П рез 90-те години на миналия век, тези бурни години на прехода, когато България се отваря към света след десетилетия зад Желязната завеса, един неочакван герой се издига на пътищата ни: автомобилът.
Не просто средство за транспорт, а истински израз на народния дух, на креативността и гордостта на българина. През 90-те – онези машини, които често бяха накичени с личен почерк, но винаги с доза ентусиазъм и оригиналност. Това не е история за лукс или перфектен дизайн, а за човешката душа, която търси красота в ежедневието.
Представете си София през 1992 г. Улиците, все още изпълнени с трабантите и лади от социалистическото минало, започват да се пълнят с нови гости: употребявани "Фолксвагени", "Опели" и дори някой и друг "Мерцедес" от Западна Европа. За българина, който е преживял дефицита на резервни части и опашките за бензин, притежанието на кола е нещо повече от удобство – то е символ на свобода.
"Колата е като второто ми аз", казва българинът през 90-те. "Тя показва кой си ти, какво можеш да създадеш с ръцете си.", категоричен бе той.
И тук идва интересната част: народопсихологията на българина през 90-те се проявява именно в начина, по който ние "кичим" колите си. Не с професионален тунинг от скъпи ателиета – те все още са рядкост – а с домашна креативност, вдъхновена от западните филми и списания, които започват да пристигат. Кичът, както го наричат някои, не е грешка, а израз на гордост. Той е начин да се каже: "Аз съм тук, аз съм уникален!" Вземете например класическата "Лада 2107" – скромна, надеждна, но често преобразявана в нещо по-цветно. Един ентусиаст от Варна ни разказва как е добавил голям спойлер на задния капак, "за да изглежда по-спортна, като онези от 'Формула 1'". Не е перфектно, но е негово – и в това се крие чарът.
През 90-те, когато икономиката е в криза, а инфлацията гълта заплатите, българинът се научава да импровизира. Резервните части са скъпи, затова се раждат хиляди малки работилници по гаражи и дворове. "Дизайнът" става личен проект: стикери с надписи като "King of the Road" или флагове на любими футболни отбори, залепени на стъклата. Антени, които не винаги са функционални, но добавят височина и стил. Цветни светлини под шасито, вдъхновени от американските филми, които правят колата да свети като коледна елха през нощта. А гордостта? Тя е в очите на собственика, когато паркира пред блока и съседите се събират да коментират. "Виж, колко е хубава сега!", казва той, и в думите му няма ирония – само чиста радост от създаденото.
Но най-добрите сред най-добрите имаха на скоростния лост топка с кехлибар. И в тая топка с кехлибар - печелеха тия, които имаха препариран скорпион. Видиш ли такава топка със скорпион веднага разбираш - "Този мъж може всичко!"
Тази креативност не е случайна. Според психолози, с които разговаряхме, тя отразява дълбокия стремеж на българина към индивидуалност след години на "униформеност".
"През социализма всичко беше еднакво – от колите до дрехите", обясняват психолозите.
"В 90-те, колата става платно за изява. Кичът е форма на бунт, но и на оптимизъм. Хората искат да добавят цвят в сивотата на ежедневието." И наистина, в онези години виждаме експлозия от идеи: някой слага огромни джанти на малка "Фиат Уно", за да изглежда по-агресивна; друг боядисва "Москвич" в яркочервено и добавя хромирани детайли, вдъхновени от класическите американски коли. Не винаги е естетично по западните стандарти, но е автентично българско – смесица от традиция и модерност.
Забавни истории не липсват. Спомняте ли си модата с "музикалните клаксони"? Имаше шофьор от Бургас, който си сложи мелодията на "Ламбадата" – хитът от 90-те.
"Когато натисна, всички се обръщат и се усмихват!", смее се той. Или пък онези, които добавят изкуствени ауспуси, за да звучи колата по-мощно. Това не е подигравка с техниката, а начин да се почувстваш като герой от филм. В Пловдив, например, се ражда цяла субкултура около "тунингованите" коли – млади хора се събират на паркинги, разменят идеи и се надпреварват кой ще направи по-оригинална модификация. "Не е за скорост, а за стил", казва един от тях. "Горд съм, че моята 'Голф' е единствена по рода си."
Разбира се, не всичко е розово. Пътищата са лоши, бензинът – скъп, а полицията често спира за проверки. Но дори в тези трудности се проявява българската упоритост. Колата става част от семейството: децата помагат в миенето, жената предлага идеи за интериора – плюшени седалки или висящи играчки на огледалото. Това е гордостта на домакина, който, въпреки всичко, успява да създаде нещо свое. В сравнение с западните страни, където дизайнът е професионален, нашата версия е по-народна, по-човешка. Кичът тук не е дефект, а акцент – като шарените черги в българския дом, които добавят топлота.
Днес, гледайки назад, тези коли от 90-те ни карат да се усмихваме с носталгия. Те са свидетели на един период, в който българинът се учи да бъде свободен, да експериментира. Чувството за дизайн не е винаги перфектно, но е искрено. Гордостта от собствената кола – дори накичена с импровизирани детайли – е това, което ни прави уникални. В края на краищата, в света на автомобилите, както и в живота, важното е пътуването, а не само дестинацията. И ако колата ти кара да се чувстваш крал на пътя, значи си постигнал нещо голямо.