Откриха ли "божията частица"?
Източник: ЕПА/БГНЕС

Учени от Европейския център за ядрени изследвания край Женева (CERN.ch) съобщиха на пресконференция, че са открили частица, чиито характеристики съвпадат с отдавна търсения бозон на Хигс, т. нар. "божия частица".

Учените смятат, че неуловимият досега бозон е в основата на сформирането на галактики, звезди и планети след Големия взрив. Те се опитват да докажат съществуването на частицата в опит да обяснят как материята добива масата си.

И двата експеримента в Големия адронен колайдер, които целят да докажат съществуването на бозона, са достигнали до

ниво на сигурност, което отговаря на "откритие".

Все пак има още работа, докато учените се убедят, че това, което виждат, е Хигс бозон, стана ясно на пресконференцията.

И двата екипа заявиха, че данните, които са получили, са отговаряли на частица, тежаща около 125-126 гигаелектронволта (GeV), или около 130 пъти по-тежка от протона в сърцето на всеки атом.

Джо Инкандела, говорител на експеримента CMS, заяви твърдо, че става въпрос за нова частица. Комбинирайки различни данни, екипът е стигнал до ниво на сигурност "5 сигма", или шанс едно към 3,5 млн. Хигс бозон да не съществува, а данните да се дължат на статистическо отклонение. Комбинирайки всичките данни обаче нивото на сигурност е спаднало до "4,9 сигма" или шанс едно към 2 млн.

Фабиола Джианоти, говорител на втория експеримент - "Атлас", обяви, че според техните данни има ясни сигнали, с ниво на сигурност "5 сигма", за нова частица с маса около 126 GeV.

82-годишният Питър Хигс, на когото е наречена частицата, каза, че не е очаквал такова откритие да се случи в живота му и се пошегува, че ще помоли семейството си да изстудява шампанското.

Часове преди официалното обявяване на данните видео, публикувано погрешка за кратко на сайта на ЦЕРН, съобщи за наблюдаването на нова частица с маса близка до тази, която би трябвало да има "божията частица".

Във видеото, открито от американското списание "Сайънс Нюз" (ScienceNews.org), физикът Джо Инкандела заявява:

"Наблюдавахме нова частица и имаме достатъчно силни индикации, че има нещо".

Инкандела e говорител на един от двата екипа, търсещи елементарната частица бозон на Хигс в ЦЕРН.

Във видеото той обяснява, че въпросната частица бързо се разпада на два фотона по начин, съответстващ на бозона на Хигс. Ученият добавя, че масата му е 130 пъти по-голяма от тази на протона, или малко по-голяма от предишните наблюдения в ЦЕРН, които говореха за маса от 125 гигаелектронволта.

"Това е много показателно... Това е частицата с най-голяма маса и ако потвърдим всичко това, а мисля, че ние го правим, това може да бъде

едно от най-големите открития

или наблюдения на нови явления в нашата изследователска област от 30 или 40 години насам", казва с ентусиазъм Инкандела.

Ако характеристиките на тази частица съответстват на предвижданията на някои теории на границите на физиката, "тогава бихме били наистина свидетели на нещо тясно свързано с произвеждането на пространство-време, което е фундаментално за вселената и което би представлявало голямо откритие, важно колкото откриването на кварките, дори може би на антиматерията", завършва той във видеото.

"Откриването на бозона Хигс би означавало, че сме на прав път и че нашите знания за материята са верни", обясни проф. Джим ал Халили в интервю за Би Би Си.

Това обаче е и само първата стъпка към бъдещи открития.

Много въпроси чакат отговор, каза той.

По думите му има други частици, които чакат да бъдат открити.

Доказването на съществуването на Хигс би позволило на учените да преодолеят много спорни въпроси и да гледат в правилната посока за нови частици, давайки ни по-задълбочено разбиране за Вселената.

Може би, чрез андронния колайдер ще бъде открита и частицата, от която се състои съставляващата голяма част от вселената "тъмна" материя.

В понеделник физици от националната лаборатория "Ферми" в САЩ обявиха, че имат най-убедителните известни данни за субатомната частица Хигс бозон в следите от сблъсъци в затворения вече ускорител "Теватрон", съобщи Ройтерс.

Данните обаче не достигат за доказателство, тъй като същите остатъчни следи могат да са и от други субатомни частици. Физиците могат да изключат другите възможни обяснения със сигурност само 550 към 1. Това означава, че вероятността следите да не са от Хигс бозон, е по-малка от 0,2%. По международните правила обаче вероятността трябва да е почти 0,14%.

Семеен скандал: - Стига си врещяла, комшиите ни чуха! Влез в чата да се разберем като хората...

Разследват случай на насилие спрямо 12-годишно момиче в Свиленград

Разследването е за проявено насилие спрямо 12-годишно момиче от други малолетни лица

Путин за първи път посети в болницата ранени в Украйна руски войници

Путин пристигна също днес в централата на министерството на извънредните ситуации на улица "Ватутин" в Москва, за да представи лично пред колегията на министерството новия министър Александър Куренков

Стоичков

Христо Стоичков кани чужди туристи на почивка в България

"Бил съм много пъти в Румъния и знам как ме посрещате, затова тази година ви очакваме на нашето Черноморие", казва Стоичков

Легендите от АББА отново на сцената, но само виртуално

АББА стартира поредица от концерти с най-съвременни дигитални аватари, които ще "заместят" четиримата истински изпълнители

Принцеса Шарлийн

Принцеса Шарлийн: Здравето ми все още е крехко

"Пътят беше дълъг, труден и толкова болезнен", признава принцесата на Монако

<p>Колко дни работим за държавата през 2022 година</p>

Експерти: Точно 146 дни работим за държавата през 2022 година

Официалната дата на данъчната свобода - 26 май

„Аквамен“ е най-касовият филм на „Ди Си комикс“

Заради липса на химия с Джейсън Момоа: Обмислят да заменят Амбър Хърд в „Аквамен 2“

Това заяви президентът на филмовото студио "DC Films" - отдел на "Warner Bros."

Борис Джонсън