Инженер: Дефектите по "Дунав мост-2" не са сериозни
Източник: Любомир Спиров, БГНЕС

З аради дефекти на асфалтовата настилка на Дунав мост Видин - Калафат в началото на ноември започва работа по отстраняването им, а движението ще се осъществява само в едното платно, каза в интервю за БТА инж. Христо Монев, ръководител на Звеното за изпълнение и управление на проекта "Дунав мост Видин-Калафат" и член на Надзорния съвет на смесеното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин - Калафат" АД. 

Движението по моста няма да се спира, трафикът ще се извършва в двете направления върху платното посока България-Румъния, уточни той. 

"Дефектите не са сериозни, но на тяхната поява се гледа много отговорно от страна на инженера, строителя и Министерството на транспорта. Работим, за да се намерят и дефинират причините за появата им в такъв кратък срок от пуска, така че при бъдещата експлоатация, те да не се появят", посочи той. 

"Дунав мост Видин-Калафат" е сериозно, уникално съоръжение и появилите се дефекти на асфалтовата настилка нямат нищо общо с поведението на мостовата конструкция, отбеляза инж. Монев.

При такива сложни обекти се появяват неочаквани строителни дефекти, които не са могли да бъдат предвидени и отбелязани на каквото и да било друга конструкция, допълни той. 

Дефектите, констатирани на моста "Нова Европа" при Видин - Калафат нямат нищо общо със здравината на мостовата конструкция, съобщи и правителствената информационна служба.

От пуска на моста до края на октомври в двете посоки на съоръжението са преминали над 176 000 моторни превозни средства, сочи официалната статистика. 

Мостът, който бе открит на 14 юни 2013 г., е част от паневропейски коридор №4. Според предварителни изчисления над 415 хил. превозни средства ще преминат моста през първата година от откриването му, а инвестицията в нбего ще се изплати до 15 години. 

Мостът е дълъг 1,8 км, с две платна, всяко от които с две ленти, единична железопътна линия, алея за пешеходци и велосипедисти. 

Следва цялото интервю: 

- Четири месеца след пуска на съоръжението Дунав мост при Видин-Калафат на повърхностния асфалтов слой на моста се появиха дефекти. Кажете на този етап, къде са се появили дефекти, каква е причината за това и какви са точно пораженията на пътното платно?

- Информацията за появили се дефекти на асфалтовата настилка на "Дунав мост Видин-Калафат" е вярна. Причините за появата на тези деформации - дупки на асфалтовата настилка, са внимателно проследени от инженера на обекта, който е отговорен за строителните работи и извършва надзор на строителството, френско-британският консорциум "Инжероп/Хай-пойнт Рендел" (Ingerop/High-Point Rendel).

Инженерът по надзора, съвместно със строителя, установиха причината за появилите се деформации на асфалтовото настилка. Техническа проверка от български специалисти установи проникване на дъждовна вода, която се появява между износващия и свързващия асфалтов слой на настилката. 

Към момента са извършени действия по отстраняването на детайл за отводняването на асфалтовата настилка в района на шахтите, където се събира вода. Това е повърхностна вода от дъждовете, която прониква под настилката вследствие на тежкотоварния трафик. Именно задържането на тази вода е причината за появилите се дупки. Към днешна дата тези слаби места в настилката са се появили и в двете ленти на моста, където минават тежките камиони. 

Една от тях е по-голяма и разрушената площ върху асфалтовата настилка е запълнена със смола от строителя. В двете посоки на мостовото съоръжение дупките са не повече от четири, с различна големина. Най-голямата е с размери 40х80 см, а другите са малки в порядъка на 10-15 см. 

Асфалтовата настилка е с дебелина 10 см и повредите са само по износващия слой, който е с дебелина от 4 см. Именно там се появяват дефектите. 

- Вярна ли е информацията в пресата, че поради дъждовете и появилите се дефекти, водата е протекла в намиращия се от долната страна на моста бетонов коридор, в който са разположени кабели и комуникации?

- За подобно нещо въобще не може да се говори. Защото, първо - двете пътни платна се намират странично от двете страни на т.н. бетонова кутия на моста, върху която е разположена ж.п линията. В това отношение водата по никакъв начин не може да проникне в галерията.

Установихме, че там, където е проникнала вода, то е станало от все още незатворени технологични отвори в конструкцията, които ще бъдат затворени до края на ноември 2013 г. В момента те все още се използват от строителя за довършителни работи, след което галерията отвсякъде ще бъде затворена и няма как да прониква вода в нея. 

Категорично трябва да кажа, че вода не прониква в конструкцията на моста. Отворите в момента са оставени отворени съвсем съзнателно от строителя. 

