3

П роверка на цената, както и дали търговецът и колата действително съществуват са първите неща, които трябва да направите, когато решите да си купувате автомобил. Практиката на ЕПЦ показва, че купувачите се интересуват предимно от цената, а често не се проверява действителното съществуване на търговеца.

Преди поръчката

Питането за серийния номер на колата, изискването на копие от свидетелството за регистрация, от фактурата за първоначална покупка (ако колата е втора ръка), както и от показанията на километража, ще ви позволи да получите представа за продавача и за реалната стойност на колата. Естонската пътна администрация предлага онлайн услуга, чрез която може да се проверят основните параметри и прегледи на колата досега, преди тя да се купи през интернет. Шведската транспортна агенция също предоставя подобна онлайн услуга. Въпреки това не винаги е лесно да се получи информация дали даден автомобил не е краден.

Като цяло се препоръчва да се избягват всички предварителни плащания на пари в брой или банкови преводи към чуждестранни сметки и да се поглежда с подозрение към продавачи, които позволяват само тези начини на плащане. Препоръчително е да се плаща с кредитна карта, защото в случай на проблеми може да се прибегне до оспорване на плащането.

„Нов внос“? Това е списъкът на TUV за най-проблемните коли втора ръка
TUV публикува класацията на най-надеждните коли втора ръка

В доклада е обърнато специално внимание върху два типа измами, на които може да станат жертви потребителите при купуване на кола зад граница - клонирането и превъртането на километража.

В Германия превъртането на километража е наказуемо със затвор от 1 година или глоба. Във Франция санкцията е до две години затвор и глоба от 37 500 евро, а в Словакия – глобата е 266 евро.

В същото време едва в пет страни може да се получи информация за реалните километри на колата преди покупката. В Белгия и Холандия потребителите получават съответно т.нар. “Car-Pass”  или “NAP document”, където е записана тази информация. Във Великобритания километражът може да се провери като се използва записите от MOT (годишните технически прегледи – б.р.). В сайта на Шведската транспортна агенция потребителите могат да намерят данните за съответния километраж от последната техническа проверка. В Унгария също може да се направи подобна проверка.

Клонирането е даване на идентичност на друга кола, която вече е регистрирана. Потребителите често разбират, че са били жертва на подобна манипулация, когато получават актове за неплатени глоби за паркиране или за превишена скорост. В такъв случай те трябва да докажат, че не са били там.

По време на поръчката

След като се установи легитимността на търговеца, е добре да се провери и качеството на колата. Според минималните изисквания на Директива 2009/40 леките коли трябва да се тестват 4 години след първата си регистрация, както и на всеки 2 години след това. Не навсякъде обаче е задължително да се представят подобни документи за техническа изправност. Едно от изключенията е Франция, където трябва да има преглед 6 месеца преди продажбата и докладът от него трябва да се предостави на купувача.

Закупената кола трябва да премине технически преглед и в страната, където живее потребителят, преди да бъде регистрирана.

Писмен договор за продажбата не е необходим, но обикновено такъв трябва  за регистрирането на колата. Така е в Германия, Италия, Люксембург, Румъния и Швеция. В България договорът трябва да бъде в писмена форма и нотариално заверен.  Потребителите трябва да се уверят, че договорът съдържа данните, изисквани от законодателството на страната по продажба и регистрация.

За да регистрира автомобил, който преди това е бил на отчет в друга страна, купувачът трябва да представи свидетелството за регистрация на компетентните органи. Продавачът трябва да предостави на потребителя удостоверение за регистрация, което в Австрия, България, Германия, Люксембург, Словакия и Швеция, е в две части (голям и малък талон – б.р.). Потребителят трябва да се увери, че получава и двете части или регистрацията може да бъде отказана  в неговата страна. Освен това  двете части на регистрацията показват, че колата не е заложена.

Потребителят трябва да се консултира с продавача дали може да му предостави Европейски сертификат за съответствие (COC). Ако няма такъв сертификат или е бил променен, такъв трябва да се издаде от органите, които ще регистрират возилото в страната, където живее купувачът. Опитът на ECC-Net показва, че често потребителите трябва да си платят за тестовете и това отнема време. Във Франция процедурата например може да продължи до 6 месеца и да струва над 1500 евро. В България не се изисква такъв сертификат.

Според проучване на сектора на автомобили втора употреба от Белгийската Федерална обществена служба за икономика през 2014 г. най-голям брой нарушения са били свързани с нелегални плащания в брой (47%), следвани от измами в пробега и неспазване на задълженията, свързани с  гаранцията (и двете по 18%). Добре е да се има предвид, че при влизане и излизане от страната с голямо количество пари в брой (над 10 000 евро) може да се наложи да подавате митническа декларация.

След покупката

Когато решите да закарате колата у дома, трябва да й сложите временни (транзитни) номера, ако регистрационните са свалени. Националните правила за тези временни номера са различни и трябва да се проучат предварително – не навсякъде са позволени.

Колата трябва да има и застраховка. Съветът ни е да поискате помощ от продавача да организира транзитните номера и краткосрочна застраховка в страната, където се осъществява сделката, въпреки че по същество това не е негово задължение.

Плащането на ДДС е основен проблем при подобни сделки, като във различните страни отчисленията са различни. По данни от септември 2015 г. ставките се движат между 17% и 27%.

