3

П роверка на цената, както и дали търговецът и колата действително съществуват са първите неща, които трябва да направите, когато решите да си купувате автомобил. Практиката на ЕПЦ показва, че купувачите се интересуват предимно от цената, а често не се проверява действителното съществуване на търговеца.

Преди поръчката

Питането за серийния номер на колата, изискването на копие от свидетелството за регистрация, от фактурата за първоначална покупка (ако колата е втора ръка), както и от показанията на километража, ще ви позволи да получите представа за продавача и за реалната стойност на колата. Естонската пътна администрация предлага онлайн услуга, чрез която може да се проверят основните параметри и прегледи на колата досега, преди тя да се купи през интернет. Шведската транспортна агенция също предоставя подобна онлайн услуга. Въпреки това не винаги е лесно да се получи информация дали даден автомобил не е краден.

Като цяло се препоръчва да се избягват всички предварителни плащания на пари в брой или банкови преводи към чуждестранни сметки и да се поглежда с подозрение към продавачи, които позволяват само тези начини на плащане. Препоръчително е да се плаща с кредитна карта, защото в случай на проблеми може да се прибегне до оспорване на плащането.

„Нов внос“? Това е списъкът на TUV за най-проблемните коли втора ръка
TUV публикува класацията на най-надеждните коли втора ръка

В доклада е обърнато специално внимание върху два типа измами, на които може да станат жертви потребителите при купуване на кола зад граница - клонирането и превъртането на километража.

В Германия превъртането на километража е наказуемо със затвор от 1 година или глоба. Във Франция санкцията е до две години затвор и глоба от 37 500 евро, а в Словакия – глобата е 266 евро.

В същото време едва в пет страни може да се получи информация за реалните километри на колата преди покупката. В Белгия и Холандия потребителите получават съответно т.нар. “Car-Pass”  или “NAP document”, където е записана тази информация. Във Великобритания километражът може да се провери като се използва записите от MOT (годишните технически прегледи – б.р.). В сайта на Шведската транспортна агенция потребителите могат да намерят данните за съответния километраж от последната техническа проверка. В Унгария също може да се направи подобна проверка.

Клонирането е даване на идентичност на друга кола, която вече е регистрирана. Потребителите често разбират, че са били жертва на подобна манипулация, когато получават актове за неплатени глоби за паркиране или за превишена скорост. В такъв случай те трябва да докажат, че не са били там.

По време на поръчката

След като се установи легитимността на търговеца, е добре да се провери и качеството на колата. Според минималните изисквания на Директива 2009/40 леките коли трябва да се тестват 4 години след първата си регистрация, както и на всеки 2 години след това. Не навсякъде обаче е задължително да се представят подобни документи за техническа изправност. Едно от изключенията е Франция, където трябва да има преглед 6 месеца преди продажбата и докладът от него трябва да се предостави на купувача.

Закупената кола трябва да премине технически преглед и в страната, където живее потребителят, преди да бъде регистрирана.

Писмен договор за продажбата не е необходим, но обикновено такъв трябва  за регистрирането на колата. Така е в Германия, Италия, Люксембург, Румъния и Швеция. В България договорът трябва да бъде в писмена форма и нотариално заверен.  Потребителите трябва да се уверят, че договорът съдържа данните, изисквани от законодателството на страната по продажба и регистрация.

За да регистрира автомобил, който преди това е бил на отчет в друга страна, купувачът трябва да представи свидетелството за регистрация на компетентните органи. Продавачът трябва да предостави на потребителя удостоверение за регистрация, което в Австрия, България, Германия, Люксембург, Словакия и Швеция, е в две части (голям и малък талон – б.р.). Потребителят трябва да се увери, че получава и двете части или регистрацията може да бъде отказана  в неговата страна. Освен това  двете части на регистрацията показват, че колата не е заложена.

Потребителят трябва да се консултира с продавача дали може да му предостави Европейски сертификат за съответствие (COC). Ако няма такъв сертификат или е бил променен, такъв трябва да се издаде от органите, които ще регистрират возилото в страната, където живее купувачът. Опитът на ECC-Net показва, че често потребителите трябва да си платят за тестовете и това отнема време. Във Франция процедурата например може да продължи до 6 месеца и да струва над 1500 евро. В България не се изисква такъв сертификат.

Според проучване на сектора на автомобили втора употреба от Белгийската Федерална обществена служба за икономика през 2014 г. най-голям брой нарушения са били свързани с нелегални плащания в брой (47%), следвани от измами в пробега и неспазване на задълженията, свързани с  гаранцията (и двете по 18%). Добре е да се има предвид, че при влизане и излизане от страната с голямо количество пари в брой (над 10 000 евро) може да се наложи да подавате митническа декларация.

След покупката

Когато решите да закарате колата у дома, трябва да й сложите временни (транзитни) номера, ако регистрационните са свалени. Националните правила за тези временни номера са различни и трябва да се проучат предварително – не навсякъде са позволени.

Колата трябва да има и застраховка. Съветът ни е да поискате помощ от продавача да организира транзитните номера и краткосрочна застраховка в страната, където се осъществява сделката, въпреки че по същество това не е негово задължение.

Плащането на ДДС е основен проблем при подобни сделки, като във различните страни отчисленията са различни. По данни от септември 2015 г. ставките се движат между 17% и 27%.

ДДС е изискуем в страната на регистрация, ако колата е нова  (до 6 месеца от датата на първа регистрация или до 6000 км пробег) или ако отговаря на определени условия, което означава, че продавачът е длъжен да я продаде, без да включва този данък в цената. На практика, за нови коли някои продавачи изискват плащане на ДДС като депозит. А той се възстановява, след като колата бъде регистрирана в страната на потребителя. В Германия, например, на практика няма продавач, който да продава нова кола, без да е поискан подобен депозит.

