Ц ентърът на нашата галактика Млечен път е наистина едно чудато място.

Той често остава в „сянка” за нас, земляните, тъй като пътят ни към него е пресечен от един от спиралните ръкави на галактиката, наситен със звезден газ и прах.

В продължение на 13 години обсерваторията „Кек” на американските острови Хавай събира данни в инфрачервения спектър и най-сетне можем да погледнем отвъд завесата и да разберем какво се случва в това така мистериозно място в Млечния път.

Свърхмасивната черна дупка в ядрото на галактиката – Стрелец А*, се държи необичайно и „яде” изключително настървено от заобикалящата я материя.

Наскоро астрономите откриват нов клас космически обекти, които се намират в близост до Стрелец А*.

Това се казва в скорошно проучване, публикувано тази в сряда в сп. „Нейчър”.

„Тези обекти изглеждат като газ и се държат като звезди”, казва Андреа Гез, автор на изследването и професор по астрофизика.

Обикновено такива обекти са по-компактни. Това обаче се променя, когато започнат да се доближават до черната дупка и малко по малко материята, която ги образува започва да се разтегля.

Това „разтегляне” и „изяждане” от черната дупка може да продължи от 100 до 1000 години.

През 2005 г. Гез и екипът ѝ за пръв път откриват подобен мистериозен обект, който кръщават G1. През 2014 г. втори такъв, с името G2, е забелязан да се приближава до черната дупка.

Астрономите смятат, че G2 всъщност някога са били две звезди, които заедно са обикаляли в орбита около черната дупка. Впоследствие са се слели в една по-масивна звезда, която е била скрита от дебел слой звезден газ и прах.

„В най-близката точка на приближаваме до черната дупка G2 показа изключително странно поведение”, споделя Гез.

„Моментът на изумление дойде, когато G2 се доближи изключително много до черната дупка, материята се разтегли и голяма част от горния слой газ и прах се изпари. Преди да се доближи до Стрелец А* G2 беше един незначителен обект с разредена материя. При контакта си с черната дупка обаче G2 сякаш придоби друга форма”, добавя Гез.

A post shared by blackhole_eventhorizon (@blackhole_eventhorizon) on

Гез и екипът ѝ са открили още няколко подобни обекта G3, G4, G5 и G6 и вече са установили техните орбити, които се различават от тези на G1 и G2.

Изследователите смятат, че всичките шест обекта всъщност са бинарни звездни системи.

Гез споделя, че сливането на звезди може би не е толкова рядко и се случва по-често, отколкото сме смятали до този момент.

„Черните дупки може би стимулират сливането на звездите от бинарни системи. Възможно е голяма част от звездите, за които се чудим как са се образували, да са продукт именно на сливането на две или повече звезди”, казва професорът.

„Земята се намира в „предградията” на галактиката, на 26 000 светлинни години от центъра на галактиката и Стрелец А *. Там гъстотата на звездното присъствие е 1 млрд. пъти по-голяма в сравнение с нашия регион. Гравитационните сили действат по различен начин там. Магнитните полета са много по-мощни. Центърът на галактиките обикновено е най-екстремното място”, обяснява Гез.

<p>Огромен пожар в автоморга в Хасково</p>