Товарен кораб
Източник: iStock

М анас Кумар е изоставен на товарен кораб в украински води от април.

Индийският моряк беше част от екипаж от 14 души, който транспортираше пуканки от Молдова за Турция, когато корабът беше атакуван на 18 април, докато се движеше по река Дунав, предаде ВВС.

Украйна твърди, че корабът „Анка“ е част от руския "сенчест" флот, използван според тях за продажба на откраднато украинско зърно на трети страни.

Кумар, главен офицер на „Анка“, обаче заявява, че корабът плава под флага на Танзания и се управлява от турска компания.

Кой всъщност е собственикът на кораба остава неясно от документите, предоставени от екипажа, който включва петима други индийци, двама азербайджанци и шестима египтяни.

Всички още са на борда пет месеца по-късно – въпреки че украинските власти им съобщили, че могат да напуснат, тъй като не са под разследване, казва Кумар.

Проблемът е, че слизането означава загуба на заплатите им – общо 102 828 долара до юни, според съвместна база данни за изоставени кораби, поддържана от Международната организация на труда (МОТ) и Международната морска организация (ММО).

BBC се свърза с ръководството и собствениците на кораба за коментар, базиран на информацията от екипажа.

„Екипажът не е знаел за миналото на кораба, когато е поел работата. Сега сме затънали в ситуация, извън нашия контрол, и искаме бързо решение“, казва Кумар.

Той добавя, че собственикът и индийските представители на кораба продължават да молят за „още един ден“ за разрешаване на кризата, но засега резултат няма.

„Това е военна зона. Всичко, което искаме, е да се приберем бързо у дома“, казва той пред BBC.

Индия е втората страна в света по брой моряци, работещи на търговски кораби.

Същевременно страната оглавява и списъка с „изоставени моряци“ – термин, използван в Морската трудова конвенция от 2006 г., за да опише ситуацията, когато корабособствениците прекъсват връзка с екипажа и не осигуряват репатриране, редовни провизии и заплати.

Според Международната федерация на транспортните работници (ITF), която защитава правата на моряците, през 2024 г. по света са били изоставени 3133 моряци на 312 кораба – от които 899 са индийци.

За мнозина напускането на кораба без заплата не е възможно, особено ако вече са платили значителни суми на агенти за наемане или за обучение, обяснява Мохамад Гулам Ансари, бивш моряк, помагащ за репатриране на индийски екипажи.

Основната причина за изоставянето е широко разпространената практика за регистриране на кораби в страни с по-слаби правила за корабоплаване, според ITF.

Международните морски правила позволяват корабът да плава под флага на държава, различна от тази на собствениците (известни като flags of convenience- букв. превод "флаг на удобство")  .

„Държавата може да създаде корабен регистър и да събира такси от корабособствениците, като в същото време понижи стандартите за безопасност и грижа за екипажа и често не изпълнява задълженията си като истинска държава на флага“, се посочва на сайта на ITF.

Тази система също прикрива самоличността на реалния собственик, което позволява на съмнителни лица да управляват кораби, без да бъдат разкрити.

Данните на ITF показват, че около 90% от изоставените кораби през 2024 г. са плавали под флагове, които са на държава, различна от тази на собствениците. 

Усложненията се засилват и поради глобалния характер на корабната индустрия – собствениците, мениджърите, флаговете и екипажите често са от различни държави.

На 9 януари 2025 г. капитан Амитаб Чаудхари управляваше товарен кораб от Ирак към Обединените арабски емирства, когато лошото време го принуди да се отклони курса.

Минути по-късно плавателният съд „Стратос“, под флага на Танзания, се удари в камъни и повреди петролния си резервоар, принуждавайки екипажа да спре близо до пристанището Джубайл в Саудитска Арабия.

Екипажът – девет индийци и един иракчанин – прави няколко опита да го извади обратно, но без успех.

Заседнали, те чакат близо шест месеца, докато корабът не бъде върнат на вода.

Междувременно иракският собственик отказва да плати заплатите им, позовавайки се на загубите от закъсалия кораб, казва Чаудхари пред BBC.

BBC се опита да се свърже със собствениците за отговор, но без успех.

Моряците често критикуват индийската Генерална дирекция на корабоплаването (DG Shipping) за слаб контрол върху корабите, техните собственици и агенциите за наемане и настаняване. DG Shipping не отговори на искането за коментар.

Други обаче отбелязват, че и самият екипаж трябва да бъде внимателен.

„Когато се наемете, имате време да информирате DG Shipping за всякакви несъответствия в договора. След като подпишете документите, сте заседнали и трябва да търсите помощ навсякъде“, казва Сушил Деорухкар от ITF.

Проблеми възникват и за екипажи на индийски кораби, плаващи под чужд флаг.

Капитан Прабджит Сингх беше на „Нирвана“, индийски петролен танкер под флага на Кюрасао, с 22 други индийски моряци. Корабът беше продаден на нов собственик, който реши да го изведе от експлоатация, а заплатите им станаха предмет на спор.

