2006 г. минава под знака на Моцарт. Безбройни са фестивалите, специалните седмици и изложбите не само в Австрия, но и навсякъде по света, посветени на музикалния гений.
Във Виена името на Моцарт се използва и за маркетингови цели, но за съжаление не винаги с добър вкус.
Лесно се разпознава "Малка нощна музика", но е нужна голямо въображение, за да се разбере, че малката кукла наистина е Моцарт.
Хорст Брайтнер, собственик на магазин за сувенири в центъра на Виена, всяка седмица продава по десетина плюшени кукли, които имат далечна прилика с композитора.
В многобройните магазин за туристи могат да се открият какви ли не неща - лъжички с Моцарт, напръстници с Моцарт, възглавници, чадъри, бастуни...
Впечатление прави обаче и вероятният бъдещ хит през това лято -
минерална вода "Моцарт".
Малката бутилка струва 1,20 евро, а голямата 1,80 евро. Тази вода идва от алпийски извор, един от източниците на питейна вода за Виена.
Силуетът на Моцарт може да се открие абсолютно навсякъде: върху кутиите с препарати за почистване, върху вратовръзки, тениски, шапки, запалки.
По случай 250-ия юбилей от рождението на гениалния композитор холандският музикален издател "Йохан Рекордс" пусна на пазара пълното творчество на Моцарт -
комплект от 170 компактдиска на невероятната цена от 89 до 120 евро в зависимост от страната.
До момента са продадени 300 хил. комплекта, а до края на годината се очаква продажбите да нараснат до половин милион. Очаква се компанията да направи допълнително около 40 млн. евро оборот.
"Филипс" също предлага пълното творчество на Моцарт, но на десет пъти по-висока цена. Питър ван Никол, който издава комплекта с дискове стана обект на критики от страна Франция, тъй като "осъждал звукозаписния бизнес на смърт".
На обвиненията обаче той отвърна като заяви, че най-големите продажби на комплекта с дискове са реализирани именно във Франция.
Геният на Моцарт отдавна е излязъл отвъд пределите Австрия и Германия, както и на времето, в което е живял.
България, която има много музикални таланти, отбелязва 250-та годишнина през цялата година с майсторски класове, музикални маратони и конкурси.
Музикалният маркетинг на марката "Моцарт" някак си заобикаля България. Изключение направи подарения диск "Пътуващият гений", който получиха всички участници във виенския бал в началото на годината.
Включените произведения в диска следват пътуванията на Моцарт из цяла Европа.
Иначе проявите през годината са над 40. Концерти има през цялата година из много градове на страната. Сред тях и на децата чудо Асен Танчев, Зорица Иларионова, Борис Недялков.
Събития, свързани с Моцарт има дори в градчета като Берковица, където се провежда конкурс "Моцарт". Във Враца цяла година се работи по проект "Моцарт ефект".
В Сливен заради 250-годишнината е създадена уникална формация, включваща Симфоничния оркестър на града, обединение на няколко хора и солисти от цялата страна.
За първи път музикантите от русенското студио за музика "Данубиус" представиха пред българската публика
солови песни на Моцарт, които самият композитор е смятал за нещо странично.
Появиха се и нови творби. Виктор Чучков написа специална творба по повод бележитата годишнина.
Поредният концерт със съдействие на австрийското посолство представи композитора като "Веселият Моцарт".
Разбира се, и у нас не липсват сензационни събития. В изложбата "Накити и кожа" Пенко Лисичков се представи с
колие и обици, в които са монтирани истински бонбони "Моцарт".
Колието е изработено във формата на петолиние, а обиците представляват осминки ноти.