16

От 25-ти май 2018 г. е в сила новият Общ регламент за защита на личните данни (GDPR) в рамките на Европейския съюз (ЕС). Неговата цел е да гарантира по-добрата защита на личните данни на хората, но същевременно той доведе и до доста голям хаос с много неочаквани странични ефекти. Един от тях е, че някои чуждестранни сайтове вече блокират достъпа на потребители от ЕС.

За какво да внимаваме при новите правила за личните данни

Новият Регламент за личните данни влиза в сила от днес

Сред тях са и някои големи американски медии като The Chicago Tribune и LA Times. Множество по-малки чуждестранни медии и сайтове също ограничават достъпа на потребители от ЕС, отбелязва БиБиСи. Аргументът на повечето сайтове е, че не могат да изпълнят изискванията на регламента. Вместо да рискуват големите глоби и скъпи дела, сайтовете предпочитат просто да се откажат от част от аудиторията си поне за сега. Тъй като липсва каквато и да е съдебна практика с GDPR някои компании не искат именно те да са опитните зайчета.

Зукърбърг в ЕП: Извинявам се, не направихме достатъчно

ЕС с нови закони за защита на личните данни след скандала с Facebook

Други сайтове пък предприемат по-различен подход. USA Today например реши да направи отделна версия за своите европейски читатели. В нея е махнато всичко, което може да се определи като събиране на лични данни. Резултатът е сайт, който се зарежда много бързо, но същевременно е без никакви реклами или допълнително съдържание. Следователно той работи на загуба за USA Today.

6 практични съвета по GDPR за маркетинг професионалисти

Всичко това създава един основен проблем - ограничава достъпа на интернет потребителите до информация, което всъщност е един от най-важните и ключови елементи на интернет като цяло. Има и друг проблем, GDPR задължава компаниите да изискат съгласието от потребителите, за да събират личните им данни, но не и да отказват достъпа до услугите им, ако те не дадат такова съгласие. Така се получава и ситуация, в която много сайтове и услуги задължават потребителите да се съгласят да се събират данните им, в противен случай ще им бъде отказан достъп до сайта или услугата. В оригиналния си замисъл в такава ситуация GDPR предвижда просто услугата да се използва без събиране на лични данни. Не всички компании обаче смятат така и предпочитат да изискват пълно съгласие или просто да откажат достъп.

Най-голямата реформа в ЕС за защитата на личните данни

И макар да се очакваха проблеми около GDPR, точно подобно ограничаване е изненадващо. От една страна, защото за навлизането на GDPR се знае от години, а от месеци темата се обсъжда много активно. Това предполагаше, че въпросните сайтове и компании са имали достатъчно време да се подготвят или най-малкото да предупредят засегнатите потребители предварително, че ще има подобни ограничения. В масовия случай обаче подобни известия нямаше и много потребители разбраха за проблема едва, когато видяха съобщенията за отказан достъп при опитите си да използват сайтовете.

Самите регулатори няма какво да направят. Компаниите са в правото си да отказват достъп до услугите си. Така за потребителите остават неприятните странични ефекти и в момента дори тези, които биха се съгласили да се събират определени данни за тях от въпросните сайтове, нямат достъп до тях. Очакванията са, че постепенно първоначалната паника сред компаниите ще отшуми и те ще възобновят достъпа на европейските потребители. Докато това се случи обаче потребителите имат избор или да чакат и да търсят информация другаде, или да използват прокси и VPN (Virtual Private Network) услуги, за да заобикалят ограничаването на достъпа на базата не географското разположение, което по ирония също е сред практиките, които ЕС иска да прекрати.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.