Колите втора ръка се продават с включен ДДС и продавачът след сделката прехвърля сумата на съответните финансови власти.

Директивата от 1999 дава 2-годишна гаранция при покупка на коли, която започва да тече от датата на доставка на превозното средство на потребителя. Практиката показва, че търговските гаранции (които са и по-дълги - б.р.) стават все по-често явление.

При купуването на нова или кола втора ръка може да бъдат дадени следните гаранции:

Задължителна законова гаранция. Тя дава право на потребителя да получи поправка или замяна не дефект в колата или в някои случаи – на замяна.

Търговска гаранция, дадена от производителя, обикновено безплатна, като част от цялата цена – например за 3 години или за пробег от 100 000 км.

Допълнителна търговска гаранция, предложена от продавача или производителя, или дори от трета страна, срещу заплащане.

Четете още:

4 срещу 3 турбини в битката за надмощие между BMW и Audi

Нови технологии, двигател и трансмисия за обновения VW Golf

Brabus не е само конски сили, а също много кожа и лукс (галерия)

Коментари 3
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

3 коментара
 
Семеен скандал: - Стига си врещяла, комшиите ни чуха! Влез в чата да се разберем като хората...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Папата отрича тези слухове</p>

Папата отрича слуховете за възможно оттегляне

Свят Преди 4 часа

"Никога не съм се замислял по този въпрос. За момента - не, за момента - не. Наистина", каза папата

Международната космическа станция

Руски космонавти на борда на Международната космическа станция отпразнуваха завладяването на Луганска област

Свят Преди 6 часа

Руската космическа агенция "Роскосмос" описа успеха на руската армия като „ден на освобождението, който се празнува както на земята, така и в космоса“

Зеленски

Зеленски: Възстановяването на Украйна е обща задача за целия демократичен свят

Свят Преди 8 часа

Украинският премиер Денис Шмигал заяви, че Украйна се нуждае от план за възстановяване на стойност 750 милиарда долара

коронавирус

COVID-19 в Китай: Локдаун за 1,7 милиона жители в източна провинция

Теми в развитие Преди 8 часа

Те няма да имат право да напускат домовете си, освен за да бъдат тествани

В "Слънчев бряг" е неутрализирана схема за пласиране на наркотици

В "Слънчев бряг" е неутрализирана схема за пласиране на наркотици

България Преди 9 часа

Престъпната схема е била с участието на т.нар. викачи по заведенията

<p>Здравното министерство слива две болници в София</p>

Сербезова взе решение за вливане на МБАЛББ „Св. София“ в УМБАЛ „Св. Иван Рилски“

България Преди 9 часа

С преобразуването на двете лечебни заведения УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ ще поеме дейността на МБАЛББ „Св. София“

Змийския остров

Украйна: Издигнахме знамето си на Змийския остров

Свят Преди 9 часа

"Военната операция приключи и…Змийският остров беше върнат под украинска юрисдикция", каза на брифинг Наталия Хуменюк

<p>Заради неприятелски действия:&nbsp;Путин няма да поздрави Байдън днес</p>

Песков: Путин няма да поздрави Байдън за 4 юли

Свят Преди 10 часа

"Това е свързано с факта, че сега се стигна до кулминацията на недружелюбната политика на САЩ към нашата страна", заяви Песков

Младежи пребиха с дървени колове възрастен мъж в Галиче

Младежи пребиха с дървени колове възрастен мъж в Галиче

България Преди 10 часа

Двамата нападатели – 15-годишен жител на Галиче и мъж на 23 г. от Ихтиман, са задържани в ареста с прокурорско постановление за 72 часа

Земетресение с магнитуд 4,1 разтърси Румъния

Земетресение с магнитуд 4,1 разтърси Румъния

Свят Преди 10 часа

Трусът, чийто епицентър е бил в окръг Бузъу, е бил на дълбочина 130 километра

.

Денков: Бъдещите учители трябва да изкарат стаж в "трудни" училища

България Преди 10 часа

Трябва да се работи за повишаване на качеството на образованието във всички училища, изтъкна акад. Денков.

<p>Почина изтъкнатият учен акад. Цветан Цветков</p>

Почина изтъкнатият специалист по криобиология и лиофилизация акад. Цветан Цветков

България Преди 10 часа

Името му завинаги ще бъде свързано с разработване на първото българско космическо меню, предоставено на двата полета в Космоса с българско участие, с което нашата страна зае трето място в света, след страните производители на храни за Космоса – САЩ и Русия

.

Катастрофа на АМ Тракия, двама души са пострадали

България Преди 10 часа

По първоначални данни има двама пострадали

Лисичанск

"Ад на земята": Какво разказват украински войници на източния фронт

Свят Преди 10 часа

„Командирите не се интересуват от това дали си психически пречупен. Ако сърцето ти бие, ако имаш ръце и крака, трябва да се върнеш обратно", разказва Олексий, член на украинската армия

Георги Свиленски

Свиленски: Преди да говорим за министерства, трябва да се обединим около приоритетите

България Преди 11 часа

Представихме нашите приоритети, които са утвърдени на Национален съвет, каза Свиленски, който участва в експертните разговори за изготвяне на управленска програма на правителство

Дамиен Абад

Рокада във френското правителство

Свят Преди 11 часа

Кризула Закаропулу, държавен секретар по развитието в оставка, срещу която има две жалби за изнасилвания, извършени в гинекологичната ѝ практика, запазва своя пост