лагерфелд“

Колекцията, използваща образа на анимационния герой Доналд Дък, ще бъде налична само на сайта Karl.com, както и разпространена чрез избрани търговци

Радев и Новак обсъдиха войната в Украйна

Унгария и България следят с тревога инвазията

Вучич

Вучич: Целта на Косово е да предизвика военен сблъсък

"Режимът в Прищина започна да малтретира сърбите в Косово с единствената цел да ги унизи и да предизвика конфликт", каза Вучич

ЕЦБ вдигна лихвите, какви ще са последствията

Повишаването на лихвените проценти на ЕЦБ неминуемо ще доведе до вдигане на лихвите по кредитите и депозитите в България

<p>Джил Байдън ще има водеща роля на наградите &quot;Грами&quot;</p>

Първата дама на САЩ Джил Байдън ще връчва награди "Грами"

"Грамофончета" на победителите ще връчват звезди като Карди Би, Оливия Родриго, Дуейн Джонсън, Вайола Дейвис, Били Кристъл, Джеймс Кордън, Шаная Туейн

Нейтън Лий Преследващия кон

Нейтън Преследващия кон с обвинения в сексуално насилие и трафик на хора

Преследващия кон е лидер на религиозна секта, известна като „Кръгът“ („The Circle“)

"Ние сме тук заедно, за да покажем, че подкрепата на ЕС за Украйна продължава да е силна", написа Фон дер Лайен в "Туитър".

Урсула фон дер Лайен в Киев: ЕС планира да наложи нови санкции на Русия