Тб бва да има отделен предмет "Български
език", защото сега той е механично "закачен" към
литературата, а през целия гимназиален курс се предвиждат малко часове по
български език и то - само за теоретични знания.
Това каза в националния
пресклуб на БТА проф. Боян Вълчев - преподавател в Софийския
университет "Св. Климент Охридски" и председател на
секцията "Филологически науки" към Съюза на учените в България (СУБ).
Искането за въвеждане на отделен предмет
"Български език" се подкрепя от СУБ, от Съюза на
филолозите-българисти и от учители по български език и литература.
Сега реално няма предмет "Български
език", защото "той е затворен между пети и седми клас, когато се
преподават филологически знания за езика, а не се изграждат
умения", заяви проф. Вълчев. Той отбеляза, че "Български
език" не бива да е като останалите учебни предмети, защото ги
"обслужва", но и съпровожда хората при общуването в различни житейски
ситуации.
Трябва да се раздели сегашният предмет
"Български език и литература" на два предмета и тогава ще има
специализирани учители, които да ги преподават, каза проф. Вълчев.
Той отбеляза, че в университетите се изучават две
различни методики - за преподаване на български език и за преподаване
на литература, а след това, в практиката, се сливат в един предмет в
училище.
Сега в много училища времето за преподаване на
българския език, по различни причини, "се изяжда" от
преподаването на литературата. Ако двата предмета се разделят, ще
има и отделни оценки по български език и по литература.
Проф. Боян Вълчев направи и друго предложение - учебниците по всички
предмети в училище да се подготвят от учителски колективи,
защото сега "са пълни с университетско знание и с академична
терминология".
Учителката по български език и литература Цветана
Петрова каза, че трябва да се отстранят "зоните на
здрача" в родноезиковото обучение. В осми и десети
клас изучаването на езика е неглижирано и невъзможно, заради
огромния материал, който се предлага за литературата.
Акад. Михаил Виденов заяви, че сега в училище
"децата се учат за езиковеди, а не се учат на български
език".
Доказателство за тревогата на учените и преподавателите е изключително ниското равнище на знанията и уменията да се пише на правилен български език при огромното мнозинство студенти във всички висши учени заведения. Много често елементарна неграмотност демонстрират и хора с висше образование от различни професии.
Нужно е отделно обучение по български език
Между пети и седми клас в училище се преподават филологически знания за езика, а не се изграждат умения, децата се учат за езиковеди, а не се учат на български език
18 май 2012, 17:00
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!