К огато доктрината за превантивната сила бе формулирана от американското правителство през 2002 г., тя бе нападната като противоречаща на принципите на международната система, властвали в продължение на три века и гарантирани в Хартата на ООН от 1945 г.

Въпреки че разпоредбите във въпросната харта са най-малкото двусмислени: член 24 забранява употребата на сила "срещу териториалната цялост или политическата независимост" на друга държава, докато в член 51 се признава универсалното право на национална самоотбрана.

Системата обаче работеше горе-долу добре през последните десетилетия на XX век.

Оръжията за масово поразяване се разпространяваха сравнително бавно и все още бе немислимо с тях да се сдобият групи, различни от националните правителства. На това и се дължеше общото отхвърляне на правото на самоотбрана, по инициатива например на една-единствена държава.

Четиригодишният доклад за националната стратегия на американското правителство от 2006 г.

предизвика по-малко враждебни реакции. От една страна, защото няколко държави се сблъскаха с нови заплахи, а, от друга, защото американската дипломация отдели повече място на консултациите.

Наложи се да бъде признато, макар и с нежелание, че превантивните действия могат да се вземат под внимание в контекста на международните практики и новите технологии и че съществуващите правила отдавна е трябвало да бъдат преразгледани.

Комисия връчи доклад в този смисъл на генералния секретар на ООН. Бе направено и изследване на връзките между доктрината на превантивните действия и съвременните световни реалности, съвместно от института "Хувър" на Станфордския университет и института "Удроу Уилсън" на Принстънския университет.

Превантивната стратегия съдържа вътрешно противоречие - тя се опира на предположения, които са недоказуеми в момента на формулирането им. Човек знае най-малко, точно когато има най-голяма свобода на действие. Щом знае повече, свободата на действие често вече я няма.

Ако бе обърнато внимание на предупрежденията на Чърчил,

нацисткото бедствие можеше да бъде унищожено на сравнително ниска цена. Десет години по-късно десетки милиони жертви платиха цената на търсенето на пълна сигурност от страна на дипломатите през 30-те години.

Днес американската политика трябва да намери решение на този фактор на несигурност. Ключовият въпрос става следният - как да се дефинира заплахата и кои институции да се използват при справянето с нея?

Ако всяка нация дава свое определение на правото на превантивни действия, липсата на общо правило ще доведе до хаос в международен план.

От само себе си се разбира, че САЩ, както и всяка друга суверенна държава, в крайна сметка винаги ще защитават националните си жизненоважни интереси - ако трябва и сами. Но работата за максимално сближаване на дефинициите на националните интереси на отделните държави също влиза в дефиницията на националния интерес.

Всяка политика, която се основава на по-могъща сила, действаща едностранно с цел установяване на световен ред, е осъдена да придобие експанзионистко поведение.

Превантивните действия се прилагат към противник, който разполага със средствата да нанесе тежки, потенциално необратими щети и проявява желание да ги използва.

Най-очевидните мишени на стратегията за превантивни действия са терористичните организации,

които действат от територията на суверенни държави. Независимо дали са приети, или се самоналагат на суверенната територия, не е възможно тези групи да бъдат разубедени да действат, тъй като нямат какво да губят. Не може и да се преговаря с тях, тъй като обикновено целта им не е постигането на компромис с противника, а унищожаването му.

Най-важният въпрос, който повдига стратегическата доктрина на американското правителство, касае общата дефиниция за употребата на превантивна сила, а именно мерките, които целят да се предвиди появата на някаква заплаха, която все още няма непосредствен характер, но би могла да го придобие.

Днес САЩ имат пълен интерес да попречат оръжия за масово поразяване, особено ядрени оръжия, да попаднат в лоши ръце. Интересът на държавите, които искат да станат велики сили, е точно обратният - те искат да се сдобият колкото се може по-бързо с такива оръжия. Как да се постигне правилният баланс?

Някои хора посочват, че до Втората световна война бе прието за легитимно някоя държава да влезе във война в случай на агресия или ако някой агресор променя баланса на силите до степен да застраши международната сигурност.

Британската външна политика например се ръководеше от това основно правило в продължение на два века. В съвременния свят обаче крайъгълният камък на силата вече не е територията, а технологията.

Съвременните оръжия за масово поразяване със самото си съществуване дават на държавата, която се сдобива с тях, много по-голямо предимство от анексирането на която и да е територия.

Способността за заплашване се придружава от голямо разнообразие от средства за изпълнението на заплахата. Според този начин на мислене самото съществуване на тези оръжия е повод за превантивни действия, защото равновесието на страха, което се поддържаше по несигурен начин в двуполюсния свят, се нарушава все повече с разширяването на кръга от държави, притежаващи оръжия за масово поразяване.

Според тази логика

трябва да се попречи на появата на нови ядрени сили, в краен случай - със силови средства.

Друг подход е да се прави разлика между приятелски държави и държави, които представляват заплаха. САЩ например приеха ядреното развитие на Индия, Пакистан и Израел.

Те смятаха, че целите на тези държави в дългосрочен план са съвместими с техните. Затова пък енергично се противопоставиха на разпространението на оръжия за масово поразяване в Иран и Северна Корея, защото управляващите режими на тези две страни са и автократични, и враждебни.

За някои хора най-добрата политика срещу ядреното разпространение е да се свалят от власт севернокорейският и иранският режим. В такъв случай политиката на САЩ би взела под внимание не толкова самото ядрено разпространение, а природата на режимите, които се сдобиват с атомната бомба.