- В рамките на какъв период от време, с оглед настъпващия дъждовен сезон, ще бъдат отстранени дефектите и от кого? Докога във времето изпълнителят на обекта FCC ще отстранява възникнали дефекти по инфраструктурата и мостовото съоръжение? За чия сметка са ремонтните дейности?

- Дефекти по прилежащата инфраструктурата са отстранени. Има издаден от инженера сертификат на фирмата строител за приключване на строителните работи по отношение на прилежащата инфраструктура. Тези дефекти се установяват в едногодишен срок, съгласно договора, и това се отнася както за дефектите по мостовата конструкция, така и по договора за прилежащата инфраструктура.

Във всеки строителен договор има период от една година за проследяване и отстраняване на възникнали дефекти. Срокът за отстраняване на възникнали дефекти тече от подписването от страна на инженера на сертификата за приключване на строителните работи. Това са условията, по които са сключени договорите между Министерството на транспорта и FCC. 

Когато ремонтните дейности и възникналите дефекти са в рамките на този едногодишен период, то те се отстраняват за сметка на строителя. 

- На коя дата е подписан сертификатът за приключване на строителството - за моста и прилежащата инфраструктура?

- Едногодишният срок тече от подписване на сертификата за приключването на строителните дейности. Това означава, че на 14 юни т.г. мостът бе открит, на 13 юни 2013 г. бе издадено разрешение за ползване, а сертификатът за приключване на строителните работи по моста по условията на сключения договор е издаден от инженера на строителя FCC с дата 15 декември 2012 г.

Т. е. едногодишният период за отстраняване на дефектите е от декември 2012 г. до края на декември 2013 г. Но след този срок има период от още една година за поддръжка на моста от страна на строителя, през който ремонтът на неотстранените дефекти ще се извършват също от строителя. 

За прилежащата инфраструктура сертификатът за приключване на строителните работи е подписан от инженера в края на август 2012 г. 

- Отстранен ли е към момента и проблемът с подмяната на осветителните стълбове по трасето към моста в отсечката от около 3 км? Кога ще бъде пуснато осветлението и как това се отразява на видеонаблюдението на този участък от пътя към Дунав мост 2? Какъв е проблемът със светлините за контрол на трафика, за което писаха румънските вестници?

- По отношение на осветлението беше констатирано недостатъчно усилване в основата на стълбовете. Това бе установено още преди пускането в експлоатация на моста. Осветителните стълбове бяха свалени от мостовата конструкция още преди неговото откриване и подменени с нови - усилени. Към момента там няма проблеми.

Остава подмяната на стълбове за осветление към подхода на моста, 2 км от едната страна. Повечето от тях са подменени и поставени, не са монтирани последните 20 стълба. 

Светлините за контрол на трафика включват - информационни табла и съответно светофари. До момента такива на моста и подходите към него няма. Такива съгласно проекта не са предвидени и затова и не са монтирани от строителя. Този въпрос е обект на обсъждане и решение кой трябва да ги постави и съответно заплати. 

Това означава, че или ще има промяна в договора и строителят трябва да ги монтира за негова сметка, или по-късно тази дейност ще бъде извършена от дружеството, отговорно за поддръжката на съоръжението. 

- Какви довършителни работи към момента все още се извършват? 

- По пътната инфраструктура на българска страна няма вече довършителни работи, предстои само обвързването на сигнализацията на българската прилежаща жп инфраструктура и автоматичната блокировка на румънската. Що се отнася до моста - довършителните работи са свързани с проверки на недостатъчното бетонно покритие на част от извършените бетонови работи. Това налага да се извършват замервания и при наличие на отклонения, те се отстраняват съответно по начин, предложен от строителя и инженера, там където се налага.

Във водата - завършиха всички довършителни работи, това беше и една от забележките в Акт 16. Всички защитни елементи в реката са положени - хоризонталните пръстени са изградени, временната връзка между дигата и острова е премахната. 

Завършено е заскаляването на самия остров, което е направено много добре. Други довършителни работи са свързани със заскаляването на румънския бряг, където все още не са изградени две отводнителни канавки. 

- Какво е състоянието на пътната инфраструктура веднага след моста на румънска страна, след като и там са се появили дефекти на асфалтовата настилка? Кой ще ги отстранява, за чия сметка и в какъв период от време?

- "Дунав мост Калафат-Видин" е общ проект за двете страни - за България и Румъния. От румънска страна прилежащата инфраструктурата се изграждаше от Министерството на транспорта на Румъния и от испанската фирма строител AZVI.

Към момента има известни дефекти на настилката, в платното пред граничния пункт веднага след надлеза на новата жп линия при влизане на румънска територия. 

Те могат да се характеризират като пропадания около дилатационните фуги на новоизградения надлез над жп линията, появили се дупки в асфалтовата настилка. Тези дефекти са много повече от появилите се дефекти на моста. Отстраняването им трябва да стане за сметка на испанската фирма AZVI, съгласно техния договор с румънското транспортно министерство. 

