Е ксперти от Главна дирекция „Национална полиция“ сигнализират за поредна тревожна измамна схема, прилагана по телефона. Този път измамниците се представят за полицаи, банкови служители и дори прокурори, като използват убедителни сценарии с цел източване на пари и лични данни.
Измама на пътя: "Полицай" взе 650 лева от възрастен шофьор, за да не му пише акт
Сценарият започва с телефонно обаждане от мним полицай, който информира, че на Ваше име е направен опит за теглене на кредит или достъп до спестяванията Ви чрез фалшиво пълномощно. Уверявайки, че изготвя протокол, „служителят“ започва да изисква допълнителна информация – номера на банкови сметки, наличности, лични данни и др.
Следва ново обаждане – този път от мним банков служител, който Ви инструктира да изтеглите наличните средства или да изтеглите кредит в максимален размер, тъй като „кредитният Ви потенциал трябва да бъде закрит“.
Нова измама: Жена преведе пари с QR код
Често Ви приканват да преведете парите към „защитена сметка“, чрез криптомат или да ги предадете на „проверяващ полицай“. Може дори да бъде изпратено лице, което да се представи за служител, изпратен да „провери дали банкнотите не са фалшиви“.
Измамниците звучат убедително и отговарят компетентно на всички въпроси. Понякога в схемата се включва и мним прокурор, който твърди, че се води разследване на мащабна престъпна мрежа и Ви убеждава, че без съдействие рискувате самите Вие да бъдете обвинени в съучастие.
Телефонните обаждания идват от български номера – понякога дори реални, на официални институции или частни лица, за да изглеждат още по-достоверни.
Имотна измама за 800 000 лева: 89-годишна жена може да загуби дома си
От МВР напомнят: при подобно обаждане не се доверявайте, колкото и спешна и конфиденциална да изглежда ситуацията. Спокойствието и разумната преценка са най-доброто Ви оръжие.
Не предприемайте никакви действия под натиск. Не вярвайте на твърдения, изказани по телефон – особено когато Ви приканват да разпоредите средства или да предоставите лична информация.
Как да реагирате:
- Прекъснете разговора и се свържете с банката си чрез официален телефон, публикуван на уебсайта ѝ.
- Не давайте лични или банкови данни на непознати – без значение за кого се представят.
- Подайте сигнал на тел. 112 или в най-близкото районно управление на МВР.