През април Сингх го транспортира до пристанище в Гуджарат, когато съдът нареди изземването му за неплатени заплати на екипажа.

„Бяхме без подходяща храна и провизии. Корабът нямаше дизел и беше потънал в пълна тъмнина. Бяхме принудени да горим дърва на кораба, за да сготвим“, разказва Сингх.

Нает през октомври 2024 г., той се надяваше на стабилна работа и напускането без заплата не беше опция.

Екипажът слезе едва на 7 юли след съдебно разпореждане, но заплатите остават неизплатени.

В Персийския залив екипажът на „Стратос“ се страхува най-вече, че дупката в дъното може да потопи кораба.

Непосредственото предизвикателство обаче беше гладът.

„В продължение на дни ядохме само ориз или картофи, защото нямаше доставки“, казва г-н Чаудхари.

След почти шест месеца корабът е върнат на вода, но кормилото остава повредено и плаването е невъзможно.

Екипажът все още е на борда и чака заплатите си.

„Просто искаме да се приберем и да се видим с близките си“, казва Чаудхари.

Някои имена са променени, за да се защити самоличността на източниците.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Обри Плаза проговори открито за загубата на съпруга си

Обри Плаза проговори открито за загубата на съпруга си

Свят Преди 5 минути

Сценаристът и режисьор Джеф Баена почина на 47-годишна възраст на 3 януари

Швейцария предлага имунитет на Путин

Швейцария предлага имунитет на Путин

Свят Преди 9 минути

Швейцария определи правила за предоставяне на имунитет на лице, което е под международен арест

Описват щетите след огнения ад в Българово

Описват щетите след огнения ад в Българово

България Преди 1 час

Предстои да бъдат обстойно проверени унищожените от пламъците близо 4 хиляди декара общинска собственост

Снимката е илюстративна

Възрастна жена изчезна в Казанлъшко, издирват я

България Преди 1 час

Баба Кръстина отглеждала малко стадо и го изкарвала на паша, но в понеделник вечер не се прибрала в обичайното време

<p>Мрачните детайли от класически детски приказки</p>

Мрачните детайли от класически детски приказки

Любопитно Преди 1 час

Тези обичани приказки често произхождат от мрачен и зловещ източник

<p>Макрон: Путин е ламя</p>

Макрон: Путин е хищник, ламя, постоянна заплаха за Европа

Свят Преди 1 час

Френският президент каза, че "Русия е станала трайно дестабилизираща сила и потенциална заплаха за много от нас"

Две катастрофи с тирове блокираха движението по АМ „Хемус”

Две катастрофи с тирове блокираха движението по АМ „Хемус”

България Преди 2 часа

Инцидентите са станали при 16-и и 17-и километър

Динозаври и спомени от минали животи в осмата седмица на „Великият понеделник“

Динозаври и спомени от минали животи в осмата седмица на „Великият понеделник“

Любопитно Преди 2 часа

Гласуването е активно, а всички участници в него могат да спечелят награди

Хали Бери отбеляза 59-ия си рожден ден по бельо и върху патица (СНИМКИ)

Хали Бери отбеляза 59-ия си рожден ден по бельо и върху патица (СНИМКИ)

Любопитно Преди 2 часа

Звездата от „Жената котка“ навърши 59 години на 14 август

<p>Украйна:&nbsp;Това е доказателство, че Путин не иска мир</p>

"Това е доказателство, че Путин не иска мир": Русия удари Украйна с 270 дрона и 10 ракети

Свят Преди 2 часа

Атаката разтърси централния украински град Кременчук и остави стотици потребители в Полтавска област без ток

Мълния предизвика пожар в Кърджалийско

Мълния предизвика пожар в Кърджалийско

България Преди 3 часа

Огънят е обхванал около три декара площ и е бил потушен преди да нанесе щети на 100 декара смесена гора

След големите пожари: Каква е ситуацията в страната

След големите пожари: Каква е ситуацията в страната

България Преди 3 часа

Пожарът над Илинденци е локализиран, има малки огнища, по които се работи

Снимката е илюстративна

Тир катастрофира на пътя София - Варна

България Преди 3 часа

Шофьорът е самокатастрофирал и е излязъл от пътното платно

Където AI среща креативността: бъдещето на дизайна в програмата по графичен дизайн на SoftUni Creative

Където AI среща креативността: бъдещето на дизайна в програмата по графичен дизайн на SoftUni Creative

Технологии Преди 3 часа

В тази посока е обогатена програмата по графичен дизайн на SoftUni Creative – с най-актуалните AI тенденции и практики

<p>Романсът на Кейти Пери и Джъстин Трюдо охладня</p>

Романсът на Кейти Пери и Джъстин Трюдо охладня след интимната им среща

Свят Преди 3 часа

„Беше първа среща. Първа среща! И тези снимки излязоха, превърнаха се в огромно събитие – явно не това, което той искаше“