ДДС е изискуем в страната на регистрация, ако колата е нова  (до 6 месеца от датата на първа регистрация или до 6000 км пробег) или ако отговаря на определени условия, което означава, че продавачът е длъжен да я продаде, без да включва този данък в цената. На практика, за нови коли някои продавачи изискват плащане на ДДС като депозит. А той се възстановява, след като колата бъде регистрирана в страната на потребителя. В Германия, например, на практика няма продавач, който да продава нова кола, без да е поискан подобен депозит.

Колите втора ръка се продават с включен ДДС и продавачът след сделката прехвърля сумата на съответните финансови власти.

Директивата от 1999 дава 2-годишна гаранция при покупка на коли, която започва да тече от датата на доставка на превозното средство на потребителя. Практиката показва, че търговските гаранции (които са и по-дълги - б.р.) стават все по-често явление.

При купуването на нова или кола втора ръка може да бъдат дадени следните гаранции:

Задължителна законова гаранция. Тя дава право на потребителя да получи поправка или замяна не дефект в колата или в някои случаи – на замяна.

Търговска гаранция, дадена от производителя, обикновено безплатна, като част от цялата цена – например за 3 години или за пробег от 100 000 км.

Допълнителна търговска гаранция, предложена от продавача или производителя, или дори от трета страна, срещу заплащане.

Четете още:

4 срещу 3 турбини в битката за надмощие между BMW и Audi

Нови технологии, двигател и трансмисия за обновения VW Golf

Brabus не е само конски сили, а също много кожа и лукс (галерия)

Коментари 3
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

3 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Путин: Украйна саботира преговорния процес с Русия

Путин: Украйна саботира преговорния процес с Русия

Свят Преди 10 минути

Това е заявил днес той в телефонен разговор с австрийския канцлер Карл Нехамер

Осигуряват още 11 млн. лв. за украинските бежанци у нас

Осигуряват още 11 млн. лв. за украинските бежанци у нас

България Преди 52 минути

Финансовият ресурс ще се използва за действия в подкрепа на украински граждани, получили временна закрила в България

„Български пощи“ вече е стратегически обект от значение за националната сигурност

„Български пощи“ вече е стратегически обект от значение за националната сигурност

България Преди 1 час

Tова ще спомогне да бъдат предприети всички възможни мерки за бързо и ефективно предотвратяване и ограничаване на риска от нов срив

Песков: Украйна прави противоречиви изказвания

Песков: Украйна прави противоречиви изказвания

Свят Преди 1 час

Според него изказванията на Украйна се оборват взаимно и не позволяват да се разбере напълно какво иска украинската страна

Борис Джонсън: Путин постига напредък

Борис Джонсън: Путин постига напредък

Свят Преди 1 час

Поради това е "абсолютно жизненоважно" Западът да продължи да подкрепя Украйна с военни средства, каза още той

Русия: Маймунската шарка идва от Нигерия, където САЩ имат биолаборатории

Русия: Маймунската шарка идва от Нигерия, където САЩ имат биолаборатории

Свят Преди 2 часа

Това заяви началникът на руските войски за радиационна, химическа и биологична защита Игор Кирилов

Радев: Това е предпоставката за преговорите за РСМ

Радев: Това е предпоставката за преговорите за РСМ

България Преди 2 часа

България очаква българите в РСМ да се впишат на равноправна основа с другите части от народи в Конституцията на страната, заяви президентът на България

ВМРО на протест срещу плануваното увеличение на парното и тока

ВМРО на протест срещу плануваното увеличение на парното и тока

България Преди 2 часа

Протестът е предвиден за 28 май 2022 г.

8 са кандидатите за шеф на БНТ

8 са кандидатите за шеф на БНТ

България Преди 2 часа

Мандатът на сегашния генерален директор на БНТ Емил Кошлуков изтича на 10 юли

Проф.Костов: COVID-19 протича по-тежко при бременните

Проф.Костов: COVID-19 протича по-тежко при бременните

България Преди 2 часа

Дискусията е част от информационната кампания „Плюс мен“ на Министерство на здравеопазването

СЗО: Броят на случаите с маймунска шарка ще расте

СЗО: Броят на случаите с маймунска шарка ще расте

Свят Преди 2 часа

Въпреки това: "Това не е заболяване, от което обществеността трябва да се страхува. Не е като COVID-19", каза Силви Бриан, експерт от СЗО

Освободиха зам.-министъра на отбраната

Освободиха зам.-министъра на отбраната

България Преди 2 часа

Това съобщиха днес от правителствената информационна служба

Турция: Борбата с тероризма трябва да е стратегия на НАТО

Турция: Борбата с тероризма трябва да е стратегия на НАТО

Свят Преди 3 часа

Анкара възразява срещу кандидатурите на Швеция и Финландия за членство в НАТО, обвинявайки двете скандинавски страни в толериране и подкрепа на терористични организации

Украйна: Ситуацията в Херсонска област е критична

Украйна: Ситуацията в Херсонска област е критична

Свят Преди 4 часа

Хуманитарната ситуация в някои части на разположената северно от Крим Херсонска област е критична, заяви украинският регионален губернатор Генадий Лагута

ЕС е близо до сделка за ембарго на руския петрол, доставян с танкери

ЕС е близо до сделка за ембарго на руския петрол, доставян с танкери

Свят Преди 4 часа

На този етап налагането на ембарго на петрола, доставян по тръбопроводи, се отлага