Н емско-български консорциум ще управлява 35 г. летищата във Варна и Бургас. Договорът бе парафиран вчера между германската "Фрапорт" и варненската "БМ стар" и транспортния министър Петър Мутафчиев.
Още от следващото лято морските летища ще обслужват по-бързо пътниците и ще ги превозват с нови автобуси до самолетите, обяснява "Дневник". След две-три години и 100 милиона евро инвестиции двата ключови за черноморския туризъм авиопорта може да имат и нови терминали, за да са способни да обслужват до 6 милиона души годишно.
Сделката е за общо 403 милиона евро инвестиции,
като годишната такса, плащана на държавата, е първоначално 3 млн. евро плюс 19,2% от една от двете по-големи суми - приходите от дейност или от летищните такси.
Договорът за концесията влиза в сила след 60 дни, когато ще започне да се прилага програма за повишаване на качеството на обслужването. Строителството на терминалите ще се задвижи, след като са готови генералните планове за развитие на двете летища, които според договора трябва да са готови до шест месеца след подписването му.
"Още през лятото на 2007 г. ще се усети новото качество
на обслужване и управление. Имаме маркетингови планове за привличане на нови компании на двете летища, като целта ни е да доведем нискоразходни и чартърни компании", каза главният изпълнителен директор на дружеството Андреас Хелфер пред "Дневник".
"Летищата са лицето на България и по тях си личи колко сме напреднали в модернизацията. Ефектът от договора ще мотивира нови инвеститори не само в черноморския регион", каза министър Мутафчиев.
До подписването се стигна след повече от година съдебни спорове срещу
първоначално избраната за концесионер датска компания
"Копенхаген еърпортс". Тя обаче бе отстранена от Върховния административен съд, защото не отговаряла на изискванията на конкурса. Изборът на "Фрапорт" бе оспорен в последния момент от друг участник - френската "Венси", но през юни съдът окончателно се произнесе в полза на германската компания.
В момента двете летища буквално се задъхват и спешно се нуждаят от инвестиции. За миналата година през тях са преминали над 3 млн. пътници, което е повече в сравнение със софийското (1,8 млн. пътници). Преди началото на летния туристически сезон на тях бяха изградени временни терминали, които ще се впишат в плановете за реконструкция на инвеститора.
Освен новите монолитни терминали консорциумът на "Фрапорт" ще изгради нови писти, ресторанти и магазини. Сега според туроператорите състоянието им и намаленият им капацитет пречат на развитието на туризма.
Прогнозите са за средногодишен ръст от туристи над 4-5%
Авиопортовете в Бургас и Варна ще се управляват от регистрираното в България дружество "Фрапорт туин стар еърпортс мениджмънт", в което "Фрапорт" държи 60% от акциите, останалите са собственост на българската компания. Прогнозите на оператора са, че пътниците ще се увеличават с около 15-16% през първите три-пет години, а след това ръстът ще е с около 6%, за да се задържи на 2-3% годишно.
По договор направените инвестиции ще дадат право на
консорциума да поиска увеличение на летищните такси с 10-20%,
посочи Хелфер. Искаме процесът да е максимално икономичен и летищата да останат конкурентни на турските и румънските, обясни той. В договора е записано, че таксите се определят от държавата, че са разходно ориентирани и могат да бъдат променяни при натрупана инфлация и направени разходи. В момента таксата за обслужване на пътник в морските летища е 8 евро, а на софийското 9 евро. Ще бъде променена и тарифата за наземно обслужване, която сега заема около 10% от разходите на авиокомпаниите.
Столичното летище също планира да увеличи тарифите,
след като пусне новия пътнически терминал и преговаря с авиокомпаниите, каза изпълнителният директор на летището Пламен Станчев. "Фрапорт туин стар" иска да въведе различни такси за авиопревозвачите, тъй като не могат да се сравнят възможностите на традиционните и чартърните превозвачи. В момента таксите са еднакви за всички.
Концесионерът е задължен да поддържа до десетата година банкова гаранция от 15 млн. лв. Държавата обаче трябва да гарантира възвращаемост на инвестицията от 10-12%, предвижда още договорът. В текста е включена и клауза за неустойки, в случай че не се изпълнява инвестиционната програма.