2

Б омбастичен съдебен иск описва "ужаса и мъката", с които вероятно са се сблъскали намиращите се на борда на злополучния подводен апарат "Титан" в ужасяващите последни мигове, преди плавателният съд да се взриви през юни 2023 г.

В иска на стойност 50 млн. долара се казва, че "обреченият" подводен апарат е имал "проблемна история", и се твърди, че OceanGate и нейният вече покойник главен изпълнителен директор Стоктън Ръш не са разкрили ключови факти за батискафа и неговата издръжливост, преди 77-годишният френски изследовател Пол-Анри Наржоле и още трима души да се гмурнат на 18 юни 2023 г.

В иска се твърди, че както компанията, така и Ръш са проявили небрежност при изграждането на подводницата, въпреки че са рекламирали възможността "да станете един от малкото, които ще видят "Титаник" със собствените си очи" срещу 250 000 долара за билет.

Тези неизправности доведоха до това, че само 90 минути след началото на пътуването "Титан" е свалил своите тежести, което означава, че екипът е прекъснал или се е опитал да прекъсне гмуркането.

"Въпреки че точната причина за повредата може никога да не бъде установена, експертите са съгласни, че екипажът на "Титан" е трябвало да разбере какво се случва", се казва в иска, подаден във вторник в окръг Кинг, Вашингтон, от семейството на Наржолет.

Здравият разум диктува, че екипажът е бил наясно, че ще умре, преди да умре - продължава се в иска. 

Екипажът може би е чувствал тежестта на водата как притиска корпуса на "Титан". Екипажът е загубил комуникациите си, а може би и захранването.

Според експертите те са продължили да се спускат, знаейки за необратимите повреди на кораба, изпитвайки ужас и душевни терзания, преди "Титан" окончателно да се взриви.

В иска се критикува "модерната, съвременна, безжична електронна система" на "Титан" и се посочва, че "нито един от контролерите, инструментите за управление или измервателните уреди не би работил без постоянен източник на енергия и безжичен сигнал".

Освен това Ръш, който е управлявал кораба по време на фаталното пътуване, е наречен "ексцентричен и самопровъзгласил се за "новатор" в областта на дълбоководното гмуркане".

След катастрофата както OceanGate, така и Ръш са подложени на критики за погрешната конструкция на кораба.

В интервю за CBS News месеци по-рано Ръш признава: "Управляваме всичко с този джойстик за игра".

Когато репортерът Дейвид Поуг сравнява батискафа "Титаник" като конструиран от Макгайвър, Ръш отговаря: 

"Не знам дали бих използвал това описание. Така че съдът под налягане изобщо не е Макгайвър, защото там работим с "Боинг", НАСА и Вашингтонския университет. Всичко останало може да се провали. Двигателите ви могат да се повредят, светлините ви могат да се повредят и пак ще сте в безопасност".

И все пак Ръш пропуска да спомене, че през 2018 г. професионалисти предупреждават, че експерименталният подход на OceanGate към конструкцията на подводницата може да доведе до потенциално "катастрофални" резултати.

По онова време той е отказал да получи сертификат, според който "Титан" е безопасен, и многократно е пренебрегвал предупрежденията, че плавателният му съд е смъртоносен капан, който "ще убие някого", определяйки ги като "сериозна лична обида".

Към 9:45 ч. плавателният съд губи всякаква връзка с кораба-майка "Полярен принц". 

Въпреки това на OceanGate Expeditions са били необходими осем часа, за да съобщи за изчезналата подводница на бреговата охрана на САЩ, след като е изгубила контакт. 

Това доведе до масирана международна реакция за спасяването на петимата пътници. Кораби от цялото земно кълбо започнаха да се отправят на път, за да помогнат в търсенето на изчезналата подводница, докато часовете за спасяване бързо изтичаха. 

Беше разкрито също, че системата за наблюдение на американските военноморски сили е засякла възможен звук от имплозия на плавателния съд при спускането - но усилията за търсене продължиха. 

Накрая, след трескаво четиридневно търсене, дистанционно управляван подводен апарат (ROV) трагично откри отломките на "Титан" на около 487 метра от носа на "Титаник". 

Всичките петима мъже на борда са загинали на място, когато "Титан" е претърпял "катастрофална имплозия", отсъждат властите. 

Сега искът обвинява за имплозията "постоянната небрежност, безразсъдство и небрежност" на OceanGate и Rush. 

Адвокат Тони Бъзби от адвокатската кантора Бъзби в Хюстън, Тексас, който представлява семейството на загиналите казва, че се надява искът да "даде отговор на семейството как точно се е случило това, кои са участвали и как са могли да позволят това да се случи".

Той добави, че според него е "показателно, че въпреки че Вашингтонският университет и "Боинг" са имали ключова роля в проектирането на предишни, но по-малки версии на "Титан", и двете наскоро отрекоха каквото и да било участие в модела на подводницата, която се взриви".

Изказани са няколко различни теории за това какво е причинило имплозията.

В статия, публикувана в списанието на Националната академия на науките (PNAS), ръководителят на изследването и професор по гражданско и екологично инженерство Роберто Баларини предполага, че несъвършенствата на въглеродните влакна, използвани за изграждане на корпуса на подводницата "Титан", може да са виновни за опустошителната имплозия.

