Скоростните пътища са национални обекти, специално изградени и означени за движение само на моторни превозни средства с високи скорости, записаха депутатите в закона.
Те ще имат самостоятелни платна за движение във всяка посока с разделителна ивица между тях, като всяко платно е с най-малко две ленти за движение.
Освен това пресичането с други пътища, улици, железопътни и трамвайни линии ще е само на различни нива, а вливането и отливането на движението се осъществява само от пътни възли на различни нива.
Скоростните пътища ще имат предпазна телена ограда, площадки за принудително спиране и площадки за краткотраен отдих.
От опозицията предупредиха, че тази промяна в закона ще се ползва, за да не бъде изградена изцяло автомагистрала "Хемус".
Четин Казак (ДПС) каза, че има ясни намерения част от автомагистрала "Хемус" да бъде заменена със скоростен път. Той поиска изграждането на АМ "Хемус" да е приоритет. Това означава, че в Северна България няма да има нито една магистрала за сметка на четири в Южна България, каза Казак и добави, че юга се развива за сметка на севера.
Румен Такоров (Коалиция за България) посочи, че никъде в Европа няма скоростни пътища. Колегата му Петър Мутафчиев посочи, че не бива да се говори за замяна на автомагистрали със скоростни пътища.
Веселин Давидов (ГЕРБ) посочи, че регламентирането в закона на скоростните пътища е една опция в повече, даваща на изпълнителната власт по-голяма гъвкавост при планирането и развитието на републиканската пътна мрежа.
Любен Татарски посочи, че наистина се предвижда част от автомагистрала "Хемус" между Велико Търново и Шумен да бъде скоростен път по финансови причини.
Управляващата партия се отказа да забрани напълно рекламните билбордове по магистралите.
Народното събрание прие на второ четене промените в Закона за пътищата, като между първо и второ четене отпадна предвидената забрана за рекламни съоръжения по скоростните пътища.
Председателят на АПИ Лазар Лазаров обясни пред журналисти, че
правилата за билбордовете по магистралите ще бъдат регламентирани в специална наредба.
Попитан защо текстовете се различават от приетите на първо четене, където се забраняваше изобщо рекламни съоръжения по магистралите и скоростните пътища, Лазаров отговори, че съвсем първоначалният вариант на промените предвиждал билбордовете да са разрешени, но да бъдат изместени на безопасно разстояние - 14 метра за автомагистралите и 8 метра за първокласните пътища.
Сега ни се дава възможност в шестмесечен срок от влизането на закона в сила тези правила да бъдат регламентирани, каза той и допълни, че в тази наредба ще бъдат определени и отстоянията, както и таксата, която според него в момента е ниска.
В момента приходите на пътната агенция от тези такси е около 5 милиона лева годишно.
Лазаров уточни, че на автомагистрала "Люлин" и в новите участъци на "Тракия" пътната агенция, поне със сегашното си управление, няма да допусне билбордове.
Парламентът прие, че издадените до влизане в сила на този закон безсрочни разрешения за експлоатация на рекламни съоръжения остават валидни за срок до пет години. Депутатите записаха, че правителството трябва да приеме промени в наредбата в 6-месечен срок.
Само по новите магистрали и рехабилитираните участъци ще бъде разрешена скорост от 140 км/ч
В момента максималната скорост на автомагистралите е 130 км/ч. Максималната скорост за леки автомобили на скоростен път ще е 120 км/ч решиха още депутатите.
В коментар на промените шефът на АПИ уточни, че например в старите участъци на автомагистрала "Тракия" ще има знаци, които да ограничават скоростта под разрешената.
От опозицията обявиха, че новото увеличение на скоростта ще доведе до повече катастрофи и жертви по пътищата и е "игра с живота на хората".
Станислав Иванов (ГЕРБ) представи данни, според които с увеличаването на скоростта на 130 км/ч преди няколко години първоначално пътните произшествия са намалели. От управляващата партия обявиха, че скорост от 140 км/ч по магистралите има в Германия. Павел Шопов "Атака" заяви, че нашите магистрали не са за тази скорост.
Решено беше, че при движение по скоростен път на водача е забранено да спира пътното превозно средство за престой извън специално обозначените за това места, както и да завива в обратна посока, да се движи назад, да навлиза в разделителната ивица или да я пресича, включително на местата, където тя е прекъсната.
Водачът на пътно превозно средство, движещо се по скоростен път, принуден да спре поради независещи от него обстоятелства, може да направи това върху площадката за принудително спиране извън платното за движение, като през нощта и при намалена видимост сигнализира спряното пътно превозно средство с предупредителен светлоотразителен триъгълник или включен авариен сигнал, записаха депутатите в промените.
При невъзможност да отстрани повредата и да продължи движението той е длъжен да вземе мерки за изтегляне на пътното превозно средство от скоростния път по най-бърз начин. Пътно превозно средство, получило повреда при движение по скоростен път, може да бъде теглено с гъвкава връзка само до най-близкия изход на скоростния път.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!