Американското икономическо списание "Форбс" (Forbes.com) предлага в сайта си прогнози за резултатите на няколко компании. В това няма нищо необичайно, освен факта, че статиите за тези прогнози са написани не от човек, а от робот, пише в. "Фигаро".
Вместо да използва журналист, американското списание прибягва до технология, предложена от "Наратив сайънс" (NarrativeScience.com), малка американска компания, чиято централа се намира северно от Чикаго, в пределите на университетско градче.
Роботът, който списва статиите на сп. "Форбс", всъщност е
софтуерен продукт, разработен от двама специалисти по изкуствен
интелект - Лари Барнбаум и Крис Хамънд, с помощта на журналисти.
Резултатът е, че
софтуерът преобразува
данните, с които разполага, в текст
и то по такъв начин, че
накрая продуктът трудно може да се различи от
статия, написана от журналист.
За целта компютърната програма използва информация от база данни, в която се съдържат най-често използваните от журналистите думи и изрази.
Първоначално компанията, разработила програмата, я създала, за да списва спортни информации. Днес програмата се използва и за материали за финансовия пазар и пазара на недвижими имоти.
Софтуерният продукт
работи с невероятна скорост.
Той произвежда статия за по-малко от две минути и то за скромната цена от около 10 долара за 500 думи.
Тази бързина на относително ниска цена е предимство в момент, когато заради кризата много издания се опитват да намалят разходите си. Според в. "Ню Йорк таймс" програмата вече се използва от двайсетина клиенти, но повечето от тях искат да запазят анонимност.
Един от създателите на програмата Крис Хамънд не изключва варианта след около пет години "роботизирана" статия да спечели престижната награда за журналистика "Пулицър".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!