Оттук възниква и въпросът - позволяват ли САЩ на някои правителства да се сдобият с ядрени оръжия, ако са демократично избрани? Мъдро би било да се признае, че източникът на заплаха е самото ядрено разпространение и че дори едно невраждебно правителство може само да смекчи тази заплаха, но не я изключва напълно.

Хуманитарните намеси са отделен случай, който възниква единствено, когато обстоятелствата заплашват само косвено сигурността на САЩ. Тогава впрочем вече не става въпрос за сигурност - употребата на превантивна сила при тези обстоятелства се оправдава единствено с посегателството над основните ценности на американското общество и на международната общност.

Именно това мотивира например

намесата на НАТО в Косово,

за да се сложи край на отношението на една призната държава към част от населението й по етнически критерии - въпреки че тази организация действаше без мандат на Съвета за сигурност. Решението за сваляне от власт на Саддам Хюсеин също влиза в тази категория.

Парадоксално е, че превантивната намеса се оказа най-трудно изпълнима в случаи на геноцид като в Руанда и Дарфур. Тъй като никоя държава не се чувстваше пряко застрашена, това възпрепятстваше всякакви действия.

Според мен американската стратегическа доктрина за превантивни действия е правилна. Формулирането на теорията обаче е само първият етап.

Понятията трябва да бъдат подложени на изпитание от специфични и конкретни събития. Действията трябва да се анализират не само спрямо заплахата, а и с претегляне на резултатите и последствията им.

Освен това е необходимо участието на Конгреса, ако искаме да си гарантираме дълготрайна подкрепа от страна на обществеността.

Големите нации имат и отговорността да не оставят САЩ да се справят сами с новите предизвикателства. Общ подход днес може би е възможен. Всички ние сме малко или много зависими от световната икономическа система и всички ще сме застрашени, ако идеологиите и оръжията излязат от всякакъв контрол.

Днес истинското предизвикателство е установяването на жизнен световен ред, преди да бъдем принудени към това от преживяването на някоя катастрофа.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Въвеждат такса за някои от най-полулярните кратери на вулкана Етна

Въвеждат такса за някои от най-полулярните кратери на вулкана Етна

Свят Преди 8 часа

Входният билет от 5 евро няма да важи за сицилианците

Почина легендата на Холивуд Даян Кийтън (ВИДЕО+СНИМКИ)

Почина легендата на Холивуд Даян Кийтън (ВИДЕО+СНИМКИ)

Свят Преди 8 часа

Звездата ни напусна на 79-годишна възраст

,

Хърватия ще въведе нова европейска система за граничен контрол

Свят Преди 10 часа

Новата система може да забави проверките по границите

,

Земетресение с магнитуд 5,7 разтърси Етиопия

Свят Преди 10 часа

То е било на дълбочина 10 км

.

Израел премества палестински затворници съгласно споразумението за Газа

Свят Преди 11 часа

Съгласно споразумението за примирие Израел трябва да освободи 250 затворници, включително някои, излежаващи доживотни присъди за смъртоносни атаки

След трагедията в Елените: Държавата нарежда събаряне на хотела и аквапарка

След трагедията в Елените: Държавата нарежда събаряне на хотела и аквапарка

България Преди 11 часа

В Елените продължава да има полицейски екипи, които не допускат никого

.

Двама убити и петима ранени при руски въздушен удар в Донецка област

Свят Преди 12 часа

Руските удари са нанесли щети на девет къщи - частни жилища, и една църква

Полската опозиция протестира срещу мигрантската политика на премиера Туск

Полската опозиция протестира срещу мигрантската политика на премиера Туск

Свят Преди 12 часа

Според непотвърдени данни в митинга участват няколко хиляди души

,

Председателят на СОС: Надявам се до 10 дни да има нормализиране на кризата с боклука

България Преди 12 часа

"Кметът пое ангажимент да изготви план за излизане от тежката ситуация", подчерта Цветомир Петров

.

САЩ няма да разполага американски войски в Газа

Свят Преди 12 часа

Това заяви главнокомандващият адмирал Брад Купър

Google Maps няма да помогне. Тази страна няма имена на улици: Как живеят хората там?

Google Maps няма да помогне. Тази страна няма имена на улици: Как живеят хората там?

Любопитно Преди 13 часа

Всичко по темата може да прочетете в следващите редове

Ердоган възнамерява да посети Ивицата Газа

Ердоган възнамерява да посети Ивицата Газа

Свят Преди 13 часа

Турският лидер подчерта, че след споразумението за прекратяване на огъня „не трябва да има връщане назад“

Айфеловата кула ще бъде съборена през 2026 г.? Ето какво знаем

Айфеловата кула ще бъде съборена през 2026 г.? Ето какво знаем

Свят Преди 14 часа

Последните твърдения в социалните медии предизвикаха безпокойство, че емблематичната Айфелова кула в Париж е планирана за събаряне през 2026 г.

,

„Китай не се страхува“: жителите на Пекин отхвърлят заплахата от мита на Тръмп

Свят Преди 14 часа

В петък американският президент внезапно обяви, че САЩ ще наложат допълнителни 100% мита върху целия китайски внос от 1 ноември „или по-рано“

След срещата в Ню Йорк – нов разговор между Зеленски и Тръмп

След срещата в Ню Йорк – нов разговор между Зеленски и Тръмп

Свят Преди 15 часа

Това съобщи ръководителят на канцеларията на украинския президент