Д али теорията за супергравитацията, предложена преди 40г., описва цялостно и максимално точно начина, по който функционира Вселената, все още не можем да кажем със сигурност.

Въпреки това тримата учени, допринесли за нейното оформяне, ще бъдат удостоени с една от най-престижните научни награди – „Пробив” в областта на фундаменталната физика, на обща стойност от 3 млн. щатски долара.

Теорията на супергравитацията е оформена през 1976г. от физика Серджо Ферара от ЦЕРН, Даниел Фрийдман от Масачузетския институт по технологии и Питър ван Нювенхуйзен от нюйоркския Стоуни Брук Юнивърсити.

Комитетът, който решава да връчи „Пробив” на тримата учени, се позовава на огромното влияние, което има тя върху разбирането за обикновената гравитация.

Супергравитацията е една от основите в теорията на струните – фаворитът на учените за „теорията на всичко”.

Теорията на струните предполага, че елементарните частици са съставени от малки свързани нишки енергия, които вибрират, образувайки невидими струни. Теорията все още не е доказана, макар че има много поддръжници.

„Супергравитацията играеше голяма роля в развиването на физиката през последните 40г. и в откриването на нови и нови неща, които да ни подскажат какво се крие отвъд това, което знаем до момента за Вселената”, казва теоретикът Андрю Стрьомингер от Харвардския университет.

Източник: iStock/Getty Images

Руският предприемач Юри Милнер започва връчването на наградата „Пробив” през 2012г., като към този момент част от спонсорите на фонда са Сергей Брин, един от създателите на Гугъл, и Марк Зукърбърг, основателят на Фейсбук.

Наградите се връчват ежегодно в края на годината, като се отличават учени от различни сфери на математиката и физиката.

Комитетът връчва и специални награди, които могат да се сравнят с „Оскар”-ите за цялостен принос, но в този случай, приносът не е към филмовата индустрия, а към науката.

Например, през 2013г. комитетът връчи тази награда на Стивън Хокинг за неговата теория за лъчението, според която черните дупки излъчват радиация. Към онзи момент теорията все още не е доказана експериментално.

В началото на 70-те години на миналия век физиците са все по-близо до цялостния модел на физиката на елементарните частици.

Те знаят, че фотоните, частиците на светлината, са ръководени от електромагнетични сили, глуоните са частиците, които обуславят взаимодействията в атомното ядро, а силите, свързани с радиоактивността, са ръководени от W и Z частици.

Всичките тези елементарни частици и тяхното поведение е наблюдавано експериментално.

Гравитацията обаче не попада в този общ модел.

Източник: iStock/Getty Images

Супергравитацията е първият опит на учените да съчетаят теорията на елементарните частици с общата теория на относителността на Айнщайн, за да приобщят гравитацията към общия модел и по този начин да получат желаната от учените „теория на всичко”.

40г. по-късно, след толкова опити и борба за доказване на теорията на супергравитацията Ван Нювенхуйзен е повече от щастлив от получаването на наградата.

„Беше голяма изненада. Бях загубил надежда”, казва той.

Въпреки че теорията на струните е основният кандидат за титлата „теория на всичко”, адронният колайдер в ЦЕРН все още не е успял да открие каквито и да е доказателства за наличието на „гравитино” (измислено име за елементарната частица, която обуславя гравитацията).

„Може би все още нямаме технологиите, които да докажат тези идеи”, казва Дейвид Тонг, теоретик от Университета в Кеймбридж.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

eMAG Black Friday 2019, обзор на първите 7 часа