Съгласно договора, подписан от румънската страна, срокът за отстраняване на дефектите по инфраструктурата тече от май 2012 г., и е с двегодишен период за отстраняване на дефектите. 

- Нормална ли е появата на подобни дефекти при тези строежи - какво показва световният опит в това отношение?

- Това, което наблюдаваме при появилите се дефекти е, че те са част от един доста сложен строителен и проектантски процес. Самите дефекти не са сериозни, но на тяхната поява се гледа много сериозно от страна на инженера, строителя и Министерството на транспорта.

Работим за да се намерят и дефинират причините за появата им в такъв кратък срок от пуска, така че при бъдещата експлоатация, те да не се появят.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Неочаквано предателство сложи край на участието на Димитър в “Игри на волята”

Неочаквано предателство сложи край на участието на Димитър в “Игри на волята”

Любопитно Преди 9 минути

Подарък от съдбата върна д-р Коеджикова и Александра обратно в голямата игра

Хиляди французи протестираха срещу икономиите в бюджета

Хиляди французи протестираха срещу икономиите в бюджета

Свят Преди 32 минути

Около 76 000 полицейски служители бяха мобилизирани от властите, за да поддържат реда

Легендарно предизвикателство се превръща в ключ към спасението в “Игри на волята”

Легендарно предизвикателство се превръща в ключ към спасението в “Игри на волята”

Любопитно Преди 4 часа

Новодошлата на Блатото Александра с важна роля при елиминациите на изгнаниците

Любовна драма и напрегнати номинации в Къщата на Big Brother тази вечер

Любовна драма и напрегнати номинации в Къщата на Big Brother тази вечер

Любопитно Преди 4 часа

Съперничеството между Стоянов и Иван продължава

Тръмп замрази 26 милиарда долара за щатите на Демократическата партия

Тръмп замрази 26 милиарда долара за щатите на Демократическата партия

Свят Преди 5 часа

Това е 15-ото спиране на дейността на правителството на САЩ от 1981 г. насам

д

Криза в Русия: Недостиг на бензин и ръст на цените

Свят Преди 6 часа

През 2025 г. Украйна все по-успешно атакува с дронове руски нефтени рафинерии. Това вече се усеща и от руснаците

Криза с приемната грижа: стотици деца заплашени да се върнат в домове за сираци

Криза с приемната грижа: стотици деца заплашени да се върнат в домове за сираци

България Преди 6 часа

В София са нужни 400, но функционират едва 29 приемни семейства

На първо четене: До 5 години затвор за домове за възрастни без лиценз

На първо четене: До 5 години затвор за домове за възрастни без лиценз

България Преди 6 часа

Предложението на Министерския съвет предвижда наказание до три години лишаване от свобода или пробация за управители на домове, които не спазват стандартите за качество на услугите

България изгуби 1% от икономиката си заради горещините и сушата през 2025 г

България изгуби 1% от икономиката си заради горещините и сушата през 2025 г

България Преди 6 часа

Икономическите загуби от горещи вълни, суши и наводнения само в Европейския съюз през лятото на 2025 г. възлизат на 43 милиарда евро

Мъж нанесе телесна повреда на непълнолетната си дъщеря

Мъж нанесе телесна повреда на непълнолетната си дъщеря

България Преди 6 часа

Деянието е извършено в условията на домашно насилие

Мишката, която вие като вълк към Луната

Мишката, която вие като вълк към Луната

Любопитно Преди 7 часа

Тези малки гризачи всъщност са хищници от най-висок ранг, които ловуват скорпиони

Любовна драма и напрегнати номинации в Къщата на Big Brother тази вечер

Любовна драма и напрегнати номинации в Къщата на Big Brother тази вечер

Любопитно Преди 7 часа

Съперничеството между Стоянов и Иван продължава

Невероятно, но факт: 5 световни звезди, които доживяха до 100 години

Невероятно, но факт: 5 световни звезди, които доживяха до 100 години

Любопитно Преди 8 часа

Не на всеки е отредено да премине границата на един век, но тези знаменитости го направиха

Новият хитов сериал на Netflix разказва сагата на семейство Гинес

Новият хитов сериал на Netflix разказва сагата на семейство Гинес

Любопитно Преди 8 часа

„Това е изключителната история на семейство, което случайно наследява най-голямата пивоварна в света“

Звукът от променящото се магнитно поле на Земята е незабравим ужас

Звукът от променящото се магнитно поле на Земята е незабравим ужас

Любопитно Преди 8 часа

Преди около 41 000 години магнитното поле на Земята се е преобърнало рязко

Земетресение под Мраморно море разтърси Истанбул

Земетресение под Мраморно море разтърси Истанбул

Свят Преди 8 часа

Трусът е станал малко преди 15:00 часа местно време