Т итанична експлозия в близост до свръхмасивната черна дупка в центъра на Млечния път се е случила преди около 3,5 млн. години, изхвърляйки конусообразна струя радиация от двата полюса на галактиката към безграничното космическо пространство.

Това откритие е направено от екип от учени, ръководени от професор Джос Бланд-Хоуторн от Австралийския център по астрофизика ASTRO 3D.

Феноменът предизвикал два огромни йонизирани лъча, които извървели своя път през нашата галактика, обхващайки все по-голямо разстояние.

Експлозията е била толкова масивна, че е достигнала дори Магелановия поток (стълб от неутрални водородни газове, който свързва галактиките Голям и Малък Магеланов облак).

Магелановият поток се намира на около 200 000 светлинни години от Млечния път.

Експлозията е била прекалено силна, за да бъде предизвикана от нещо друго освен от свръхмасивната черна дупка Стрелец А*, която е 4,2 млн. пъти по-масивна от Слънцето и лежи в центъра на нашата галактика.

„Представете си тъмнина и как изведнъж ярка светлина озарява всичко наоколо за кратък период от време”. По този начин описва събитието професор Бланд-Хоуторн.

Използвайки данни от космическия телескоп „Хъбъл”, изследователите са успели да установят, че експлозията се е случила преди около 3 млн. години.

Ако говорим на езика на астрономията, 3 млн. години се равняват на един миг.

По това време на Земята вече се разхождал далечният предшественик на съвременния човек – австралопитекът. Динозаврите пък вече ги нямало повече от 63 млн. години.

A post shared by 𝓖𝓻𝓪𝓶𝓼 𝓞𝓯 𝓔𝓪𝓻𝓽𝓱 (@gramsofearth) on

„Огромен поток от енергия е изригнал от центъра на нашата галактика. Това доказва, че центърът на Млечния път е много по-активен, отколкото смятахме до този момент”, казва професор Лайза Кюли.

„Това откритие напълно ще промени начина, по който гледаме на Млечния път”, казва Магда Гулиелмо, съавтор на проучването и изследовател в Университета в Сидни.

Изследването сочи Стрелец А* като виновник за масивната експлозия, но все още предстои много работа преди да се разбере какво точно е причинило взрива.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Пожар в общежитие в "Студентски град"