Освен това той предположи, че всички повреди, натрупани от предишни гмуркания на плавателния съд, биха могли да го направят уязвим на "микроизкривяване".

"Най-простото обяснение на това е, че вземате дълга спагета и я натискате с два пръста. Какво ще се случи? По същество ще се изкриви, ще се счупи. Ето какво представлява огъването. Това е, когато компресирате нещо и то се деформира значително, защото това е нестабилност", обясни Баларини.

Изследователите не са успели да проверят дали микроизкривяването е в основата на повредата на "Титан", но са разгледали съдове с подобни форми и материали. 

Други експерти също обвиняват композитния материал на корпуса от въглеродни влакна.

Малките несъвършенства, които биха могли да останат незабелязани, излагат плавателни съдове като "Титан" на риск от срутване при силен натиск. 

Сега, когато корабът е напълно имплодирал, изследователите вероятно никога няма да определят точното място на дефекта, причинил трагичното събитие. 

Въпреки това бреговата охрана на САЩ продължава да разследва трагедията. 

"Работим в тясно сътрудничество с нашите национални и международни партньори, за да осигурим цялостно разбиране на инцидента", заяви в изявление през юни председателят на борда Джейсън Нойбауер.

Ключово публично изслушване е насрочено за септември. 

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Коментари 2
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

2 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
X се е опитала да избегне спирането на услугата в Бразилия

X се е опитала да избегне спирането на услугата в Бразилия

Свят Преди 36 минути

Това е било в нарушение на заповедта за спиране, а не по невнимание, смята местното правителство

"Вещиците от Буча": Жените, които свалят руски дронове

"Вещиците от Буча": Жените, които свалят руски дронове

Свят Преди 1 час

Учителки, възпитателки, ветеринарни лекарки - в нормалния живот тези жени имат съвсем други професии, но сега са доброволки

<p>Путин е изправен пред сериозен проблем</p>

Професор: Путин е изправен пред сериозен проблем-губи интелектуалците си

Свят Преди 1 час

Подробности може да прочетете в следващите редове

Top Employers 2024: В McDonald's всеки има равен шанс за развитие

Top Employers 2024: В McDonald's всеки има равен шанс за развитие

България Преди 1 час

Какви са предимствата да работиш за световнопризната компания

Датската кралица Маргрете Втора е в болница

Датската кралица Маргрете Втора е в болница

Свят Преди 2 часа

Датските медии съобщават, че тя е в добро състояние

Националните награди на Съвета на жените в бизнеса в България. Истории на успех (ПЪРВА ЧАСТ)

Националните награди на Съвета на жените в бизнеса в България. Истории на успех (ПЪРВА ЧАСТ)

Вдъхновени истории Преди 2 часа

Вдъхновяващи постижения за многообразие, равнопоставеност и приобщаване

McDonald's е на върха на класацията на най-добрите работодатели в България 5 поредни години

McDonald's е на върха на класацията на най-добрите работодатели в България 5 поредни години

България Преди 2 часа

Компанията се стреми всеки техен служител да се чувства значим

Как конкурсът на СЖББ за многообразие, равнопоставеност и приобщаване създава промяна (ВТОРА ЧАСТ)

Как конкурсът на СЖББ за многообразие, равнопоставеност и приобщаване създава промяна (ВТОРА ЧАСТ)

Пари Преди 2 часа

Вдъхновяващи постижения за многообразие, равнопоставеност и приобщаване

Японци отричат да са слагали бомби в уоки-токитата на "Хизбула"

Японци отричат да са слагали бомби в уоки-токитата на "Хизбула"

Свят Преди 3 часа

ИКОМ заяви, че е спряла производството на моделите радиостанции, идентифицирани при атаката

.

Милиардерът Мохамед ал Файед е обвинен в сексуално насилие

Свят Преди 3 часа

Пет жени твърдят, че са били изнасилени от Ал Файед

<p>Отнеха световните рекорди на Цанко Цанков&nbsp;</p>

Отнеха световните рекорди по плуване на Цанко Цанков

България Преди 3 часа

Причината за решението са намерени доказателства за фалшифицирани GPS данни от плуването му в Дунав

Турция предупреди: Има риск от регионална война

Турция предупреди: Има риск от регионална война

Свят Преди 3 часа

Фидан: Тази криза може да се превърне в глобална война

Гигантски „летящи“ паяци Joro нападнаха няколко щата в САЩ

Гигантски „летящи“ паяци Joro нападнаха няколко щата в САЩ

Свят Преди 3 часа

Някои ги наричат парашутни паяци заради начина, по който се движат

.

Експерти разкриват: Как пейджърите се превръщат в бомби

Свят Преди 3 часа

Необходим е детонатор - Робсън го сравнява с ключ за осветление, а в този случай щракването на ключа е изпращането на определено съобщение до пейджъра, обяснява експерт

“ETERNO”- фламенко спектакъл в чест на великия Пабло Пикасо

“ETERNO”- фламенко спектакъл в чест на великия Пабло Пикасо

Любопитно Преди 4 часа

Ще го видим на сцената на зала 1 в НДК на 26 ноември 2024